آئین تجلیل از ۱۴ حافظ قرآن مرکز قرآنی «شهید شهریاری» + فیلم
کد خبر: 3985461
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۷

آئین تجلیل از ۱۴ حافظ قرآن مرکز قرآنی «شهید شهریاری» + فیلم

آیین تجلیل از حافظان کل قرآن کریم به همت مرکز قرآنی شهید شهریاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری امروز، 29 تیرماه در دانشگاه فردوسی برگزار شد.

آیین تجلیل از 14 دانشجوی حافظ قرآن مرکز قرآنی «شهید شهریاری»به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی حسینی مطلق، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی، امروز ۲۹ تیرماه، در آیین تجلیل از حافظان کل قرآن‌کریم مرکز قرآنی شهید شهریاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی که در محل تالار رودکی این دانشگاه برگزار شد، با بیان روایتی از پیامبر اکرم(ص)، اظهار کرد: ایشان توصیه فرمودند؛ «فَإِذَا الْتَبَسَتْ عَلَیْکُمُ الْفِتَنُ کَقِطَعِ اللَّیْلِ الْمُظْلِمِ فَعَلَیْکُمْ بِالْقُرْآنِ؛ هرگاه فتنه‌ها مانند پاره‌های شب تاریک شما را دچار شبهه کرد، به قرآن مراجعه کنید، لذا روایت «هر وقت شبهه‌ها و آنچه دشمن در ذهن جوانان ایجاد می‌کند، مانند پاره‌های شب رسوخ خواهد یافت، به قرآن پناه ببرید» حال امروز ما را بیان می‌کند.

وی ادامه داد: پناه بردن به کلام وحی، راه‎ساز و راه‎گشاست، کلیه علوم روی زمین روزی منسوخ می‌شوند و یا مورد نقض قرار می‌گیرند، برخی نظریه‌ها بعد از گذشت چندین سال خلاف آن ثابت می‌‎شود، اما بزرگ‎ترین معجزه اسلام یعنی قرآن، در همه دوران‌ها نجات‌‏دهنده انسان است.

روز عرفه؛ چکیده ماه رمضان

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: خرسند هستیم، در مرکز قرآنی شهید شهریاری که به‎‌همت دانشجویان بنا نهاده شده است، با تمام مشکلات، این مسیر ادامه یافته و شخص بنده به همه افرادی که در این حوزه خدمت می‌کنند، حسرت می‌خورم و امید است، آثار این کار بر این دانشگاه، خانواده‌ها و نسل‌های بعد در دانشگاه که مدیران عالی کشور خواهند شد، گذاشته شود.

حسینی‌مطلق با اشاره به روزهای این ایام و برکات عظیمی که در روایات ذکر شده است، افزود: نقل است از پیامبر اکرم(ص) که فرمودند؛ «اگر ماه رمضان از فردی گذشت و شب‌های قدر از وی فوت شد، امیدی برایش نیست، تا اینکه  روز عرفه را درک کند.» همه جا به دعا در شب توصیه شده است، اما تنها روزی که به دعا در روز دعوت شده‌ایم، روز عرفه است. روز عرفه خلاصه و چکیده برکت ماه مبارک رمضان است، این روز ارتباط تنگاتنگی با حضرت سیدالشهدا(ع) دارد.

وی بیان کرد: در شهری زندگی می‌کنیم که همسایه امام رضا(ع) هستیم، اما آنطور که باید و شاید، از این چشمه معرفت استفاده نمی‌کنیم که امیدوار هستیم خداوند توفیق بهره‌مندی از این همجواری را به ما عنایت کند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی مشهد افزود: امروز زیارت امام حسین(ع) و دعای عرفه وارد است و براساس روایات، خداوند قبل از نظر به حجاج در عرفات به زائرین امام حسین(ع) نظر می‌کند و هرکس توفیق حضور در این دو مکان را نداشت، در هر جایی  که دستان خود را به درگاه الهی بلند کند، مورد توجه حضرت باری تعالی قرار خواهد گرفت.

