برخوردهای خشن راهکار کاهش جمعیت سگ‌ها نیست
کد خبر: 4032988
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۹
سگ‌های ولگرد؛ زندگی بگیریم یا پناه دهیم؟/ ۶

برخوردهای خشن راهکار کاهش جمعیت سگ‌ها نیست

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی گفت: برخوردهای خشن و یا مقطعی و از طرفی غذا دادن غیراصولی راهکار اصولی برخورد با سگ‌های ولگرد نیست.

بهمن مودی، معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبیبهمن مودی، معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: برای مهار جمعیت سگ‌های بلاصاحب و پیشگیری از ازدیاد آن‌ها، مسئله کشتن حیوانات راهکار منطقی نیست و دلایل منطقی و علمی بسیاری در این خصوص وجود دارد.

وی افزود: ما هدف اصلی را گم کرده‌ایم و قطعا هدف غایی همه ما در ایران و تمام دنیا کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب است و نهایتا باید جمعیت این سگ‌ها روزی در هر کشوری که برنامه‌ریزی برای این قضیه دارد به صفر برسد.

مودی تصریح کرد: سگ یک حیوان دست‌آموز است و انسان از هزاران سال پیش آن را برای مقاصدی مثل حفاظت اهلی‌اش کرده پس متعلق به حیات وحش نیست و گونه وحشی نیست، اما در طی این سال‌ها به دلایل مختلف مثل سوء‌مدیریت و سوء‌رفتار این سگ‌ها رها شدند و ما امروز با پدیده‌ای به اسم سگ‌های بدون صاحب یا ولگرد روبه‌رو هستیم که این طبیعی نیست و هدف ما این است که این جمعیت کنترل شود و به آن حدی که از محیط زیست حذف بشود برسیم.


بیشتر بخوانید: 


وی با بیان اینکه ساماندهی سگ‌ها نیاز امروز ماست؛ هدفی که نباید با هر مسیری به آن رسید، تصریح کرد: ما تابع قوانین سازمان‌های جهانی هستیم و در این خصوص سازمان بهداشت جهانی دام دستورالعملی دارد که در کشورها یا مناطقی که جمعیت سگ‌های بلاصاحبش زیاد و غیرقابل کنترل است دو پروتکل به‌طور موازی باید شروع شود.

مودی افزود: گفته می‌شود که قانون خلأ را ایجاد نکنید و اگر شما تغییری در طبیعت می‌خواهید ایجاد کنید باید به‌صورت تدریجی اعمال شود و تغییرات ناگهانی تبعات خواهد داشت و بدانیم که فرضا اگر سگ‌ها را یک باره حذف کنیم ممکن است حیوانات وحشی دیگری جایگزین شود.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی بیان کرد: صرفا با گرفتن و کشتن سگ‌ها به پیش رفت و این امر کمکی نمی‌کند؛ ما باید چندجانبه وارد این موضوع شویم و سازمان‌هایی که مرتبط هستند یک همکاری چندجانبه داشته باشند.

مودی با بیان اینکه مسئولیت کنترل این سگ‌ها در همه جای دنیا بر عهده شهرداری است، اما شهرداری به تنهایی نمی‌تواند از عهده آن بربیاید و نیاز است که نهادهای دیگر هم کمک کنند، افزود: اینکه غذارسانی نکنیم کامل نیست و یک قسمت کوچکی از واقعیت است چراکه ما پسماند داریم و اگر فرضا غذادهی نشوند آن پسماند آنها را جذب می‌کند؛ پس بهتر است که با یک برنامه‌ریزی منطقی در اطراف شهر مشخص کنند و در نقاط خاصی سگ‌هایی که عقیم شدند در آن نقاط غذارسانی صورت بگیرد که سگ‌ها شرطی شوند؛ نکته دیگر اینکه به این ترتیب از ورود آنها به مناطق مسکونی جلوگیری به عمل می‌آید.

وی با بیان اینکه تدابیر خشن چاره‌ساز نیست، افزود: باید با تدبیر عمل شود و مطمئنا اگر روش‌های درست به‌کار برده شود و فعالیت‌ها چندجانبه و به موازات یکدیگر صورت گیرد قابل حل خواهد بود.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی با تأکید بر ارائه آموزش‌ها به خانواده‌ها توسط سازمان‌های مردم نهاد، گفت: سازمان‌های مردم‌نهاد بسیار کمک‌رسان خواهند بود؛ بحث عقیم‌سازی و کنترل پسماند و کنترل سگ‌های نگهبان و... باید به موازات هم پیش بروند.

انتهای پیام
captcha