ائمه جماعات و اساتید، شبهات جوانان را به درستی پاسخ دهند
کد خبر: 4053124
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۶

ائمه جماعات و اساتید، شبهات جوانان را به درستی پاسخ دهند

سخنران حرم بانوی کرامت گفت: ائمه جماعات مساجد و اساتید دانشگاه باید جلسات مناظره و گفت‌وگو با جوانان را برگزار کنند و شبهات جوانان توسط حوزه و دانشگاه به درستی جواب داده شود تا اصول اعتقادی جوانان دچار مشکل نشود.

به گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی طی سخنانی در ادامه سلسله مباحث تفسیر سوره عنکبوت امروز هفتم اردیبهشت‌ماه در حرم بانوی کرامت اظهار کرد: یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های بشر با توجه به آیات ۶۲ تا ۶۵ سوره عنکبوت، بحث خداست که آیا اصلا خدا وجود دارد یا نه و تمامی مباحث به این مسئله برمی‌گردد به همین خاطر حضرت علی(ع) می‌فرماید معرفت خدا ریشه معارف است.

وی ادامه داد: دانشمندان سه دلیل برای وجود خالق دارند که دلیل حسی(برهان نظم)، برهان فطری و برهان عقلی سه دلیل دانشمندان و علما در خصوص خداشناسی و مبانی توحیدی است.

رفیعی افزود: براساس برهان نظم و دلیل حسی، مخلوقات نمی‌تواند معلول یک تصادف باشد و بر اساس برهان فطرت، انسان در درونش با فطرتی که دارد به معرفت خالق می‌رسد به همین خاطر فطرت در سختی‌ها و گرفتاری‌ها نمود بیشتری دارد.

سخنران حرم بانوی کرامت بیان کرد: بر اساس برهان عقلی نیز، انسان خود را نیازمند خالق می‌بیند و عقل حکم می‌کند که این خلقت نمی‌تواند بدون خالق باشد و مدیریت این عالم دست خالق است.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی ابراز کرد: ائمه معصومین مقابل منکران خداوند و زندیقان بیشتر از دلیل اول و برهان نظم استفاده می‌کردند.

وی یادآور شد: اگر انسان در قلب خود مرض نداشته باشد و به دنبال حقیقت باشد می‌تواند از یک شی کوچک مثل تخم مرغ و با نگاه به مخلوقات عالم و نظم و ترتیبی که در عالم هستی وجود دارد به وجود خدا پی ببرد.

سخنران حرم بانوی کرامت عنوان کرد: نباید در مسائل اعتقادی محکمات و متشابهات با همدیگر مخلوط شود و جوانان باید در خصوص اصول اعقتادی مثل وجود خدا اگر شبهه‌ای دارند به دنبال جواب باشند.

وی افزود: ضرورت دارد ائمه جماعت مساجد، اساتید دانشگاه ، جلسات مناظره و گفت‌وگو با جوانان را برگزار کنند و شبهات جوانان توسط حوزه و دانشگاه به درستی جواب داده شود تا اصول اعتقادی جوانان دچار مشکل نشود.

رفیعی تاکید کرد: خدا شناسی به تعداد نفوس انسان‌هاست و هر انسانی برای شناخت خداوند دلیلی دارد و نباید راه ‌ای خداشناسی محدود شود.

استاد حوزه علمیه تاکید کرد: مشکل انسان‌ها غفلت و روزمرگی در طول زندگی است و در سختی‌ها و مشکلات به خداوند توسل می‌کند اما بعد از برطرف شدن مشکلات مجددا دچار فراموشی خداوند می‌شود.

وی در پایان با اشاره به اثرات و برکات اعتقاد به خداوند گفت: هدفمندی در زندگی، احساس عزت، شجاعت، صبر، امید، عمل صالح، رعایت اخلاق، نشاط و توکل از آثار و برکات شناخت خداوند است چرا که انسان منهای معنویت همانند حیوان است.

انتهای پیام
captcha