مختصری درباره کتاب اولین حکومت مستقل شیعی در ایران
کد خبر: 4073434
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۴

مختصری درباره کتاب اولین حکومت مستقل شیعی در ایران

محمدرضا سلمانی‌عبیات درباره کتاب «دولت مشعشعیان از ابتدا تا پایان حکومت مستقل» توضیح داد.

محمدرضا سلمانی‌عبیات، نویسنده کتاب دولت مشعشعیان از ابتدا تا پایان حکومت مستقل

محمدرضا سلمانی‌عبیات، نویسنده کتاب «دولت مشعشعیان از ابتدا تا پایان حکومت مستقل» در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، گفت: این کتاب درباره دولت مشعشعیان است که در قرن هشتم هجری در خوزستان و بخش‌های دیگری از خاورمیانه همچون عراق به عنوان اولین حکومت شیعی اثنی‌عشری حکومت می‌کرد. در این کتاب به بررسی روابط میان این حکومت با دو دولت تیموریان و ترکمان آق قویونلو و قراقویونلو پرداخته شده است.

وی بیان کرد: به جهت اینکه قرن هشتم به عنوان قرن فطرت به شمار می‌رود و یک حکومت ایران‌شمول در این کشور وجود نداشته و حکومت نمی‌کرده است و تیموریان تنها به بخش‌هایی از ایران حکومت می‌کرد و این قابلیت را نداشت که همه ایران را کنترل کند، بنابراین دولت‌های مستقل دیگری همچون دولت مشعشعیان در کشور به وجود آمدند و به همین دلیل هم منابع بسیار اندکی از آن دوره در دسترس است. به منظور تبیین این کتاب از نسخ خطی و کتاب‌هایی همچون کلام‌المهدی، تاریخ 500 ساله احمد کسروی و رحله المکیه استفاده شده است.

عبیات گفت: این کتاب از سوی انتشارات پژوهنده در تیراژ 1000 نسخه به قیمت 85000 تومان به چاپ رسید و روز گذشته 3 مردادماه در کتابخانه علوم ایران‌ رونمایی شد.

انتهای پیام
captcha