اخلاص در عمل؛ رمز موفقیت استاد علمی
کد خبر: 4052887
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۸
نکوداشت حاج حسین علمی/5

اخلاص در عمل؛ رمز موفقیت استاد علمی

معاون فرهنگی اسبق سازمان تبلیغات اسلامی خراسان با بیان اینکه رمز موفقیت در حوزه قرآنی نیز اخلاص است، گفت: خالص برای خدا بودن، بی‌توجهی و بی‌ اعتنایی به مسائل مادی و شهرت خلوص را در انسان تقویت می‌کند و عامل موفقیت استاد علمی وجود این خصوصیت بود.

حاج حسین علمی، پیشکسوت قرآنیحجت‌الاسلام شبیری، معاون فرهنگی اسبق سازمان تبلیغات اسلامی خراسان و از همکاران استاد حسین علمی در خصوص سابقه آشنایی با استاد حسین علمی، در گفت‌وگو با ایکنا  از خراسان رضوی بیان کرد: سابقه آشنایی من با استاد علمی به سال 70 به بعد برمی‌گردد که آن زمان معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی خراسان بزرگ بودم.

وی افزود: آن دوره به پیشنهاده بنده برای فعالیت در سازمان تبلیغات اسلامی از ایشان دعوت شد و ایشان نیز به پیشنهاده بنده نیز پس از مذاکراتی که داشتیم مسئولیت کانون قرآن و عترت سازمان تبلیغات استان را پذیرفتند، اما در خصوص این دعوت هیچگاه از مسائل مادی صحبتی نکردند و فقط دغدغه ایشان برای توسعه برنامه‌های قرآنی بود.

شبیری در خصوص شخصیت ایشان ادامه داد: با توجه به شناختی که بنده از دارم نیز ایشان از خانواده علم و فضل و کمال برخاستند و پدر بزرگوارشان از علمایی بودند که به مشهد مهاجرت کرده بودند و خود این بزرگوار هم فرد جامعی در عرصه قرآن هستند و در زمینه‌های مختلف قرآنی شاگردان زیادی در پای درس ایشان زانو زدند و افراد برجسته‌ای هم از کلاس‌های ایشان برخاستند.

معاون فرهنگی اسبق سازمان تبلیغات اسلامی خراسان در خصوص فعالیت‌های این استاد برجسته قرآنی در دوران حضورشان در سازمان تبلیغات اسلامی ابراز کرد: حضور و فعالیت ایشان در سازمان تبلیغات اسلامی استان فعالیت مثبت و پرثمری بود که در آن دوره داشتند.

استاد علمی مهارت خاصی در اجرای محافل قرآنی داشتند

وی تصریح کرد: استاد علمی مهارت خاصی در مدیریت و اجرای محافل قرآنی داشتند و در سازمان تبلیغات اسلامی مسابقات استانی و مسابقات بزرگی در شرق کشور اجرا می‌کردیم که مجری ایشان بودند، ضمن اینکه یک نکته برجسته در خصوص استاد این بود که بحث قرآنی را از جلسات خانگی شروع کردند و بعد به جلسات مساجد پرداختند و پس از آن وارد صحنه‌های بزرگتر شدند.

شبیری تصریح کرد: استاد علمی در اجرای محافل قرآنی تبحر داشتند، چرا که بحث اجرای محافل قرآنی با کنفرانس‌ها، سمینارها، مسابقات و... متفاوت است و مخاطبان متفاوتی از حیث طبقه سنی که غالباً جوان و نوجوان هستند دارند و از این جهت مهارت خاصی را می‌طلبد، لذا مجری موفق در این محافل باید بویی از تسلط در مسائل روانشناسی و برخورد با مخاطب  و در جذب مخاطب داشته باشد که خوشبختانه ایشان در این خصوص موفق عمل کرده‌اند.

شبیری بیان کرد: عرضی که داشتم در خصوص تسلط در برخی از مسائل‌شناسی منظور تخصص علمی در این باب نیست و من نیز نمی‌دانم که آیا ایشان مطالعات روانشناسی دارند یا خیر، اما آنچه مهم است این است که با توجه به اهتمام ایشان به حکم برخورد و تجربه‌ای که در سالیان سال کسب کرده بودند به این مهارت دست یافته بودند.

تواضع استاد علمی باعث جذب مخاطبان بود

وی اظهار کرد: آنچه مورد توجه است اول مسئله تواضع ایشان بود که با احترام با همه جوانان و نوجوانان برخورد می‌کردند، جلوی پای آنان بلند می‌شدند، با تبسم برخورد داشتند و در باب راهنمایی بدون هیچ کم و کاستی برای مخاطبان مایه می‌گذاشتند و این همان برخورد روانشناسانه با مخاطب است و همین برای موفقیت ایشان کافی بود.

معاون فرهنگی اسبق سازمان تبلیغات اسلامی خراسان گفت: با توجه به اینکه ایشان اهل قرآن هستند، لذا اهل قرآن در آشنایی با مفاهیم و انتقال آن باید آشنایی با روایات اهل بیت هم داشته باشند که این نیز فرصت را در اختیار آنان قرار می‌دهد تا روش موفقیت و تأثیر بر مخاطب را تجربه کنند و وقتی به این نقطه رسیدند این مهارت را کسب کردند.

وی در خصوص انتقال الگوی ایشان به نسل جدید بیان کرد: آنچنان که در سایر حوزه‌های مذهبی هم مشهود است اعتقادم بر این است که رمز موفقیت در حوزه قرآنی نیز اخلاص است. خالص برای خدا بودن، بی‌توجهی و بی‌اعتنایی به مسائل مادی و شهرت است که خلوص را در انسان تقویت می‌کند و عامل موفقیت است و استاد علمی این خصوصیت را داشتند.

شبیری ادامه داد: وقتی به ایشان پیشنهاد کردیم برای فعالیت در سازمان تبلیغات اسلامی بیاید و پس از مذاکراتی که داشتیم هیچ حرفی از مسائل مادی به میان نیاوردند، بلکه از میزان ظرفیت سازمان برای فعالیت‌های قرآنی و توسعه اختیاراتشان در باب این فعالیت‌ها صحبت کردند که این ارزشمند بود و محور تمام صحبت‌های ایشان این بود که آیا موفقیت بیشتری از آنچه الان هست با حضور ایشان کسب خواهد شد یا خیر، لذا اگر این اخلاص و توجه به نفس کار به نسل جدید ما انتقال یابد همراه با سایر تجربیات مؤثر خواهد بود در غیر این صورت ظاهری بدون تأثیرات باطنی بر جای خواهد ماند.

معاون فرهنگی اسبق سازمان تبلیغات اسلامی خراسان افزود: در باب شخصیت استاد علمی به نظر می‌رسد که جا دارد با دسترسی به منابع و با کمک شاگردان ایشان، آثار و برکات این استاد بزرگوار و کارهایی که در حوزه قرآنی انجام داده‌اند معرفی شود تا چراغی سر راه افراد برای نیل به موفقیت باشد.

انتهای پیام
captcha