امام رضا(ع) در گفت‌وگو با جاثليق، با ‌ارجاع به‌ تورات سخن خود را مستدل می‌کردند
کد خبر: 3985240
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۳

امام رضا(ع) در گفت‌وگو با جاثليق، با ‌ارجاع به‌ تورات سخن خود را مستدل می‌کردند

معاون بین‌الملل دانشگاه ادیان قم  گفت: امام رضا(ع) در گفت‌وگوی با جاثليق، با ‌ارجاع به‌ تورات سخن خود را مستدل می‌کردند.

مام رضا(ع) در گفت‌وگو با جاثليق، با ‌ارجاع به‌ تورات سخن خود را مستدل می‌کردندبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمدمهدی تسخیری، معاون بین‌الملل دانشگاه ادیان قم در سومین روز همایش بین‌المللی گفت‌وگوهای بینافرهنگی خراسان که امروز، 28 تیرماه، با موضوع ادیان، عرفان و تصوف در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد با اشاره به روش‌ها و استدلال‌های قرآنی، اظهار کرد: در روش قرآنی، برای‌اثبات پیامبری پیامبر اسلام، استدلال‌های گوناگونی ذکر شده است که از جمله آن‌ها می‌توان استناد به تورات را بیان کرد. پیامبر اکرم(ص) نیز از این روش بهره می‌گرفتند و زمانی که می‌خواستند جایگاه امیرمؤمنان را تبیین کنند، می‌فرمودند: «يا علي أنت منی بمنزلة هارون من موسى إلا انه لا نبی بعدی» ویا این که جمله «الخلفاء بعدی اثنا عشر عدتهم كنقباء بنی إسرائيل» را بیان می‌کردند.

تسخیری بیان کرد: امام رضا(ع) نیز در گفت‌وگوی با جاثليق، از همین روش و با ‌ارجاع به‌ تورات سخن خود را مستدل کرده و به لنسطاس الرومی بیان کردند: كيف حفظك للسفر الثالث من الانجيل قال ما احفظني له ثم التفت إلى رأس الجالوت فقال أتقرأ الانجيل قال : بلى لعمري ، قال فخذ على السفرالثالث فان كان فيه ذكر محمد وأهل بيته وأمته فاشهدوا لي وان لم يكن ذكره فلا تشهدوا . . .

وی ادامه داد: در خصوص جایگاه آن حضرت‌ نزد مسیحیت ومسیحیان، مطالب و سخنان فراوانی وجود دارد که رهبران مسیحی داخل و خارج کشور در اجلاس‌های متعددی به این جایگاه پرداخته‌اند. به عنوان مثال نعمه صلیبا، کشیش لبنانی و پژوهشگر مسائل روابط اسلام و مسیحیت در مقام گرامی‌داشت استاد سلیمان کتانی مسیحی، نویسنده ‌عاشق اهل بیت(ع) می‌گوید: در حال حاضر ما به گفتمان عقیدتی و گفت‌وگوی میان اسلام و مسیحیت نیاز داریم.

معاون بین‌الملل دانشگاه ادیان قم عنوان کرد: افرادی همچون «سلیمان کتانی» با آرامش تمام و در فضایی‌ به دور از شرایط حاکم بر منطقه، تراوشات ذهنی خود را بر روی کاغذ ثبت کرده و در شرایطی بسیار سخت و در فضایی تاریک از تاریخ لبنان، چنین نوشته‌هایی را به جامعه تقدیم کرد. کتانی هراسی به دل راه نداد و از اهل بیت پیامبر اسلام نوشت و نشان داد که چگونه انسان می‌تواند در دریایی خارج از اعتقادات خود شنا کند. 

تسخیری تصریح کرد: اسقف اعظم کره جنوبی، کیم هی جونگ، در آخرین اجلاس مشترک گفت‌وگو با مسلمانان را مایه برکت دانست و آن را نتیجه آموزه‌های اسلامی وتربیتی امامان بیان کرد و معتقد بود این گفتمان شرایط ایجاد صلح و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز را میان جوامع مهیا می‌کند  و وجود پربرکت ثامن‌الحجج را به عنوان منشأ این تعالی و تعامل با مؤمنان ادیان دیگر در ایران و موجب افزایش روحیه دینی بسیاری از انسان‌ها برشمرد.

وی خاطرنشان کرد: زنده یاد پروفسور ویکتور الکیک، ایران‌شناس واسلام‌شناس مسیحی نیز سروده‌ای عربی درخصوص امام رضا(ع) دارد که در ترجمه آن آمده است: درود بر تو، اى فرزند محمد، پرچم حقیقت را در سرزمین مشهد برافراشته‌ای/ و این خراسان باستان در بالاترین حد آستان حرم را می‌بوسد و هدایت می‌شود/ شما صحنى را طواف مى‌كنيد كه خورشيد پیشانی درخشان خود را وام‌دار درخشش آن صحن می‌داند/ هزاران زائر قصد مرقد شما می‌کنند، شانه به شانه هم ندای استغاثه دارند.

انتهای پیام
captcha