هنر ابزاری برای هویت‌بخشی به جهانیان است
کد خبر: 4010414
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۵
مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی عنوان کرد:

هنر ابزاری برای هویت‌بخشی به جهانیان است

مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: ما می‌توانیم با هنر و به وسیله هنر، هویت خود را به رخ جهانیان بکشیم و امیدوار هستیم، دانشجویان هنر نیز اصالت تاریخی، اسلامی و فرهنگی ایران زمین اسلامی را به رخ جهانیان نیز بکشند.

فرامرز قراملکی، مدیر عامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، آینده روشن رتبه های برتربه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، فرامرز قراملکی، مدیر عامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، امروز 12 آبان ماه، در آیین افتتاحیه گردهمایی رتبه‌های برتر کنکور سراسری گروه هنر با عنوان «آینده روشن» که به‌ همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و آستان قدس رضوی در حرم مطهر برگزار شد، اظهار کرد: در ابتدا با این پرسش، صحبت خود را آغاز می‌کنم که کدام هنرمند، اثری را می‌آفریند؟ در پاسخ باید گفت که او حتما بر طبق شاکله خود این هنر را می‌آفریند، بنابراین یک هنرمند باید دغدغه شاکله داشته باشد، چرا که با این دغدغه‌مندی، هنرمان ابزار قتل عام بشریت نمی‌شود.

وی اضافه کرد: اگر دغدغه شاکله داشته باشیم، هنرمان تعالی و سرآمدی انسان می‌شود. بنابراین اهل هنر دو دغدغه مهارتی و تربیتی دارند، زیرا اگر شاکله خود را به دست نگیریم و با هنرمندی نیافرینیم، آن آفرینش‌های هنری، می‌خواهد بر پایه چه کسی استوار شود. بنابراین، هنر در هنرمند، عبارت است از اینکه با هنرمندی تمام، شاکله خود را زیبا بیافرینیم.

مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی تصریح کرد: هنر مانند یک عروس می‌ماند، چرا که زیبایی را به همراه دارد. این عروس می‌تواند سه سطح زیبایی داشته باشد، ابتدا زیبایی در آنچه که آرایش می‌دهد، زیبایی تن و بدن و سوم زیبایی روح، شاکله و درون. هنر تنها زیبایی آرایشی و کالبدی نیست، اما هنر اصیل و ریشه‌دار عبارت است از هنری که از زیبایی درون بر می‌خیزد.

قراملکی بیان کرد: هنر به معنای تاثیر در بشریت است اما، در چه حجمی از بشریت می‌تواند این تاثیر را داشته باشد. یک هنر داریم که علاوه بر زیبایی ظاهری و کالبدی، ریشه در زیبایی‌های درونی دارد و اینگونه هنرها مخاطب‌شان بشریت است و در پهنای جغرافیایی و در طول تاریخ مشهور هستند.

وی خاطرنشان کرد: شعرایی مانند مولوی، فردوسی، سعدی، حافظ و ...، افراد مهمی هستند، به این دلیل است که درد مردم را می‌شناسند و آن‌ مشکلات را بیان می‌کنند که این امر به زیبایی‌های درونی بازمی‌گردد. بنابراین ما می‌توانیم با هنر و به وسیله هنر هویت خود را به رخ جهانیان بکشیم و از این‌رو امیدوارم که شما دانشجویان هنر اصالت تاریخی، اسلامی و فرهنگی ایران زمین اسلامی را به رخ جهانیان بکشید.

انتهای پیام
captcha