شعر دشوار سلیقه تواشیح اصیل نیست
کد خبر: 4019024
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۰

شعر دشوار سلیقه تواشیح اصیل نیست

سرپرست گروه تواشیح‌ الانوار اهواز با بیان اینکه اصل تواشیح این است که با آهنگ زیبا، شعر ساده و قابل فهم خوانده شود، گفت: شعر دشوار و موسیقی جدید سلیقه تواشیح اصیل نیست.

گروه تواشیح الانوار

احمد سواری، سرپرست گروه تواشیح‌ الانوار اهواز، در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، اظهار کرد: این گروه از سال ۸۵ فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی گفت: خودم در جلسات قرآن شرکت می‌کردم و تک تک اعضای گروه را از همین جلسات انتخاب کردم. بعد از تمرین‌های متعدد، اعضای گروه توانستند در رشته‌های قرائت، اذان، مداحی و تواشیح فعالیت کنند و رتبه بیاورند.

سواری، یوسف عیاشی، یوسف علی‌پور، شهاب زهیری، علی شریفی و علی ظفری جنادله‌پور را اعضای گروه الانوار معرفی کرد و گفت: اعضای گروه در رشته‌های قرائت، اذان و مداحی فعالیت دارند و توانسته‌اند رتبه‌های شهرستانی، استانی و کشوری را در مسابقات مختلف به دست بیاورند. یوسف عیاشی قاری، موذن و مداح است. یوسف علی‌پور قاری و موذن است و در زمینه آهنگسازی برای گروه‌های تواشیح و مداحی فعالیت دارد. شهاب زهیری قاری، موذن و مبتهل است. علی ظفری جنادله‌پور قاری و مداح است. 

سرپرست گروه تواشیح‌ الانوار اهواز بیان کرد: گروه تواشیح الانوار در سال ۹۱ رتبه اول مسابقات اوقاف استان را به دست آورد. در سال ۸۷ مقام دوم استان در مسابقات اوقاف خوزستان را کسب کرد. در سال‌های ۸۷ و 88 هم رتبه سوم کشوری را از آن خود کرد.

وی درباره اثر این گروه برای مسابقات تواشیح در چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن، توضیح داد: امسال برای آهنگسازی اثر تواشیح فرصت نداشتیم بنابراین آقای ناصر دغاغله تواشیح حبیبی یا رسول الله را برای گروه آماده کرد. همچنین همخوانی قرآن کریم هم با مشورت کل اعضای گروه، قاریان استان و دیگر استان‌ها ساخته شد و در مسابقات قرآن امسال هم نمره خیلی خوبی گرفت.

سواری در پاسخ به این سؤال مبنی بر اینکه اعضای گروه در راه موفقیت و کسب رتبه‌های برتر استانی و کشوری با چه سختی‌ها و مشکلاتی روبرو بوده‌اند؟ توضیح داد: معمولا کارهای گروهی بیشتر از کارهای انفرادی سختی دارد. گروه تواشیح چون متشکل از چندین نفر است هماهنگی زمانی بین آنها بسیار سخت است. ما حتی مورد داشته‌ایم که یک نفر ۱۰ روز نتوانسته در جلسات ما حاضر شود. عین دو منطقه قرآن‌خیزی است و بسیاری از گروه‌های تواشیح مطرح کشور و بین‌المللی از این منطقه هستند اما متاسفانه مکانی برای تمرین گروه‌های تواشیح در آن وجود ندارد. ما در خانه تمرین می‌کنیم و تمرینات ما گاهی تا ساعت ۱۲ شب طول می‌کشد. اما اگر یک مکان مجزا داشته باشیم بسیار مطلوب است.

سرپرست گروه تواشیح‌ الانوار اهواز، گفت: سازمان‌ها و نهادها از تواشیح حمایت نکرده‌اند. ما حتی برای لباس تواشیح هم اسپانسر نداریم. اوقاف، تبلیغات و ارشاد و دیگر سازمان‌ها از ما حمایت نکرده‌اند. ما با هزینه خودمان به مسابقات می‌رویم و حتی یک مورد بوده که با هزینه شخصی به مسابقات رفتیم و هزینه آن هم به ما پرداخت نشد. نفرات اول رشته‌های ورزشی سهمیه اشتغال دارند اما این سهمیه برای قاریان قرآن و گروه‌های تواشیح وجود ندارد. ما مدرک‌های دانشگاهی داریم اما خیلی از اعضای گروه کارهای سخت انجام می‌دهند.

وی با تأکید بر اینکه اصل تواشیح این است که با آهنگ زیبا، شعر ساده و قابل فهم خوانده شود، افزود: اعضای گروه باید شعری را که می‌خوانند خودشان هم بفهمند. ما خودمان باید برای درکشان این شعرها را برای چندین نفر بفرستیم تا برای ما معنی کنند و خودمان هم متوجه مفهوم آن شویم. داوران هم در مسابقات نمی‌توانند آنها را ترجمه کنند. وقتی این اشعار را خودمان نمی‌فهمیم چگونه  می‌خواهیم شنونده بفهمد. شعر قدیم با شعر معاصر بسیار فرق دارد. در سفر به سوریه می‌دیدیم که گروه‌های تواشیح سوری اشعاری را می‌خوانند که ساده و روان هستند که به راحتی شنونده متوجه می‌شود. ما با آقای شاه‌میوه و آقای دغاغله درباره داوری مسابقات تواشیح صحبت کرده‌ایم و به دلایل خودشان در مسابقات داوری نمی‌کنند. داوران جدید روی موسیقی جدید تاکید دارند که این سلیقه تواشیح اصیل نیست. یعنی انفصال میان تواشیح جدید و قدیم به وجود آمده است.

انتهای پیام
captcha