دولت جدید، محور برنامه‌های خود را بر اقتصاد مقاومتی بنا کند
کد خبر: 3979163
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۲

دولت جدید، محور برنامه‌های خود را بر اقتصاد مقاومتی بنا کند

مدیر گروه اقتصاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: همواره از دولت جدید انتظار می‌رود که محور اصلاحات، حرکت‌ها و برنامه‌های خود را بر اساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تنظیم و تدوین کند.

دولت جدید، محور برنامه‌های خود را بر اقتصاد مقاومتی بنا کندبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام سیدحسین میرمعزی، مدیر گروه اقتصاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، امروز 31 خردادماه در آیین افتتاح «کنگره بین‌المللی امام رضا(ع)، اقتصاد، اشتغال و تولید» که در محل دانشگاه‌ بین‌المللی امام رضا(ع) برگزار شد، اظهار کرد: مقام معظم رهبری از سال 88 سال‌ها را به نام اقتصاد نامگذاری کردند و تاکنون 12 سال است که ایشان بحث اقتصاد را به عنوان محور چالش‌های کشور مطرح می‌کنند و هر سال نیز از یک زوایه و با یک عبارتی وارد می‌شوند.

وی عنوان کرد: ایشان در سال 89 اولین‌بار در بین جمعی از فعالان اقتصادی فرمودند که ما باید اقتصاد مقاومتی را به صورت واقعی در کشور ایجاد کنیم و در سال 92 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را رسما اعلام کردند. ایشان در صحبت‌های متعددی غیر از تیزبینی و جامعیت ایشان در مباحث اسلامی و اقتصادی مشاورین امینی هم داشتند که آسیب‌شناسی و اقتصاد مقاومتی را یک ادبیات علمی تولید کردند.

مدیر گروه اقتصاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عنوان کرد: مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی را تعریف کردند که در حقیقت تعریف ایشان بی‌سابقه است، یعنی در ادبیات اقتصادی، این تعبیر وجود ندارد. در حقیقت این اقتصاد مقاومتی که ایشان تبیین فرمودند اقتصادی است که می‌توان در آن تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد و از همین تهدید نیز می‌توان برای جهش اقتصاد استفاده کرد.

میرمعزی خاطرنشان کرد: همواره ایشان اولین اصل در تبیین اقتصاد مقاومتی را اسلام بنیادی اقتصاد مقاومتی می‌دانند و می‌فرمایند که اقتصاد مقاومتی الگویی الهام‌بخش از نظام اقتصادی اسلام است، سپس بحث‌هایی همچون عدالت بنیانی، مردم بنیادی، درون‌زایی، برون‌گرایی و دانش بنیانی اصول اقتصاد مقاومتی را تبیین می‌فرمایند که در حقیقت باید این بسته سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در چارچوب این اصول؛ فهم، تفسیر و برای آن‌ها برنامه‌های عملیاتی نوشته شود.

وی بیان کرد: از این‌رو باید محل اجماعی برای متفکرین قرار دهیم تا از آنجا بر روی همین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی متمرکز شویم و ذهن همه اقتصاددانان را به سمت همین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی سوق دهیم و در نهایت بتوانیم سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را اجرا کنیم.

عضو انجمن اقتصاد اسلامی ایران یادآور شد: مشاهده کرده‌ایم که مقام معظم رهبری بارها فرموده‌اند که در این زمینه‌ اقداماتی صورت گرفته است، اما آنگونه که ما به آن‌ها اشاره کرده‌ایم تحقق پیدا نکرده و در حقیقت منظور ایشان این بوده که اقتصاد مقاومتی، اجرایی نشده است.

عدم اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری

میرمعزی اظهار کرد: ما انتظارمان از کاندیداهای ریاست جمهوری این بود که اقتصاد مقاومتی را مرکز بحث‌های پیشنهادات اقتصادی خود قرار می‌دادند و انتظار داشتیم که راهکار خود را برای اجرای این سیاست‌ها بیان می‌کردند، اما اینگونه نبود.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده است، ایشان در سال 92 در مقدمه این سیاست‌ها فرمودند که «لازم است قوای کشور بی‌درنگ و با زمان‌بندی مشخص اقدام به اجرای آن کند و با تهیه قوانین و مقررات لازم و تدوین نقشه راه برای عرصه‌های مختلف، زمینه و فرصت مناسب برای نقش‌آفرینی مردم و فعالان اقتصادی را در این جهاد مقدس فراهم آورند».

