جامعه کارگری ازنا 12 شهید را تقدیم انقلاب کرده است
کد خبر: 4039359
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۱

جامعه کارگری ازنا 12 شهید را تقدیم انقلاب کرده است

شهرستان ازنا در دوران دفاع مقدس 12 شهید جامعه کارگری را تقدیم انقلاب کرده است، شرکت نفت ازنا در 26 اردیبهشت‌ماه سال 1365 مورد اصابت بمب‌های عراقی قرار گرفت و در 31 شهریور سال 1365 راه‌آهن این شهرستان هدف قرار گرفت.

ازنا 12 شهید جامعه کارگری را تقدیم انقلاب کرده استبه گزارش ایکنا از لرستان، شهرستان ازنا از نقاط فعال و پرشور لرستان است که نقشی عمده در به حرکت درآوردن اقتصاد استان دارد این نقش در زمان دفاع مقدس نیز، همچنان پُررنگ و مؤثر ایفا می‎شد.

شهادت غلامرضا دهقانی در مورخ دهم مهرماه سال 1359 در بنیاد کشتیرانی خرمشهر، آغاز رشادت‌ جامعه کارگری این شهرستان در زمان دفاع مقدس بود.

در ادامه جنگ تحمیلی و حملات ددمنشانه بعثی‌های مزدور، شرکت نفت ازنا در بیست و ششم اردیبهشت‌ماه سال 1365 مورد اصابت بمب‌های عراقی قرار گرفت و در ادامه سی و یکم شهریور سال 1365 راه‌آهن این شهرستان هدف قرار گرفت علاوه بر تقدیم 12 شهید گلگون‌کفن، ارسال کمک‌های جامعه کارگری و حضور داوطلبانه و فعالیت اعضای این صنف در پشتیبانی و همسنگری با رزمندگان، از نقاط قابل توجه در شهرستان ازنا می‌باشد.

چرخ کارخانجات با وجود زخم خوردن، دوباره احیا شد و با بودجه و درآمد خود، به ترمیم خانه‌های مسکونی کارگران اقدام کردند.

غلامرضا بیات از شهدای کارگر شهرستان ازنا دهم دی‎ماه سال 1326 در شهرستان الیگودرز دیده به جهان گشود، پدرش رضا کارگر بود و مادرش حلیمه نام داشت، تا پایان دوره ابتدایی درس خواند، کارگر بود، ازدواج کرد و صاحب سه دختر شد، غلامرضا سوم آبان‌ماه سال 1359 در آبادان بر اثر بمباران هوایی و اصابت ترکش به شهادت رسید و پیکر مطهر او را در زادگاهش به خاک سپردند.

شهید ناصر آسترکی نوزدهم خردادماه سال 1342 در روستای برجله از توابع شهرستان ازنا متولد شد، پدرش هاشم و مادرش سکینه نام داشت، ناصر تا اول راهنمایی درس خواند، کارگر شرکت نفت بود و سال 1363 ازدواج کرد و صاحب یک پسر شد، پنجم مردادماه سال 1365 در بمباران هوایی اراک بر اثر اصابت ترکش به شهادت رسید و پیکر مطهر وی را در شهرستان زادگاهش به خاک سپردند.

شهید غلامحسین ساکی دهم مهرماه سال 1304 در شهرستان اراک از پدری به نام موسی که کارمند گمرک بود و مادری به اسم هما متولد شد، غلامحسین تا پایان دوره ابتدایی درس خواند و کارمند شرکت نفت شد سپس ازدواج کرد و صاحب چهار پسر و سه دختر شد به‌عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت و دهم اردیبهشت ماه سال 1361 در خرمشهر بر اثر اصابت ترکش به شهادت رسید و پیکر مطهر او را به همراه فرزندانش بهمن و بهرام که آنان نیز شهید شده‌اند، در شهرستان ازنا به خاک سپرده شده‌اند.

در وصیت‌نامه شهید غلامحسین ساکی آمده است: «اینجانب غلامحسین ساکی وصیت می‌کنم که خداوند بزرگ بر هر مرد مسلمان واجب کرده که در راه دین باید از هرگونه فعالیت کوتاهی نکند حتی اگر لازم باشد جان خود را در راه دین بدهد، از فرزندانم می‌خواهم که در راه دین و انقلاب اسلامی کوشش و فعالیت کنند و راه شهیدان را ادامه دهند و در تشییع شهیدان شرکت کنند، از همسرم و دخترانم می‌خواهم که زینب‌وار زندگی کنند و همیشه در آخر نماز دعا برای دین اسلام و برای امام امت را فراموش نکنند که دعا خیلی مؤثر است».

از دیگر شهدای کارگر شهرستن ازنا می‌توان از محمدحسن و محمدحسین دهقان، حاجی‌رضا مرزبان، رضا منصوری، علی‌محمد مهدوی نام برد.

انتهای پیام
captcha