به گزارش ایکنا از قم، آیتاللهالعظمی سیدمحمد علوی گرگانی، مرجع تقلید شیعیان در دیدار یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش که امروز 15 آذرماه در دفتر معظمله برگزار شد، با بیان اینکه رسانههای استکبار برنامهریزی زیادی برای مقابله با دین اسلام و جمهوری اسلامی انجام میدهند، اظهار کرد: در برابر این هجمههای شدید باید تلاش زیادی انجام دهیم تا فرزندان از ابتدای ورود به مدرسه و فراگیری علوم در مسیر اسلام قرار بگیرند.
وی ادامه داد: در زمان رژیم شاه، فرزندان را با سرگرمیهای غیر اسلامی مشغول میساختند و برنامههای غیرمناسب و در تضاد با اسلام برگزار میشد، از وزارت آموزش و پرورش درخواست دارم که با ترویج برنامههای دینی و فرهنگی دانش آموزان را مؤمن و با تقوا تربیت کند.
علوی گرگانی با تاکید بر لزوم تحقق سند تحول آموزش و پرورش که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است، گفت: سند ۲۰۳۰ از اهداف شوم دشمن است و تلاش کرد با این سند دین فرزندان را از بین ببرد و برنامهریزی زیادی برای مقابله با فرهنگ ایران اسلامی انجام داد.
وی با اشاره به اهمیت تربیت دانش آموزان تصریح کرد: دانش آموزان فرزندان خود شما هستند و باید در مسیر اسلام تربیت شود و برای این موضوع برنامهریزی مناسبی انجام دهید.
آیتاللهالعظمی نوری همدانی، مرجع تقلید شیعیان نیز در دیدار با وزیر آموزش و پرورش با بیان اهمیت آموزشوپرورش در اسلام، اظهار کرد: بعثت انبیا در راستای آموزش و رشد استعدادها و تزکیه و تعالی افراد جامعه بوده است؛ از این رو اهلبیت عصمت و طهارت(ع) نسبت به تعلیم و تعلم نسل جوانان و نوجوانان تاکید فراوان کردهاند.
وی در ادامه با اشاره به جریان تمدن ساز اسلام، اضافه کرد: دین مبین اسلام با تاکید بر علمآموزی و کسب دانش توانست در رشد علوم و پیشرفت مسلمانان تاثیر بسزایی بگذارد، اما متاسفانه غرب این علوم را از مسلمانان گرفت و دوباره بهصورت سکولار به آنان معرفی کرد.
مرجع تقلید شیعیان بیان کرد: مطالب و محتوای کتب درسی باید بر اساس فطرت پاک و معارف توحیدی تدوین شود.
وی با تاکید بر حفظ ارزشها و اهمیت نشر معارف اسلامی و انقلابی، بیان کرد: با توجه به اینکه جوانان و نوجوانان امروز بهعنوان امانتی در اختیار شما هستند، باید در تعلیم و تربیت نسل جدید بهعنوان آیندهسازان و وارثان انقلاب تمام امکانات به کار گرفته شود.
این مرجع تقلید بیان کرد: باید با بیان حقایق تاریخی برای جوانان و نوجوانان آنها را نسبت به اوضاع زمان آگاه و بصیر تربیت کرد تا از استعمار و سلطه دشمنان بر میهن اسلامی جلوگیری شود.
آیتالله العظمی جوادی آملی در دیدار وزیر آموزش و پرورش، افزود: خروجی آموزش و پرورش باید کارآمد باشد و با هماهنگی دولت نیروی کار کشور را تربیت کند؛ نباید هیچ شهر و استانی در تخصصهای مختلف کمبود نیرو داشته باشد.
وی با بیان اینکه دانشآموزان معادن غنی طلای کشور هستند، گفت: دانش آموزان مانند یک ظرف خالی هستند که هر چه در آن ریخته شود به همان قالب شکل میگیرد.
جوادی آملی گفت: باید محتوایی که در داخل ظرف ریخته میشود متناسب با ظرفیت و توانایی دانشآموزان و با بهرهگیری از مباحث دینی باشد.
