امامت؛ تضمین بقای جامعه اسلامی در تفکر نبوی
کد خبر: 4072021
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۰

امامت؛ تضمین بقای جامعه اسلامی در تفکر نبوی

عضو هیئت علمی مرکز تخصصی آخوند خراسانی گفت: امامت تضمین بقای جامعه اسلامی در تفکر نبوی و تعالیم اهل بیت(ع) و توسعه و تفصیل دین در ابعاد متغیر است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی الهی‌خراسانی، عضو هیئت علمی مرکز تخصصی آخوند خراسانیبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی الهی‌خراسانی، عضو هیئت علمی مرکز تخصصی آخوند خراسانی، شامگاه، ۲۸ تیرماه در نشست مجازی با موضوع «غدیر، محور وحدت اسلامی» اظهار کرد: در حقیقت فلسفه اصلی بزرگی عید غدیر همان فلسفه عید بودن غدیر و فلسفه این رخداد تاریخی نیز در واپسین سال‌های عمر پیامبر(ص) است. در واقع عید غدیر عید امامت است و فلسفه غدیر هم مقام بلند امامت، اهمیت امامت در اسلام و اضطرار امت به امام است.

وی با بیان اینکه امامت که بر همه چیز مقدم است در غدیر به رسمیت شناخته شده است، بیان کرد: امامت و ولایت به معنای یکپارچگی سرپرستی زندگی انسان‌ها در ابعاد فردی، اجتماعی، دینی، دنیایی تحت حاکمیت توحید، سرپرستی خدای متعال و اینکه همه شئون زندگی ما متصل به مقام ولایت الهی و تدبیر الهی است.

این مدرس حوزه علمیه خراسان بیان کرد: در روز عید غدیر دو آموزه در مقابل یکدیگر قرار گرفته است، یک آموزه این است که دین صرفاً جنبه فردی دارد و به نوعی رابطه شخصی مسلمان با خدای متعال است و آموزه دیگر هم امامت است. ما از پیامبر اکرم(ص) آموختیم که روز غدیر تجلی رسمی این تعلیم است. بدین منظور که اگر بنا شد زندگی ما توحیدی باشد، تفکیک ساحت‌های زندگی از یکدیگر و اختصاص دادن یک بخش به هدایت و ولایت خداوند به استثنای بخش‌های دیگر، معنایی نخواهد داشت.

الهی‌خراسانی افزود: این موضوع مصداق آن است که خداوند در قرآن نیز توصیف می‌کند عده‌ای هستند که ایمان به بخشی از دین و عده‌ای هم به کفر به بخشی از دین دارند.

وی بیان کرد: بنابراین وقتی این آموزه در این حد بر بلندای همه آموزه‌های دیگر بنشیند و نهاد امامت برتر از نهاد زکات، حج، جهاد و صلات قرار گیرد، طبیعی است که رسمیت بخشیدن به این آموزه و تعلیم، برترین عید خواهد بود.

برتری امامت و و لایت بر سایر ارکان اسلام

عضو هیئت علمی مرکز تخصصی آخوند خراسانی گفت: در روایات مکرراً تأکید شده که ارکان اسلام بر چند بخش از جمله صلات، زکات، جهاد، حج و ولایت بنا شده که از میان همه این‌ها ولایت و امامت است که بر سایر بخش‌ها برتری دارد.

الهی‌خراسانی اظهار کرد: آنچنان که متکلمان و مفسران بیان می‌کنند و در تفسیر‌های جامع اجتهادی آمده است، پیامبر اکرم(ص) به مناسبت‌های مختلف به مودت و دوستی اهل بیت(ع) سفارش کرده‌اند، اما آنچه که در غدیر رخ داد یکپارچگی همه آن آموزه‌هایی بود که پیش از این در ابعاد مختلف قضاوت، تعلیم قرآن، جهاد، قدمت و پیشی گرفتن در اسلام بیان شده بود.

وی بیان کرد: در حقیقت امیر مؤمنان(ع) در مقابل چشم مسلمانان در تمام دوره بعثت و هجرت پیامبر اکرم(ص) از آزمون‌های مختلفی سربلند بیرون آمده بود و در روز غدیر وقت آن بود که امامت ایشان اعلام شود که در حقیقت همه این آزمون‌ها در مفهومی به نام امامت استوار است و همواره این امامت بود که می‌توانست وحدت‌بخش همه اقداماتی که تا کنون انجام داده بودند، باشد.

