اهدای یک جلد قرآن به آستان حسینی از سوی خطاط اهوازی
کد خبر: 4064768
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۷

اهدای یک جلد قرآن به آستان حسینی از سوی خطاط اهوازی

مهدی دغاغله از نگارش یک جلد قرآن کریم از سوی سیدعزیزالله آذرنگ، خطاط اهوازی و اهدای آن به عتبه مقدس حسینی خبر داد.

اهدای یک جلد قرآن کریم به آستان حسینی توسط خطاط اهوازی

مهدی دغاغله، مدرس و پیشکسوت قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان درباره مصحف اهدایی از سوی استان خوزستان به آستان قدس حسینی، گفت: اوایل خردادماه امسال به همراه خانواده سیدعزیزالله آذرنگ، خطاط قرآن کریم سفری به عتبات عالیات داشتیم که هدف از این سفر علاوه بر اقامت ایشان و خانواده او در کربلا، انجام صحبت‌ها و توافق اولیه برای اهدای مصحف شریف که با دست توانمند وی خطاطی شده به عتبات امام حسین(ع) بود.

وی افزود: خطاطی قرآن کریم توسط آقای آذرنگ به یک سوم قرآن رسیده است و بعد از کامل شدن آن سفر دیگری برای اهدای قرآن به آستانه مقدس حسینی در کربلا خواهیم داشت. همچنین در سفر به کربلا با آقای کریمی، سرکنسول نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در کربلا صحبت شد و ایشان برای حضور در مراسم اهدای این مصحف شریف استقبال کرد. این مراسم با حضور متولی و تولیت آستان قدس حسینی حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ عبدالمهدی الکربلایی برگزار می‌شود.

این پیشکسوت قرآن کریم گفت: این هماهنگی توسط مرکز فعالیت‌های بین‌المللی کربلا صورت گرفته که ما در اهواز نمایندگی آنها را داریم تا در آینده شاهد رویداد ارزشمند اهدای قرآن کریم توسط یک خطاط اهوازی به عتبه امام حسین عليه‌السلام باشیم.

وی بیان کرد: این قرآن مانند قرآن عثمان طه دارای ۱۵ سطر است و از لحاظ رسم المصحف(نوشتار خود کلمه) و ضبط المصحف(شامل علائم و زیر و زبر قرآن) با حفظ نظام رسم و ضبط، قرآن نوشته می‌شود. ممکن است کسی بپرسد که اگر قرار باشد این قرآن به خط عثمان طه باشد چه ضرورتی دارد که نوشته شود؟ باید گفت این مهم است که ایرانیان با آن ارتباط برقرار می‌کنند و دیگر اینکه مقام معظم رهبری فرمودند ای کاش با همان نظام که مورد پذیرش مسلمانان جهان است که خط عثمان طاها باشد خطاط ایرانی هم با تبعیت از آن نظام و با همان رسم‌الخط و رسم الضبط قرآن بنویسد. این قدم در کشور ما دارد برداشته می‌شود. سبک عثمان طه باعث ایجاد وحدت و الفت بین مسلمانان می‌شود چون همه از یک روش تبعیت می‌کنند اما از لحاظ هنری خط ممکن است گونه‌های مختلفی باشد که آقای آذرنگ ترکیبی از نسخه عربی و نسخ فارسی را در این مصحف به کار برده است که این خودش یک نوآوری در عالم هنر خط است.

عزیزالله آذرنگ، خطاط برجسته استان خوزستان هم در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان گفت: هر برگی که نوشته می‌شود سه بار تصحیح می‌شود و دو نفر از حافظان قرآن آن را بازبینی می‌کنند. اما دارالقرآن الکریم کشور درباره آن نظر نهایی را اعلام می‌کند.

وی افزود: برنامه‌ریزی شده است که سه قرآن با هم به مدت یک سال و هشت ماه تا دو سال برای تقدیم به آستان امام علی(ع)، حضرت ابوالفضل‌العباس(ع) و حضرت معصومه(س) نگارش شود. 

انتهای پیام
captcha