آئین تجلیل از 14 دانشجوی حافظ قرآن مرکز قرآنی «شهید شهریاری»

دانشگاه فردوسی در حوزه فعالیت‌های فرهنگی خط‌دهنده است

در ادامه حمیدرضا طاهری، معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: از اینکه توفیق حضور در جمع نخبگان قرآنی را دارم، از خدا شاکرم و این ایام مبارک را تبریک می‌گویم.

وی ابراز کرد: وضعیت کرونایی اجازه نمی‌دهد، مراسم بزرگتر و با حضور تعداد بیشتری از دانشجویان انجام شود چرا که ما علاقه داشتیم، این مراسم در یک سالن بزرگتر و با حضور همه دانشجویان علاقه‌مند برگزار شود.

طاهری بیان کرد: دانشگاه فردوسی مشهد، یکی از پر افتخارآفرین دانشگاه‌های سطح کشور است، در برخی از شاخص‌ها، جز سه دانشگاه برتر ایران است، با بیان ارزیابی دانشگاه‌ها اذهان به سمت فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی می‌رود، در حالیکه می‌توانم به جرئت بگویم، دانشگاه فردوسی مشهد در حوزه فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی حرفی برای گفتن دارد و همیشه خط‌دهنده است.

معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: طبیعی است دانشگاهی که در شهر مقدس مشهد و در کنار مضجع شریف امام رضا(ع) و در پایتخت معنوی قرار دارد، باید رویکرد قرآنی داشته باشد.

طاهری تصریح کرد: در بسیاری از شاخص‌های فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی، دانشگاه فردوسی حرفی برای گفتن دارد، در حال حاضر حدود ۲۵ کانون فرهنگی، مذهبی، دینی و تربیتی، بیش از ۱۰۰ نشریه فعال، پنج تشکل اسلامی و بیش از ۶۵ انجمن علمی فعال داریم که از 25هزار دانشجوی این دانشگاه ۱۶هزار دانشجو در این فعالیت‌ها شرکت دارند و گل سرسبد فعالیت‌های دانشگاه فعالیت‌های قرآنی است و ما امروز باید بیش از پیش به آن بپردازیم.

وی اظهار کرد: همه دانشگاه‌های ایران، سه هدف فرهنگی، آموزشی و پژوهشی دارند، لذا توجه به مسائل فرهنگی یک ضرورت است، خصوصا اینکه ما در دورانی هستیم که تمام قدرت‌های جهان اسلحه را کنار گذاشته و تهاجم فرهنگی را آغاز کردند، تا ناامیدی را در بین جوانان ما ترویج دهند.

فضای دانشجویی امروز نیازمند فضای قرآنی و معنوی است

معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد، تصریح کرد: خوشبختانه در دانشگاه فردوسی مشهد، با راهبری خوبی که همیشه دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری وجود دارد، با هماهنگی میان معاونت فرهنگی و اجتماعی و همچنین دفتر نهاد نمایندگی، در حوزه علوم اسلامی و قرآنی سه نگین خوب داریم.

طاهری گفت: نخست، بحث مرکز قرآنی شهید شهریاری است که با همه مشکلاتی که در این مسیر وجود داشت، حافظان برجسته‎ای را تقدیم جامعه کرده‎اند، دومین بخشی که در حوزه قرآنی فعال است کانون قرآنی دانشگاه فردوسی است که می‌‏تواند این دو مجموعه در رشد فضای قرآنی دانشگاه تاثیرگذار باشد و سومین بخش در این راستا، حوزه علوم‌اسلامی دانشگاهیان شهیدبهشتی است.

وی بیان کرد: فضای دانشجویی امروز بیش از همه به فضای قرآنی و معنوی نیاز دارد که این سه بخش، می‌تواند این فضا را در دانشگاه ایجاد کند. تهاجم فرهنگی در فضای مجازی بسیار بالاست و ما هرچه در این زمینه‌ها تلاش کنیم، در آینده نتیجه مطلوبی خواهیم دید.

