عفاف یک گفتمان جهانی است
کد خبر: 3984076
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۳

عفاف یک گفتمان جهانی است

یک استاد حوزه علمیه با بیان اینکه عقل، پرتو نور هدایت خداوند است و توانایی شناخت حسن و قبح امور را دارد، گفت: آثاری که برخی از بانوان مسیحی و یهودی درباره عفاف و حجاب نوشته‌اند، حاصل عقلی است که کارکرد آن فارغ از هر دین و مذهب، یکی است و از این رو، عفاف یک گفتمان جهانی است.

عفاف یک گفتمان جهانی استبه گزارش ایکنا از خوزستان، هما اخلاقی، استاد حوزه علمیه در نشست «هم اندیشی عفاف و حجاب و سبک زندگی» که امروز چهارشنبه 23 تیر در استانداری خوزستان برگزار شد، درباره حجاب و عفاف در حوزه عقلانیت گفت: کلمه «عقل» به معنی منع و نگه‌داری است، چرا که کار عقل، منع و نگه‌داری است. معنای اصطلاحی آن هم درک است. ما شیعیان معتقد به حُسن و قُبح عقلی اعمال هستیم. به این معنا که با ما عقل خود زشتی و زیبایی اعمال را درک می‌کنیم. از این رو عقل را پیامبر درونی نامیده‌اند.

وی با بیان اینکه عقل، زبان مشترک جامعه جهانی است، گفت: وقتی عقلانی عمل می‌کنیم گفتمان جامعه جهانی مشترک می‌شود، چرا که عقل در همه جا یک کارکرد دارد و اگر داده‌های درست به عقل برسد، خروجی آن مشترک می‌شود.

اخلاقی با اشاره به آثاری که برخی از بانوان مسیحی و یهودی درباره عفاف و حجاب نوشته‌اند، گفت: این قبیل آثار، حاصل عقلی است که کارکرد آن فارغ از هر دین و مذهب، یکی است. نامه چارلی‌ چاپلین به دخترش درباره حفظ حجاب نمونه‌ای از یک گفتمان عقلانی و جهانی است. این گفتمان عقل است. عقل، پرتو نور هدایت خداوند است.

این استاد حوزه علمیه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جنگ تمدن‌ها، گفت: نظریه‌پردازان آمریکایی مثل هانتينگتون از تقابل دو گفتمان سخن به میان آورده‌اند که آن‌ دو، گفتمان اسلامی و گفتمان غربی هستند. در این تقابل، مرزها معنی ندارد. برخی ممکن است در غرب باشند، اما گفتمان آن‌ها اسلامی باشد و به عکس. نظریه‌پردازان آمریکایی می‌گویند در تقابل این دو گفتمان ضربه زدن به سه نقطه اهمیت دارد؛ خانواده، آموزش و پرورش و الگوها.

وی با بیان اینکه عفاف یک گفتمان جهانی است، گفت: برخی از دختران جوان در اعتراض به حجاب می‌گویند چرا آیات حجاب فقط به زن‌ها دستور حجاب داده است. پاسخ ما این است که اولین دستور قرآن درباره حجاب برای آقایان است که مردها هم باید پاکدامن باشند: «قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ؛ به مردان با ايمان بگو ديده فرو نهند و پاكدامنى ورزند» (نور، 30) و بعد از آن به بانوان دستور می‌دهد که پاکدامنی خود را حفظ کنند: «وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ؛ و به زنان با ايمان بگو ديدگان خود را [از هر نامحرمى] فرو بندند و پاكدامنى ورزند و زيورهاى خود را آشكار نگردانند مگر آنچه كه طبعا از آن پيداست و بايد روسرى خود را بر گریبان‌های خويش [فرو] اندازند»(نور‏، 31).

انتهای پیام
captcha