این مرجع تقلید در ادامه بداخلاقی و خشونت را زیبنده نظام آموزشوپرورش کشور ندانست و یادآور شد: باید در تعامل بین دانش آموزان و معلمان، ادب و احترام نهادینه شود تا نسل آینده کشور نیز از این صفتهای اسلامی برخوردار شوند.
آیتالله سید محمد سعیدی نیز در دیدار وزیر آموزش و پرورش که در سالن محراب حرم مطهر بانوی کرامت انجام شد، در رابطه با اهمیت انتخاب مدیران صالح و شایسته برای انجام امور مهم کشور، گفت: علاوه بر مدیران اصلی کشور که باید از افراد صالح و کاردان باشند، افراد زیرمجموعه آنها هم باید افراد همراه و دلسوز باشند، زیرا اگر زیرمجموعهها از افراد ناصالح باشند، کارها را مختل میکنند.
وی ادامه داد: در پستهای اصلی و تأثیرگذار باید افرادی قرار بگیرند که دلسوز، دارای قدرت اجرایی و دارای همت و اراده بر اجرای تصمیمات مفید باشند و اگر این امر رعایت شود نیتهای خیر مسئولان رده بالا در تمام زیرمجموعه هم ساری و جاری خواهد شد.
سعیدی تصریح کرد: فرزندان مردم امانتهای مردم و نظام هستند و باید سیستم آموزش و پرورش به خوبی از این امانتها مراقبت و آنها را به درستی تعلیم و تربیت دهد.
یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش در دیدار با مراجع تقلید، اظهار کرد: باید اعتراف کنیم در این چهلساله انقلاب اسلامی در خصوص آموزش دینی و ارتقای آگاهیهای اعتقادی دانش آموزان کمکاری شده است.
وی بر همکاری با حوزههای علمیه و مراکز حوزوی برای تقویت مباحث دینی، اعتقادی و اخلاقی دانشآموزان تأکید و اضافه کرد: لازم است نهادی دینی و حوزوی برای رشد معنوی دانشآموزان کمک کند و آموزشوپرورش آمادگی دارد با روشهای جذاب و جدید و کارآمد این امکان را برای رشد معنوی دانش آموزان فراهم کند.
نوری با اشاره به تأمین نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش از دانشگاه فرهنگیان و فارغالتحصیلان دانشگاهها، گفت: برای تقویت مناطق محروم بر اساس شاخصههای پیشرفت و برخورداری، تربیت نیروی مورد نیاز و تقویت امکانات در دستور کار این وزارتخانه است.
نوری گفت: ورود سند ۲۰۳۰ هم در سالهای اخیر باعث شد دستورالعملهای غربی بر اجرای دستورالعملهای اسلامی و قرآنی حاکم شود.
وی افزود: برخی کشورهای اسلامی متعهد شدند تا سال ۲۰۳۰ این دستورالعملهای غربی را که با مبانی وحیانی و اعتقادی و قرآنی ما کیلومترها فاصله دارد، در مدارس اجرا کنند و ما به دنبال این هستیم که در مجموعه بینالمللی که بهزودی برگزار خواهد شد این سند را نقد کنیم و برای آن پاسخ متقن و مستند ارائه دهیم.
وی اضافه کرد: ما در دیدارهای امروز با مراجع و علما به دنبال فعال کردن همکاریهای بین حوزه و آموزشوپرورش هستیم تا زمینه حضور طلاب جوان مستعد و آموزشدیده را در مدارس فراهم کنیم و فصل جدیدی را در تقویت باورهای اعتقادی دینی و اسلامی دانش آموزان آغاز کنیم.
وزیر آموزشوپرورش توجه به مناطق محروم را از اولویتهای وزارت آموزشوپرورش در دوره جدید عنوان کرد و یادآور شد: تلاش خواهیم کرد با توسعه عدالت آموزشی در مناطق کم برخوردار و تامین نیروی انسانی مورد نیاز و تجهیز مدارس مناطق محروم آموزش در این مناطق را ارتقا دهیم.
انتهای پیام