نمایشگاه قرآن باید به تحول فکری در افراد منجر شود
کد خبر: 4054234
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۰

نمایشگاه قرآن باید به تحول فکری در افراد منجر شود

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان اصفهان گفت: خاصیت قرآن، ایجاد تغییر و تحول است و خروجی نمایشگاه قرآن نیز باید به‌گونه‌ای باشد که باعث ایجاد تلنگر در ذهن و فکر افراد شود و آنها را متحول کند.

سیدمحمدرضا علاءالدین رئیس هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت اصفهان

حجت‌الاسلام سیدمحمدرضا علاءالدین، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان با حضور در غرفه خبرگزاری ایکنا در هفدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان، اظهار کرد: نمایشگاه قرآن باید در خور شأن و جایگاه این کتاب آسمانی در تراز نظام جمهوری اسلامی باشد و از طرف دیگر، باید از نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم که در مصلای تهران برگزار می‌شود، الگوی مناسب‌تری اتخاذ و بر اساس نقشه‌ای جامع، نسبت به برگزاری نمایشگاه اقدام کنیم.

وی افزود: برگزاری نمایشگاه قرآن در اصفهان بیشتر رفع تکلیف دستگاه‌های مربوطه است که توان اجرای اهداف و برنامه‌های قرآن را ندارند و از طرفی، اجازه نقش‌آفرینی نیروهای دیگر را نیز در این عرصه نمی‌دهند. شخصاً بارها در این خصوص طرح و برنامه ارائه داده‌ام، ولی برنامه‌های خودشان را اجرا و شاید هم بسیار هزینه می‌کنند، ولی بعضاً این هزینه‌ها هدر می‌رود و آن نتیجه غایی و مطلوبی که از نمایشگاه برای توسعه و ترویج فرهنگ و معارف قرآن کریم انتظار داریم، به دست نمی‌آید.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان اصفهان تصریح کرد: هیاهو و برنامه‌های جنبی در نمایشگاه زیاد است، ولی هیچ کدام در این راستا که قرآن را به‌صورت هدفمند به متن زندگی مردم بیاورد و مفاهیم قرآن و تدبر در آن را به آنها آموزش دهد، نیست. شکل و فرم زیادی در اینجا دیده می‌شود، ولی هیچ کدام گویای این نیست که هدفمند عمل می‌کنیم.

وی ادامه داد: پیشنهاد من این است که بعد از ماه رمضان، سند چشم‌اندازی برای سال آینده تدوین و اهداف کوتاه و بلندمدت نمایشگاه قرآن را در نظر گرفته و منطبق با آنها، برنامه‌های مشخصی ارائه دهیم و سراغ افرادی برویم که بتوانند اثرگذار باشند. صرف اینکه یک‌سری مؤسسات به نمایشگاه آمده و داشته‌های طول سال خود را عرضه کرده‌اند، مورد خاص دیگری مشاهده نمی‌شود و باید برنامه‌ریزی کنیم تا قرآن را آن‌گونه که مطابق با شأن این کتاب آسمانی و در تراز نظام جمهوری اسلامی است، به متن زندگی مردم بیاوریم تا زندگی‌شان سرشار از نور قرآن شود.

حجت‌الاسلام علاءالدین درباره حضور کمرنگ مؤسسات قرآنی در نمایشگاه قرآن، گفت: بعد از دو سال تعطیلی، مسئولان نمایشگاه برنامه مشخصی نداشتند و از طرف دیگر، بخش عمده‌ای از مؤسسات به‌دلیل بعد مسافت مخالف برگزاری نمایشگاه در منطقه روشن‌دشت بودند. چرا نمایشگاه را در مصلا که محل برگزاری نماز جمعه و نزدیک گلستان شهدا و تخت فولاد است و مردم برای زیارت به آنجا می‌آیند، برگزار نکنیم؟ چرا میدان امام(ره) می‌تواند محل برگزاری انواع و اقسام رویدادها باشد، ولی محل ترویج قرآن نباشد؟ اگر مدرسه چهارباغ را به‌عنوان مکان برگزاری نمایشگاه در نظر بگیریم، مردم می‌توانند اتومبیل‌های خود را در خیابان‌های هم‌جوار پارک و چهارباغ را پیاده طی کنند و وارد مدرسه چهارباغ شوند. این مدرسه حکم مسجد را ندارد که بر فرض، بانوان عذر شرعی برای حضور در آن داشته باشند، بلکه مدرسه علمیه است و دور تا دور آن می‌توان غرفه برپا و یک فضای نمایشگاهی زیبا ایجاد کرد. مکان‌های مناسبی در شهر اصفهان برای برپایی نمایشگاه وجود دارد، ولی مسئولان به آنها توجه نمی‌کنند و دنبال کارهای صوری برای رفع تکلیف از خودشان هستند.

