برپایی نمایشگاه «قرآن معنای زندگی» در حرم مطهر رضوی
کد خبر: 4049481
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۹

برپایی نمایشگاه «قرآن معنای زندگی» در حرم مطهر رضوی

همزمان با ماه مبارک رمضان و به همت مرکز قرآن کریم سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، نمایشگاه «قرآن معنای زندگی» در جوار بارگاه منور امام هشتم (ع) برپا شده است.

برپایی نمایشگاه «قرآن معنای زندگی» در حرم مطهر رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از آستان‌نیوز، حجت الاسلام و المسلمین سیدمسعود میریان،مدیر مرکز قرآن کریم سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در خصوص جزئیات و بخش‌های مختلف این نمایشگاه گفت: فعالیت این نمایشگاه در دو بخش «کودک-نوجوان» و «بزرگسال» برنامه‌ریزی شده است.

وی افزود: در بخش کودک  و نوجوان، مخاطبین گروه سنی 8 تا 12 سال پس از شرکت در کارگاه‌ها و اجرای بازی‌ها به کلید بازگشایی رمز غرفه‌ها می‌رسند و گنج نهانِ محتوا که قسمتی از آیات طرح قرآن معنای زندگی است را پیدا می‌کنند.

میریان گفت: آموزش روخوانی و روانخوانی قرآن کریم یکی از برنامه‌های اصلی این بخش است که در قالب 12 بازی رومیزی و سه سرگرمی فعال تدارک دیده شده است. این بازی‌ها شامل موضوعاتی برای آشنایی بچه‌ها با قواعد روخوانی قرآن است همچنین در زمینه حفظ قرآن کریم هم کودکان و نوجوانان با شرکت در یک برنامه سرگرمی، به حفظ قرآن کریم می پردازند.

وی بیان کرد: یکی دیگر از بخش‌های نمایشگاه، بخش وضو و نماز است.در بخش وضو، کودکان و نوجوانان اشکالات وضوی خود را متوجه می‌شوند و رفع می‌کنند، در بخش نماز هم به منظور ایجاد انگیزه، مخاطبین مفاهیم اصول و فروع دین را در قالب یک بنر آموزشی «راز درخت سیب» می‌آموزند. تماشای یک نمایش عروسکی جذاب با داستان «سلیمان نبی و اهمیت نماز» دیگر برنامه نمایشگاه برای مخاطبان این گروه سنی است.

مدیر مرکز قرآن کریم سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی ابزار کرد: در غرفه ویژه «امام شناسی در قرآن» نیز، تصویرخوانی نمایشگاهی اجرا می‌شود و سپس کودکان و نوجوانان  به میزهای بازی مرتبط مراجعه کرده و مفاهیم آموزشی فرا گرفته را تثبیت می کنند.

وی اضافه کرد:قسمت ویژه «امام رضای مهربان» هم شامل سرگرمی حرکتی سه دسته‌ای است  که در آن، مخاطبین با سیره‌ عملی امام رضا(ع) در خواندن نماز و قرآن آشنا می‌شوند. هم چنین وقایع مسیر حرکت امام رضا(ع) از مدینه تا مرو را در بخش آموزش تفکر در می‌یابند و در انتها نیز حدیث شریف «سلسله الذهب» را فرا می‌گیرند.

وی اظهار کرد: یکی دیگر از بخش های این نمایشگاه، محیطی زیبا با فضاسازی جذاب است که در آن، برای نوجوانان «جشن عبادت» برپا می‌شود. «تونل نورانی»، «زمین بازی»، «مسیر مارپیچ» و ... از جمله قالب‌های آموزش احکام در این بخش است و مخاطبین باید کلید طلایی نقشه گنج هستند را در تونل پیدا کنند.

میریان افزود: «محفل قاری شو» نیز ویژه قرائت آیات روی سربندهایی است که در ابتدای نمایشگاه، به مراجعه‌کنندگان داده شده است.

وی غرفه «رزمنده» را ویژه آشنایی کودکان و نوجوانان با شخصیت‌هایی همچون رهبر معظم انقلاب و سردار شهید حاج قاسم سلیمانی برشمرد و عنوان کرد: همچنین «غرفه سازندگی» ویژه آشنایی کودکان و نوجوانان با اختراع و نوآوری و اجرای بازی استراتژیک دفاع، از دیگر بخش‌های جذاب این نمایشگاه برای کودکان و نوجوانان است.

مدیر مرکز قرآن کریم سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در تشریح ویژ‌گی‌های بخش بزرگسالان این نمایشگاه گفت : در این بخش 12 غرفه برای مخاطبین بزرگسال طراحی شده و بر اساس آیه‌ روی سربندهایی که در ابتدای ورودی توزیع شده، مخاطبان فعالیتی را در هر یک از غرفه‌ها انجام می‌دهند و «کلید طلایی» را دریافت می‌کنند. پس از دریافت آن، مخاطب ‌باید به تدبر و تفکر در آیه مورد نظر که همان کلید طلایی است بپردازد و مفهوم مورد نظر را رمزگشایی کند و هر مخاطبی که پنج کلید طلایی را رمزگشایی کند جوایز و هدایی متبرک حرم مطهر رضوی به او اهدا خواهد شد.

وی «خاطره نویسی»، «قصه نویسی»، «هنرهای قرآنی»، «قرآن نسخه شفابخش»، «کنفرانس»، «طراحی و عکاسی»، «تدبّر»، «ترتیل، تجوید الصلاه، حفظ» و.... را از دیگر غرفه های بخش بزرگسان برشمرد که در آن‌ها تلاش شده مفاهیمی مانند امام شناسی و سیره اهل بیت(ع)، تبیین اسلام، و عصر طلایی ظهور» به مخاطبان ارائه شود.

میریان افزود: این نمایشگاه در حرم مطهر رضوی، بین باب الرضا(ع) و باب الجواد(ع) برپا شده و تا ۳۰ فروردین هر شب از ساعت ۱۸ تا ۲۴ میزبان زائران خواهد بود.

انتهای پیام
captcha