وجود بیش از ۲۰۰ نسخه خطی درباره سفیر امام حسین(ع) در گنجینه رضوی
کد خبر: 3991157
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۴

وجود بیش از ۲۰۰ نسخه خطی درباره سفیر امام حسین(ع) در گنجینه رضوی

مسئول امور ارزشیابی نسخ خطی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از وجود بیش از ۲۰۰ جلد نسخه خطی و چاپ‌سنگی با موضوع مسلم‌بن‌عقیل، پسرعمو و سفیر امام حسین(ع)، در این مرکز خبر داد.

وجود بیش از ۲۰۰ نسخه خطی درباره سفیر امام حسین(ع) در گنجینه رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به‌نقل از گنجینه رضوی، سیدمحمدرضا فاضل هاشمی، بیان کرد: مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، بیش از 200 نسخه خطی و چاپ‌سنگی با موضوع مسلم‌بن عقیل‌بن ابی‌طالب به سه زبان فارسی، عربی و اردو در اختیار دارد.

وی در این خصوص به نسخه خطی «ده مجلس» در موضوع اخبار و مقتل اشاره کرد و گفت: این اثر در سال 1172 هجری قمری به دست غلام حسن کتابت شده که دو مجلس پنجم و ششم آن درباره شهادت امام حسین(ع) و مسلم‌بن عقیل است.

وی تصریح کرد: نسخه‌ای با نام «مجمع المصائب فی نوائب الأطائب» از قریش‌بن محمد حسینی قزوینی در سال 1241 هجری قمری که در زمان حیات مؤلف کتابت شده است از دیگر نسخ این مجموعه است که بخش‌هایی از آن به ولادت امام حسين(ع)، شهادت مسلم بن عقيل، ورود امام حسين(ع) به کربلا، شهادت قاسم ابن الحسن(ع)، شهادت حضرت عباس(ع) و خطبه حضرت زينب(س) اختصاص یافته است.

مسئول امور ارزشیابی نسخ خطی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی افزود: «محرق‌القلوب» ملامهدی نراقی، «نظم الشهدا» به کتابت 1332 و «مجالس» که کاتب و جامع آن فردی به نام غلام‌حسن است، از دیگر نسخی است که مبحثی در آنها به شهادت مسلم‌بن عقیل پرداخته است.

وی همچنین به دو نسخه خطی دیگر اشاره و اضافه کرد: نسخه‌ای با نام «الدمعه الساکبه و المصیبه الراتبه» از آقامحمدباقربن عبدالکریم بهبهانی در سال 1279هجری قمری و به کتابت ابوالقاسم شریف قزوینی در نجف اشرف و همچنین «طوفان البکاء»از جوهری نیز از دیگر آثار این مجموعه است که به موضوع شهادت مسلم‌بن عقیل پرداخته‌اند.

این نسخه‌شناس از برخی نسخه‌های چاپ سنگی این مرکز در بیان سرگذشت و شرح احوال مسلم‌بن عقیل به زبان‌های فارسی، اردو و عربی نام برد و گفت: «سوانح عمری حضرت مسلم‌بن عقیل» چاپ 1973میلادی در کراچی، «جناب مسلم‌بن عقیل» از علی‌نقی نقوی نصیرآبادی به زبان اردو که درسال 1956 میلادی در لکنهو به چاپ رسیده و نسخه‌ای با نام «حضرت مسلم‌بن عقیل» چاپ 1378 قمری به زبان اردو، از نسخه‌های چاپ سنگی در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی است.

گفتنی است، کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی یکی از بزرگترین مراکز نسخ خطی در سطح دنیا به‌شمار می‌رود. این مرکز تمامی نسخ خطی خود را دیجیتال‌سازی کرده است و برخی از این نسخ از طریق کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی به آدرس https://digital.aqr.ir/ قابل دسترسی است.

انتهای پیام
captcha