وظیفه اساتید در ارتقای اخلاق و معنویت در دانشگاه‌ها
کد خبر: 4000345
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰

وظیفه اساتید در ارتقای اخلاق و معنویت در دانشگاه‌ها

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور گفت: استادان انقلابی و ولایی وظیفه دارند در زمینه ارتقای اخلاق و معنویت در دانشگاه‌ها که به‌عنوان یکی از دستاوردهای دفاع مقدس مطرح بود، گام بردارند و کار کنند تا دانشجویانی توانمند در حوزه علمی و اعتقادی تربیت شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود نبوی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور امروز ۴ مهرماه در مراسم بزرگداشت هفته مقدس و عزاداری اربعین حسینی در دانشگاه پیام نور شهرکرد با اشاره به آغاز سال تحصیلی جدید در دانشگاه‌ها با آموزش مجازی، اظهار کرد: امیدواریم بلیه کرونا هر چه زودتر از جامعه رخت بربندد و شاهد حضور دانش‌آموزان و دانشجویان در مدارس و دانشگاه‌ها باشیم؛ البته دانشگاه پیام نور به دلیل سبقه خوب و وجود بستر آموزش از راه دور کم‌ترین مشکل را در مقایسه با سایر دانشگاه‌ها در ارائه آموزش مجازی داشت و چه بسا دیگر دانشگاه‌ها از تجربه این دانشگاه در ایجاد زیرساخت‌ها و راهکارهای آموزش غیر حضوری بهره بردند.

وی ادامه داد: قطعا آموزش مجازی نمی‌تواند جایگزین کاملی برای آموزش در مدارس و دانشگاه‌ها باشد و به‌ویژه کلاس‌ها و دوره‌های فرهنگی نظیر هم‌اندیشی‌ها و کلاس‌های مهارت‌افزایی سبک زندگی و نظیر این دوره‌ها نیازمند تعامل مستقیم و چهره به چهره استاد و شاگرد است تا منشا تأثیر باشد. آموزش مجازی به‌ویژه برای دانشجویان جدیدالورود و نیز دانش‌آموزان پیش‌دبستانی یا کلاس‌ اولی نمی‌تواند تاثیرگذار باشد و تجربه ۲۰ ماهه گذشته حاکی از افت تحصیلی برخی دانشجویان و دانش‌آموزان است که امیدواریم جبران شود.

برخی دستاوردهای دفاع مقدس

نقوی در تشریح برخی دستاوردهای دفاع مقدس که وظیفه جامعه دانشگاهی را سنگین‌تر می‌کند، گفت: نخستین دستاورد دفاع مقدس تقویت روحیه خودباوری و اعتماد به نفس بود، چرا که جوانان خودباور با دست خالی و دولت تازه تأسیس در برابر متجاوزی قد علم کرده و مقاومت و پایمردی کردند که از حمایت بلوک شرق و غرب برخوردار بود.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور رشد باورهای دینی را دیگر دستاورد دفاع مقدس برشمرد و افزود: بسیاری از رزمندگان اسلام در جبهه با قرآن و ادعیه و نماز و دعا مانوس شدند و چه بسیار اسیرانی که در اردوگاه‌های عراق حافظ قرآن کریم شدند و اطلاعات مذهبی و اعتقادات دینی خود را عمق بخشیدند.

نقوی سومین دستاورد جنگ را مدیریت دفاع مقدس با تکیه بر شعائر دینی ذکر کرد و توضیح داد: برپایی تلاوت قرآن کریم و روضه امام حسین(ع) و حضرت زهرا(س) در شب‌های عملیات برنامه‌ای ثابت بود و عملیات‌ها با نام و اعتقاد قلبی به باورها و ارزش‌های دینی انجام می‌شد، در سنگرها نیز همواره یاد و نام قرآن و اهل‌بیت(ع) و اشک و استغاثه جاری بود. اساتید و مسئولان دانشگاه نیز وظیفه دارند که در کلاس‌های خود بر باورهای دینی تکیه و تأکید داشته باشند.

وی با یادآوری رشد فضایل اخلاقی و تربیتی مبتنی بر ارزش‌های دینی به‌عنوان دیگر دستاورد دفاع مقدس، بیان کرد: در دوران دفاع مقدس حضور در جبهه‌ها و مناطق عملیاتی از چنان قداستی برخوردار بود که در نگاه عامه محترم و مقدس شمرده می‌شد و آثار معنوی حضور در جبهه‌ها در رزمندگان کاملا محسوس بود و چه بسیار رزمندگانی که با حضور در جبهه در رفتار و کردار متحول می‌شدند.

نقوی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و تأکید و توصیه مقام معظم رهبری بر معنویت و اخلاق در این بیانیه، گفت: کشور در طی عمر ۴۰ و چند ساله انقلاب اسلامی پیشرفت‌های چشمگیری را در ساحت‌های گوناگون علم و فناوری و کشاورزی و دانشگاهی و غیره کسب کرده است اما در حوزه اخلاق این میزان رشد را شاهد نبوده‌ایم که عوامل گوناگونی از خانواده و جامعه گرفته تا فضای مجازی در این فرآیند دخیل بوده است؛ وظیفه دانشگاه و حوزه در این خصوص سنگین‌تر است، هر استاد دانشگاه در هر رشته‌ای می‌تواند دو دقیقه از کلاس خود را به اخلاق اختصاص دهد که اگر این رسم نهادینه شود، تاثیر محسوس آن‌را در کردار و رفتار دانشجویان و نهادینه شدن باورهای دینی شاهد خواهیم بود.

وی گفت: استادان انقلابی و ولایی وظیفه دارند در زمینه ارتقای اخلاق و معنویت در دانشگاه‌ها که به‌عنوان یکی از دستاوردهای دفاع مقدس مطرح بود، گام بردارند و کار کنند تا دانشجویانی توانمند در حوزه علمی و اعتقادی تربیت شوند.

یادآور می‌شود، قرائت زیارت اربعین و روضه‌خوانی در سوگ اربعین حسینی پایان‌بخش این برنامه بود؛ نظیر این مراسم امروز بعد از نماز ظهر و عصر در دانشگاه پیام نور فارسان برگزار می‌شود. 

انتهای پیام
captcha