مدیر گروه اقتصاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: در حقیقت ایشان این امر را ابلاغ کردند و به قوا دستور داده‌اند که این ابلاغ هم قانونا باید اجرا می‌شد که متأسفانه اجرایی نشد و هم ایشان به عنوان فردی که به عنوان ولی امر در جامعه هستند زمانی‌که فرمان می‌دهند، واجب شرعی حکم می‌کند که باید دستور ایشان را اجرایی کرد.

میرمعزی تأکید کرد: بنابراین دولت جدید باید محور اصلاحات، حرکت‌ها و برنامه‌های خود را بر اساس این سیاست‌ها تنظیم و تدوین کند.

بانکداری اسلامی و روایات موجود در خصوص ربا

وی خاطرنشان کرد: نکته بعدی که باید به آن توجه داشت، بحث بانکداری جمهوری اسلامی است که همواره یک طرح مفصل جامعی است که یک‌بار مورد نقد قرار گرفت و از دستور مجلس خارج شد.

وی با اشاره به بحث ربا که یکی از مباحث مهم اقتصاد اسلامی است اظهار کرد: همواره یکی از مباحث بسیار مهم در اقتصاد اسلامی و اقتصاد سرمایه‌داری بحث رباست و به نظر من این بحث با وجود اینکه یک بحث فقهی است و من این موضوع را به عنوان یکی از اصول مکتب اسلامی مطرح کرده‌ام، زیرا بین مکتب ما و مکتب سرمایه‌داری این موضوع نقش اساسی دارد.

عضو انجمن اقتصاد اسلامی ایران خاطرنشان کرد: وقتی به روایات مراجعه می‌کنیم می‌بینیم که ائمه اطهار(ع) علت تحریم ربا را بر روی حقوق فردی متمرکز نشده‌اند، بلکه به اختلالی که ربا بر سیستم اقتصادی ایجاد می‌کند و نظام اقتصاد اسلام را از اهداف خود منحرف می‌کند اشاره کرده‌اند.

میرمعزی با اشاره به روایات ائمه اطهار(ع) که در خصوص ربا وجود دارد، اظهار کرد: امام باقر(ع) فرموده‌اند: «علت تحریم ربا این است که مردم از معروف باز می‌مانند»، امام صادق(ع) نیز فرموده‌اند: «وقتی ربا در جامعه باشد مردم از صنایع معروف باز می‌مانند» و در جایی دیگر فرموده‌اند: «ربا مانع از تجارت و فعالیت در میدان واقعی می‌شود».

وی اضافه کرد: اما جامع‌ترین روایت در خصوص علت تحریم‌ ربا از وجود مقدس عالم آل محمد(ص) صادر شده است که ایشان فرموده‌اند: «علت تحریم ربا این است که خداوند عز و جل آن را تحریم کرد برای اینکه ربا موجب فساد اموال می‌شود و علاوه بر این نیز اگر ربا در جامعه گسترش پیدا کند، معروف از جامعه بیرون می‌رود».

عضو انجمن اقتصاد اسلامی ایران گفت: از این‌رو نظام بانکی ما نیز امروزه در ظاهر شاید هیچ مشکلی نداشته باشد، اما عملکرد آن دقیقا همان عملکرد ربا را دارد که از آن به عنوان ربای پنهان در قالب حقوقی یاد می‌شود و این دقیقا همان آثاری را به همراه دارد که ربا نیز به دنبال خواهد داشت و نظام جمهوری اسلامی را از اهداف خود که در این میان می‌توان به رشد، عدالت، معنویت و اخلاق اشاره کرد، منحرف خواهد ساخت.

انتهای پیام
captcha