انسان در تراز نهج‌البلاغه؛ نیاز امروز نسل جوان
کد خبر: 4036504
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۲

انسان در تراز نهج‌البلاغه؛ نیاز امروز نسل جوان

رئیس بنیاد نهج‌البلاغه در پیامی به کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه، گفت: عنوان همایش از مهم‌ترین و ضروری‌ترین موضوعات روز و نیاز جامعه، به‌ویژه نسل جوان است.

آیت‌الله سیدجمال‌الدین دین‌پرور رئیس بنیاد نهج‌البلاغه

به گزارش ایکنا از اصفهان، متن پیام آیت‌الله سیدجمال‌الدین دین‌پرور، رئیس بنیاد نهج‌البلاغه به کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه در اصفهان، به این شرح است:

با سلام و احترام خدمت فرهیختگان حاضر در همایش انسان در تراز نهج‌البلاغه و تشکر از برگزارکنندگان این جلسه پربرکت و اعتذار از عدم حضور؛ لازم دانستم که برای عرض ارادت به مقام قدس علوی(ع) و گسترش فرهنگ آن امام همام در جهان معاصر، مطالبی را به استحضار برسانم.

به نظر اینجانب، عنوان همایش از مهم‌ترین و ضروری‌ترین موضوعات روز و نیاز جامعه، به‌ویژه نسل جوان است. اگر انسان در تراز نهج‌البلاغه و نکات مهم و گران‌بهایی که آن حضرت مطرح کرده‌اند، مورد توجه قرار گیرد، قطعاً آثار ارزشمند آن در تمام مظاهر زندگی ظاهر خواهد شد.

امروز بزرگترین مشکل بشریت، رعایت نکردن حقوق انسان‌ها، به‌ویژه مستضعفان است و بزرگترین راه‌حل، توجه به حقوق آنان توسط حاکمان جهان است. به قول ملای رومی، «دی شیخ با چراغ همی گشت گرد شهر/ کز دیو و دد ملولم و انسانم آرزوست.» متأسفانه امروز بزرگترین دولت‌ها که مدعی حقوق بشر است، خود بزرگترین نقض‌کننده حقوق بشر و خطرناک‌ترین عامل جنگ و خونریزی است، همان‌ها که ادعای حقوق بشر دارند، ولی کمترین توجه به این حقیقت ندارند. شاید برخی فکر کنند که ساختمان‌های بلند و آسمان‌خراش‌های کشورهای غربی و سازمان ملل، دکورهای جالب و چشمگیر، اتومبیل‌های تشریفاتی گران‌قیمت و پوشیدن لباس‌های شیک و آخرین مد، نشانه اعتقاد به حقوق  انسان‌هاست، در حالی که این‌ها جز فریب نیست.

در هر صورت، انسان واقعی در کلام و بیان امیرمؤمنان علی(ع) مطرح است و آن حضرت در دوران کوتاه زمامداری خویش و با وجود مشکلات فراوان، این حقیقت را به منصه ظهور رساند و همان‌طور که در روایت آمده است، آن حضرت فرمود: «کمترین کاری که انجام دادم، آن است که برای مردم حداقل آب سالم، گندم و سرپناه را فراهم آوردم، ولی خود به حداقل زندگی و حتی کمتر از آن بسنده می‌کردم.

ایشان در نامه 45 فرمودند: «به خدا سوگند، از دنیایتان سیم و زری نیندوختم و از ثروت‌های آن مالی ذخیره نکردم، نه از آن رو که ناتوان باشم، بلکه اگر می‌خواستم، راهش را هم می‌دانستم که چگونه به عسل ناب، مغز گندم و بافته‌های ابریشمین دست یابم، اما چه دور است که هوای نفس بر من چیره شود و شکمبارگی، مرا بر سر سفره‌ای رنگین نشاند.»

در هر صورت، انسان در تراز نهج البلاغه باید قبل از هر چیز به این پیام حضرت توجه کند که ارزش او به مال و مقام و زخارف دنیا نیست، بلکه باید زندگی خود را بر اساس دستورهای الهی و فرهنگ علوی تنظیم کند. همان‌طور که فرمود: «به هوش باشید که شما را جز به بهشت بهایی نیست، پس خود را جز به آن مفروشید.» نیز انسان در تراز نهج‌البلاغه باید از آزادی و آزادگی واقعی انسانی بهره‌مند شود، چنانکه حضرت فرمود: «بنده دیگران مباش که خداوند تو را آزاد آفریده است.» یا در خطبه متقین می‌فرماید: «خود را در راه خدا و بندگان خدا به رنج و تعب می‌اندازد تا مردم از سوی او در راحتی و رفاه باشند و خود را به خاطر آخرتش در رنج نگه می‌دارد تا دیگران در سایه امنیت و آسایش قرار گیرند.» و نیز در جای دیگر می‌فرماید: «بر آنکه خشم گیرد، ستم نکند و دوستی با کسی، او را به گناه نیندازد. در امور لغو و باطل گام ننهد و از مرز حق بیرون نرود. از او امید خیر دارند و از گزندش در امانند.

و در پایان، موفقیت این همایش بزرگ را از خداوند متعال مسئلت دارم.

انتهای پیام
captcha