عبادت ما با ولایت اهل‌بیت(ع) معنا می‌یابد
کد خبر: 4071890
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۳

عبادت ما با ولایت اهل‌بیت(ع) معنا می‌یابد

مدرس حوزه علمیه در گیلان با بیان اینکه عبادت ما با ولایت اهل‌بیت(ع) معنا می‌یابد، اظهار کرد: واقعه غدیر، همان به رسمیت شناساندن رکن امامت است که ضامن سلامت دین بوده و از اصالت آن صیانت می‌کند.

رقیه درویشی کارشناس دینی و مدرس حوزه علمیه

رقیه درویشی، کارشناس دینی و مدرس حوزه علمیه، در گفت‌و‌گو با ایکنا از گیلان با بیان شرح مختصری از خطبه غدیر، از مهم‌ترین متون حدیثی که از پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین، به‌عنوان یک ذخیره ارزشمند معنوی در اختیار ما قرار گرفته است، اظهار کرد: همه مسلمانانی که سنت نبوی را در کنار آیات قرآن به‌عنوان مهم‌ترین منابع اصلی معرفتی و هم‌تراز با قرآن کریم می‌دانند، واقفند که سخن رسول خدا از نظر ارزشمندی همچون کلام وحیانی است، چرا که خداوند عالم در قرآن کریم می‌فرماید «وَمَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَى إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَى (نجم، ۳ و ۴)».

وی ادامه داد: علامه امینی در تحقیقات خود از منابع روایی و حدیثی، خطبه غدیر را ثابت کردند و به جرئت می‌توان گفت این خطبه از معتبرترین احادیثی است که از رسول خدا به امت رسیده است و هیچ‌گونه خدشه‌ای بر آن وارد نیست. نکته قابل توجه در این خطبه، جامعیت و شمولیت آن است‌، یعنی تمام عناصری که پیامبر اکرم در این خطبه مدنظر قرار دادند در یک پیوستگی و انسجام متقن و معنادار در کنار هم قرار گرفته‌اند و پیام مشخصی را منتقل می‌کند که قله این پیام، ابلاغ حکم امامت و ولایت به‌عنوان یکی از ارکان سه‌گانه اسلام است.

این مشاور دانشگاه با بیان اینکه ولایت حضرت امیرالمؤمنین و اهل‌بیت(ع) به اسلام معنا می‌بخشد، اظهار کرد: ارزش خطبه غدیر نیز در واقع نشئت‌ گرفته از پیامی است که در این خطبه از جانب خداوند و توسط رسولش به مسلمانان ارائه شده است. ادبیات این ابلاغ نیز از جانب خداوند در نوع خودش منحصر به فرد است. آنجا که می‌فرماید «يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ... (مائده،۶۷)». این ادبیات به‌نوعی تهدیدگونه است و ضرورت ابلاغ ولایت را بر رسول خدا روشن می‌کند که همین امر نیز بر اهمیت والای این موضوع دلالت دارد.

درویشی اضافه کرد: به عبارت دیگر و به بیان امروزی، خداوند مهندسی عالم اسلام را در واقعه غدیر تدبیر کرده است. ضرورت این پیام به حدی است که بیان می‌کند آن چیزی که اسلام را کامل می‌کند و به آن روح می‌بخشد، مسئله ولایت امیرالمؤمنین و ائمه اطهار است. لذا خطبه غدیر را می‌توان مهم‌ترین پیام اسلام و رسول خاتم دانست.

این مدرس حوزه علمیه با اشاره به اینکه همه ادیان الهی پیش از اسلام، در گذر زمان دچار تحریف و انحراف شدند، تصریح کرد: اما هر بار که پیروان آئینی دچار انحراف می‌شدند، خداوند پیامبر جدیدی مبعوث می‌کرد که مسیر آنان را اصلاح کند و مردم را به بندگی خدا بازگرداند. حال تقدیر الهی بر این بود که با وضع شرایطی، خاتمیت اسلام به‌عنوان آخرین دین الهی حفظ شود و برای جلوگیری از بروز انحرافات در آن، سازوکار ویژه‌ای برای آن اندیشیده تا ضامن سلامت این دین الهی باشد که این سازوکار همان امامت و ولایت است.

درویشی با بیان اینکه غدیر همان به رسمیت شناساندن رکن امامت است که ضامن سلامت دین است و از اصالت آن صیانت می‌کند، بیان کرد: بر طبق آیات قرآن کریم، وظیفه پیامبر دریافت وحی الهی، تلاوت، تبیین و تبلیغ آیات الهی است که این اعمال با خطبه غدیر انجام گرفته است. در حقیقت این مفهوم در دو آیه ۳ و ۶۷ سوره مائده نیز هویدا است.

این کارشناس دینی ابراز کرد: غدیر امر مطلق و انتخاب خالص الهی است چرا که یکی از محورهای خطبه غدیر، فرازهای نخستین این خطبه را تشکیل می‌دهد که دعوت به توحید و اشاره تفصیلی به آن است که موجب پشتوانه‌سازی برای پیام غدیر می‌شود و این تاکید نهفته در کلام رسول خدا، از سوی خداوند حکیم صادر شده است.

وی در ادامه به تعدادی از شباهت‌های امامت و ولایت با خانه کعبه اشاره و بیان کرد: موقعیت جغرافیایی قرارگیری خانه کعبه به دستور الهی بود که در مکانی قرار گیرد که هیج‌گونه جاذبه جغرافیایی نداشت. در واقع در مورد ولایت حضرت امیرالمومنین نیز، حکم خدای متعال بود که بر قلب نازنین پیامبر اکرم(ص) نازل شد. شباهت دیگر اینکه، خانه کعبه از مصالح بسیار ساده‌ای ساخته شده ولی قداستی بی‌پایان دارد. امام نیز در عین اینکه ویژگی‌های انسانی چون سایرین دارد اما از قداست و عظمت وجودی والایی برخوردار است. حضرت زهرا(س)، این عظمت را شناخته و درک کردند و تا پای جان پشتیبان ولایت ماندند.

این کارشناس دینی افزود: خانه کعبه قبله‌گاه است و اقامه نماز پشت به کعبه، باطل خواهد بود، در مورد ولایت نیز این‌گونه است که عبادت ما با ولایت اهل‌بیت معنا می‌یابد. این دو امر بهترین محک برای سنجش معرفت و ایمان امت بود که در پذیرفتن قبله‌گاه و همچنین پذیرش ولایت حضرت علی، چگونه عمل می‌کنند.‌ همچنین در این موارد، اجبار صورت نمی‌گیرد و خود جامعه باید به درک، بصیرت و بینشی برسند که مطیع ولایت باشند.

انتهای پیام
captcha