وی با تأکید بر اینکه قرآن، کتاب تربیت و هدایت برای تمام اقشار و سنین است، اضافه کرد: در نمایشگاه، صورت بچه‌ها را نقاشی می‌کنند، ولی کارگاه قصه‌گویی برای کودک و نوجوان وجود ندارد، هر چند یکی از مؤسسات نمایش عروسکی اجرا می‌کرد، ولی به تنهایی پاسخگو نبود و به کارهای قوی‌تر و شکیل‌تر در این زمینه نیاز است. اگر برای همه افراد به فراخور سن‌شان برنامه تعریف کنیم، از نظر معارف قرآنی اقناع می‌شوند. در غیر این صورت، افراد فقط به نمایشگاه قرآن می‌آیند، ولی نتیجه‌ای عایدشان نمی‌شود. خروجی نمایشگاه این‌گونه نیست که باعث ایجاد تلنگر در ذهن و فکر افراد شود و آنها را متحول کند، صرفاً از روی تفنن در نمایشگاه حضور پیدا می‌کنند و می‌روند و هیچ خاصیت دیگری برایشان ندارد. خاصیت قرآن، ایجاد تغییر و تحول است، ولی چرا نمی‌توانیم این تحول را به مخاطب منتقل کنیم تا قبل و بعد از حضور در نمایشگاه برایش متفاوت باشد؟

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان اصفهان با بیان اینکه نمایشگاه نتوانسته است رویکرد کودک و نوجوان را تحقق بخشد، گفت: شعار کودک، نوجوان و جوان را سال گذشته در هیئت اندیشه‌ورزان قرآنی مطرح کردیم که زیرمجموعه اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان اصفهان است. پیشنهاد ما در این هیئت به مسئولان متولی این بود که برنامه‌های قرآنی در سال جدید با محوریت کودک، نوجوان و جوان برگزار شود، هر چند این پیشنهاد با استقبال روبرو شد، ولی برنامه مشخصی برای آن ارائه ندادند. کودکان، نوجوانان و جوانان به نمایشگاه می‌آیند، ولی اولاً همه آنها نمی‌آیند و دوماً، آن دسته هم که می‌آیند، برنامه آماده‌ای برای آنها وجود ندارد، صرفاً از روی تفنن و تفرج می‌آیند، وقتشان پر می‌شود و برمی‌گردند. این کار از یک نظر، سالم است، ولی باید برنامه‌ای برای آنها در نظر گرفت تا بتوانند مسیر زندگی خود را مشخص کنند.

وی تصریح کرد: یکی از مواردی که می‌تواند نمایشگاه را به محلی برای تفکر، تعقل و تدبر تبدیل کند، برگزاری کارگاه‌های تربیت اعتقادی است که یکی از موضوعات مدنظر قرآن برای مخاطبان خود به شمار می‌رود. شأن تربیت اعتقادی از دیگر انواع تربیت بالاتر است و اگر بخواهیم جامعه‌ای تمدن‌ساز داشته باشیم، باید تربیت اعتقادی را جدی بگیریم. صرف پرداختن به فضایل و رذایل اخلاقی، روبناست، ولی زیربنای شخصیت یک مسلمان با تربیت اعتقادی شکل می‌گیرد. نسل نوجوان و جوان اگر تربیت اعتقادی نداشته باشد، گرفتار ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی می‌شود. باید مربیان قوی در نمایشگاه حضور داشته باشند و در یک محیط سرشار از سکوت و آرامش کار کارگاهی انجام دهند، بعضاً صوت ملکوتی قرآن پخش شود و افراد را متحول کند، نه اینکه محیط پر از سر و صدا باشد. همه این‌ها به برنامه‌ریزی و زمان و مکان مناسب نیاز دارد تا بتوان فرهنگ و پیام قرآن را به مخاطبان عرضه کرد.

انتهای پیام
captcha