تبعات اقتصادی اجرای رتبه‌بندی معلمان/ خط فقری که جابه‌جا نمی‌شود
کد خبر: 4010146
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۱
معلمان بخوانند؛

تبعات اقتصادی اجرای رتبه‌بندی معلمان/ خط فقری که جابه‌جا نمی‌شود

روح‌الله بیات، دکترای اقتصاد کلان با بیان اینکه اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان به‌ تنهایی موجب جابه‌جایی خط فقر نمی‌شود گفت: اجرای این طرح آثاری همچون افزایش دو برابری حقوق‌ها را در پی خواهد داشت؛ همین امر موجب چاپ پول بدون پشتوانه خواهد شد که تشدید تورم را در پی دارد و عملاً نتیجه مثبت آن کوتاه‌مدت بوده و رفاه معلمان حاصل نخواهد شد.

رتبه‌بندی معلمان

روح‌الله بیات، دکترای اقتصاد کلان، در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، اظهار کرد: نظام رتبه‌بندی فرهنگیان بستگی به نوع نگرش دارد؛ دولت قبل بودجه ۷.۵ هزار میلیارد تومانی را برای اجرای آن پیشنهاد کرده بود که در این‌ صورت مشکلی ایجاد نمی‌کند اما مباحثی مبنی بر مطالبه ۳۰ هزار میلیارد تومانی در کمیسیون آموزش عالی مجلس مطرح شد و دولت با پرداخت ۲۵ هزار میلیارد تومان موافقت کرد.

وی افزود: با نظام رتبه‌بندی فرهنگیان افزایش نسبی در مخارج صوت می‌گیرد خطری که این وضعیت به دنبال دارد اثرات جانبی این طرح است که مثل دومینو سایر سازمان‌ها را درگیر خواهد کرد و آنان نیز درخواست افزایش حقوق خواهند داشت.

بیات تحلیل کرد: اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان به‌ تنهایی موجب جابه‌جایی خط فقر نمی‌شود اما آثار جانبی همچون تأمین نظر گروه‌های دیگر و افزایش ۲ برابری حقوق‌ها را در پی خواهد داشت؛ همین امر موجب چاپ پول بدون پشتوانه خواهد شد که تشدید تورم را در پی خواهد داشت و عملاً نتیجه مثبت آن کوتاه بوده و رفاه معلمان حاصل نخواهد شد بنابراین به نظر می‌رسد مجلس باید با دقت این کار را انجام دهد.

وی متذکر شد: فاصله بین ۷.۵ تا ۲۵ هزار میلیارد تومان زیاد است و این پرسش ایجاد خواهد شد که چنین فاصله‌ای از کجا تأمین خواهد شد، اگر این فاصله بر اساس پشتوانه دارایی‌هاست باید بگوییم که دولت در تبصره بودجه سال قبل برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و اعضای هیئت‌علمی نتوانست دارایی‌ها را بفروشد و منابع مالی را تأمین کند.

این دکترای اقتصاد کلان با بیان اینکه دولت و مجلس در ارتباط با چنین طرح‌هایی دقت داشته باشند، تشریح کرد: دولتمردان می‌گویند که در یک ماه آینده اتفاقات خیلی خوبی خواهد افتاد که اگر این اتفاق خوب آزادی منابع باشد می‌توان تنفسی را اعلام داشت و تحقق ۲۵ هزار میلیارد را نوید داد اما اگر در تأمین منابع مالی گرفتار شویم و چاره‌ای جز استقراض از بانک مرکزی نداشته باشیم قطعاً سقوط بهمن و آثار تورمی بسیار خیره‌کننده‌ای را خواهد داشت. سؤال دیگر اینجاست که این ۲۵ هزار میلیارد برای سال ۱۴۰۰ یا ۱۴۰۱ است؟ اگر برای سال ۱۴۰۰ باشد بودجه سه برابر پیش‌بینی قبلی خواهد بود و امکان‌پذیری آن زیر سؤال خواهد بود و لیکن به اثرات واقعی این وضعیت بازگردیم باید سازمان‌های دیگر توجیه شوند تا شاهد اعتراض آنان نباشیم. فرهنگیان در شرایط دشواری زندگی می‌کنند و این موضوعی انکارناپذیر است اما باید به اندازه کافی با چشم باز به مسئله نگاه کنیم که تأمین‌های مالی به‌راحتی امکان‌پذیر خواهد بود یا خیر.

بیات ادامه داد: دولت باید ظرفیت‌های مالیاتی خود را گسترش دهد؛ در طول چند سال گذشته اقتصاددان‌ها گفتند ظرفیت‌های مالی وجود دارد که از آن‌ها استفاده نکرده‌ایم و همچنان ظرفیت‌های مالیاتی وجود دارد و قابل‌افزایش است.

وی در پایان اظهار کرد: سازمان امور مالیاتی باید پایه مالیاتی جدید را ایجاد و قوانین موجود را عملیاتی و اعمال کنند چون بسیاری از افراد هستند که از امکانات برخوردارند و مالیات نمی‌دهند، اگر سیستم مالیاتی شفاف عمل کند و منابع مالی را بروز دهد می‌توان رتبه‌بندی فرهنگیان را درست اجرا کرد.

انتهای پیام
captcha