راه‌اندازی بانک جامع اطلاعات قرآنیان همدان
کد خبر: 4004606
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۶

راه‌اندازی بانک جامع اطلاعات قرآنیان همدان

قائم‌مقام دبیرخانه شورای قرآن همدان از اجرای طرح ملی حفظ قرآن کریم، بانک جامع اطلاعات قرآنی و اطلس قرآنی ذیل سند قرآنی در استان خبر داد و گفت: بانک جامع اطلاعات قرآنیان استان به‌منظور بررسی ظرفیت‌های قرآنی از سال گذشته آغاز شد و هم‌اکنون جمع‌آوری فاز اول که شامل اطلاعات مؤسسات و تشکل‌های قرآنی بوده، صورت گرفته است.

اتمام فاز اول بانک جامع اطلاعات قرآنیان همدانجواد سعیدی، قائم‌مقام دبیرخانه شورای قرآن استان همدان در گفت‌و‌گو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: یکی از موارد سند قرآنی استان همدان که به تازگی تدوین شده است، در حوزه آموزش‌های عمومی طرح ملی حفظ قرآن کریم است که اجرایی می‌شود. کمیته‌ای با عنوان کمیته حفظ قرآن کریم استان تشکیل شده تا از فعالیت‌های پراکنده در حوزه حفظ قرآن جلوگیری کند.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ، گفت: این حرکت در استان آغاز شده، اما تاکنون به‌صورت ساختارمند اتفاقی نیفتاده و متأسفانه متولیان قرآنی در این زمینه به‌صورت جداگانه در حال فعالیت هستند.

سعیدی با بیان اینکه ادارات و سازمان‌های فعال در حوزه حفظ قرآن عضو این کمیته هستند که ذیل دبیرخانه شورای قرآن فعالیت می‌کند، اظهار کرد: تا قبل از تصویب سند جلساتی تشکیل شده و فرم اکسلی طراحی شد تا اطلاعات کامل حافظان قرآن کریم در آن جمع‌آوری شود؛ اطلاعاتی جزئی‌ همچون دوره‌هایی که گذرانده‌اند، رتبه‌های کسب شده، فعال بودن کلاس آموزشی و... در این فرم آورده شده است.

وی ادامه داد: متولیانی همچون جامعة‌القرآن، اداره اوقاف و مکتب قرآنی امام زمان(عج)، حوزه علمیه و برخی از مجموعه‌ها جمع‌آوری آمار را شروع کرده‌اند. جمع‌آوری آمار حافظان از طریق سایت شورای قرآن امکان‌پذیر خواهد بود که این آمار در آینده اعلام و به‌روزرسانی می‌شود، فعالان قرآنی نیز فرم خوداظهاری را در آن وارد می‌کنند.

سعیدی با بیان اینکه مهم‌ترین هدف این طرح جلوگیری از موازی‌کاری و پراکنده‌کاری بوده است، افزود: حافظان و ظرفیت‌های قرآنی شناسایی شده تا براساس نیاز به همایش‌ها و دوره‌های آموزشی اعزام ‌شوند.

قائم‌مقام دبیرخانه شورای قرآن استان همدان تأکید کرد: در این طرح چشم‌اندازی تعریف شده تا به‌عنوان مثال اگر در ابتدای طرح تعداد حافظان استان، پنج هزار نفر بوده در پایان سند این آمار باید به 30 هزار نفر برسد.

راه‌اندازی بانک جامع اطلاعات و جمع‌آوری اطلس قرآنی همدان

وی در ادامه با اعلام خبر راه‌اندازی بانک جامع اطلاعات قرآنیان استان به‌منظور بررسی ظرفیت‌های قرآنی، گفت: این امر از سال گذشته آغاز و هم‌اکنون جمع‌آوری فاز اول که شامل اطلاعات مؤسسات و تشکل‌های قرآنی بوده صورت گرفته است.

سعیدی بیان کرد: فاز دوم طرح شامل جمع‌آوری اطلاعات معلمان، داوران، مدرسان، قاریان، هنرمندان، مترجمان، پیشکسوتان، سخنرانان قرآنی، خطبای قرآنی، مقام‌آوران و رتبه‌داران قرآنی، مؤلفان و تولیدکنندگان محتواهای قرآنی، مجریان قرآنی، سرایندگان شعر قرآنی و خیران قرآنی است که برای تحقق این امر همه نهادهای دولتی، غیردولتی و مردمی به نحوی درگیر شده‌اند.

وی با بیان اینکه اطلس قرآنی استان به کمک بانک جامع اطلاعات قرآنی تهیه خواهد شد، گفت: پس از جمع‌آوری بانک جامع، اطلس قرآنی طراحی خواهد شد که یک نقشه جامع ارائه خواهد داد.

طراحی سایت شورای قرآن

سعیدی از طراحی سایت جامع قرآنی خبر داد و گفت: اطلاعات قرآنی استان بعد از جمع‌آوری از سوی برنامه‌نویسان در سایت ثبت خواهد شد. این سایت شامل اخبار فرهنگی و قرآنی استان و شامل بخش‌هایی همچون اخبار، ارتباط با ما، درج اطلاعات حافظان قرآن، بانک جامع اطلاعات و آمار است که در اولین جلسه شورای فرهنگ عمومی رونمایی می‌شود.

انتهای پیام
captcha