آئین تجلیل از 14 دانشجوی حافظ قرآن مرکز قرآنی «شهید شهریاری»

در ادامه حمیده دانشفر، مسئول بانوان مرکز قرآنی «شهید شهریاری» نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی مشهد، اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) فرمود؛ «هرکس که خداوند نعمت حفظ قرآن را به او اعطا و گمان کند، نعمتی بالاتر از آن هم وجود دارد، با فضیلت‌ترین نعمت خداوند را کوچک شمرده است.»

وی گفت: طرح حفظ قرآن دانشجویی از سال ۸۵ با هدف ایجاد یک فضایی برای اینکه در کنار رشته تحصیلی به حفظ بپردازند، راه‌اندازی شد. این طرح با وجود مشکلاتی که در مسیر وجود داشت، در سال ۹۳ به برکت قرآن و با همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی، مرکز حفظ قرآن شهید شهریاری راه‌اندازی شد.

دانشفر ادامه داد: از آن سال، دوره‌های تخصصی حفظ ۳ و ۵ ساله اجرا شد و بعد از آن، دوره‌های قرائت از روخوانی تا صوت و لحن نیز برگزار شد و با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی، برای افرادی که این دوره‌ها را می‌گذرانند، مدرک معتبر سازمان تبلیغات اسلامی ارائه شد.

تدبر در مفاهیم دغدغه ماست

مسئول بانوان مرکز قرآنی «شهید شهریاری» نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: در کنار حفظ و قرائت، تدبر در مفاهیم نیز دغدغه ما بود و ما نیز معتقد هستیم، قرآن باید در زندگی افراد کاربردی شود، لذا به‌طور پراکنده دوره‌های تدبر در قرآن نیز برگزار کردیم.

وی ادامه داد: هر ترم بین ۲۰۰ تا ۳۰۰  نفر ثبت‌نام داشته‌ایم، اما مؤسسه در ایام کرونا تعطیل نشد و در فضای مجازی این کلاس‌ها برگزار شد، همچنین دوره‎های حفظ، قرائت و تدبر در قرآن را داریم که در حال حاضر نیز از کل کشور در کلاس‌های مجازی ما شرکت می‌کنند.

دانشفر با اشاره به اینکه در واقع اکنون با توجه به برگزاری کلاس مجازی به مرکز جامع قرآنی در سطح کشور تبدیل شده‎ایم، اظهار کرد: حاصل اولین دوره سه ساله که از سال 93 آغاز شد، در سال ۹۷ با تربیت حافظان قرآن کریم به بار نشست و در سال‎های بعد نیز حافظان زیادی تربیت شدند که تعداد 14نفر حافظ کل قرآن هستند.

مسئول بانوان مرکز قرآنی «شهید شهریاری» نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی مشهد، بیان کرد: دوره‌های ترمی تدبر در قرآن، با همکاری مجمع مدارس دانشجویی تهران که یک گروه بسیار قوی در تدبر قرآن هستند، برگزار می‌شود که در کلاس مجازی، 170 نفر شرکت کرده‌‎اند و همچنان نیز در حال برگزاری است.

وی تصریح کرد: تمام این فعالیت‌ها را مرهون عنایت قرآن و حضرت صاحب‌الزمان(عج)هستیم و در این 15سال، هرکجا مشکلاتی بود، با توجه به اینکه قرآن در جامعه ما مهجور است، قرآن شامل حالمان شد و توانستیم توفیق خادمی اندکی در عرصه قرآن داشته باشیم.

به گزارش ایکنا، زینب آخوندزاده، رقیه دلسوز، عطیه شارکیان، عاطفه خزین قناد، طیبه هادی، زینب کریمی، نعیمه مقیسه، آزاده قاسمی، سیدزهرا کاشف حسینی، ریحانه کوثری، الهه ایزدپناه، عطیه نوزادی، زهراسادات چادردوزان و زینب شاکری، حافظان کل قرآن‌کریم مرکز قرآنی شهید شهریاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی هستند که مورد تجلیل قرار گرفتند.

انتهای پیام
captcha