امامت و درک خاتمیت دین پیامبر(ص)

این مدرس حوزه علمیه خراسان عنصر امامت را تضمین بقای جامعه اسلامی در تفکر نبوی، اندیشه اسلامی و تعالیم اهل بیت(ع) بیان کرد و گفت: در حقیقت با استفاده از عنصر امامت است که می‌توانیم خاتمیت را به درستی معنا کنیم که چرا دین پیامبر(ص) دین خاتم است و این در حالی است که ربط ثابت و تداوم آموزه‌های اسلام و انطباق آن در صحنه‌های گوناگون با امامت امکان‌پذیر است.

الهی‌خراسانی بیان کرد: بنابراین می‌توان گفت که امامت ضامن شکل‌گیری و بقای جامعه اسلامی و توسعه و تفصیل دین در ابعاد متغیر است و از این‌رو طبیعی است که خداوند امامت را مایه یاس کفار و تمام نعمت و کمال دین فرموده است.

وی بیان کرد: بنابراین درک فلسفه غدیر در حقیقت درک مقام بلند امامت است. همچنین بلندای عهد امامت آنچنان است که حتی یک پیامبر اولوالعزم هم باید از مسیر امتحانات سخت بگذرد تا به این مقام برسد، همانگونه که امیر مؤمنان(ع) امتحانات سختی مانند خوابیدن در بستر پیامبر(ص)، هجرت دشوار، سرپرستی اهل بیت پیامبر(ص) در هجرت، همراهی پیامبر(ص) در فتح مکه و اعلام سهمگین سوره برائت را به تنهایی دادند و تمام این اتفاقات را پشت سر گذاشتند.

عضو هیئت علمی مرکز تخصصی آخوند خراسانی ادامه داد: اکنون که این امتحانات در پیش چشم همه مسلمانان رخ داده و قابلیت‌های معنوی و قدرت امداد الهی که در امیرمؤمنان(ع) تجلی پیدا کرده و برای همگی روشن شده بود، وقت آن رسیده بود که مقام بلند امامت ایشان رسماً اعلام شود و آخرین جزء آن که همانا حکومت سیاسی است هم به این منظومه افزوده شود.

الهی‌خراسانی اظهار کرد: بنابراین آنچنان که برخی از متکلمین ما گفته‌اند، امتیاز عید غدیر به اعلام رسمی و صرفاً بیاناتی که در حضور چند صحابی و حلقه‌ای از خواص پیامبر بیان شد، نیست بلکه رویدادی بود که در حضور بزرگترین اجتماع مسلمین در آن روز و در زمان حیات پیامبر(ص) رخ داد.

وی بیان کرد: در واقع حدیث ثقلینی که در این روز خوانده شد، به تعبیر همه بزرگان امامت کبرای همه اهل بیت(ع) را ثابت و روشن می‌کند که چرا این روز تا این اندازه مهم است و امامت نیز به عنوان عالی‌ترین عنصر برای تضمین سایر ابعاد دین اعلام شد.

این مدرس حوزه علمیه خراسان گفت: در واقع کتاب و عترتی که پیامبر(ص) به آن اشاره کردند به این دلیل مهم است که قرآن «حبل‌الله صامت خداوند» و اهل بیت(ع) نیز «حبل‌الله ناطق» است که تضمین بقای امت در مقتضیات است و در حقیقت آنچه که مایه وحدت و اجتناب از فرقه فرقه شدن در عقیده بوده، تمسک به حبل‌الله است.

الهی‌خراسانی با بیان اینکه در غدیر رمز بقا و همبستگی جامعه حول محور امامت اعلام شده است، تصریح کرد: حال شاید این سؤال در اذهان ایجاد شود که نسبت آموزه غدیر و یا آموزه امامت با وحدت چگونه است؟ در حقیقت قرآن اعتصاب به حبل الهی را مایه دوری و تفرقه می‌داند و در حدیث ثقلین اعتصاب به حبل الهی نیز کتاب و عترت عنوان می‌شود و اعلام امامت توسط پیامبر(ص) و اولویت امام در تشخیص مصالح نسبت به امت نیز حاکی از اهمیت غدیر دارد.

وی با اشاره به اینکه غدیر نشان داد که نمی‌توان دین را تجزیه کرد، گفت: همچنان که در بیانات مقام معظم رهبری نیز آمده است که یکی از پیام‌های عید غدیر این است که دین و حاکمیت، دین و سیاست، دین و معنویت و دین و قدرت از یکدیگر جدایی‌ناپذیر هستند.

انتهای پیام
captcha