آمادگی دانشگاه معارف قرآن و عترت برای ایده‌پردازی در خصوص راه‌های ترویج قرآن
کد خبر: 4084152
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۵

آمادگی دانشگاه معارف قرآن و عترت برای ایده‌پردازی در خصوص راه‌های ترویج قرآن

عضو هیئت علمی دانشگاه معارف قرآن و عترت(ع) اصفهان از آمادگی این دانشگاه برای فراهم کردن شرایط ایده‌پردازی در خصوص شیوه‌ها و راهکارهای ترویج قرآن در جامعه خبر داد.

محسن حاج‌کاظمیان عضو هیئت علمی دانشگاه معارف قرآن و عترت اصفهان

به گزارش ایکنا از اصفهان، محسن حاج‌کاظمیان، رئیس شورای سیاست‌گذاری نخستین همایش ملی «شیوه‌ها و راهکارهای ترویج قرآن کریم در فرهنگ عمومی» در این همایش که امروز، 17 شهریورماه در سالن اهل البیت(ع) اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: در جامعه انسانی برای پذیرش حق، با طیفی از افراد روبرو هستیم؛ در صدر طیف، افرادی قرار می‌گیرند که سریع و آسان و با یک اندرز کوچک، حق را می‌پذیرند و با آن همراه می‌شوند. در پایین‌ترین درجه طیف، کسانی قرار دارند که نسبت به پذیرش حق، سخت، کند و دیر عمل می‌کنند و به تعبیر قرآن، «صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لَا يَعْقِلُونَ» هستند. در میانه این طیف نیز افراد مختلفی حضور دارند.

وی افزود: کاری که ما برای ترویج قرآن باید انجام دهیم، این است که افراد را به صدر طیف نزدیک کنیم، چراکه قرآن با فطرت انسان کاملاً قابل جمع است و باید دید چه عواملی مانع و نیز باعث این پذیرش می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه معارف قرآن و عترت(ع) اصفهان تصریح کرد: به تعبیر قرآن، کسانی که شرح صدر بالایی دارند، پیام حق را بسیار سریع و آسان دریافت کرده و می‌پذیرند. در مقابل، کسانی که دچار ضیق صدر هستند، در برابر پذیرش حق مقاومت می‌کنند.

وی ادامه داد: اولین نکته برای داشتن شرح صدر، خودسازی، تهذیب نفس، پرهیز از گناه و ارتباط با خداست. از دیگر زمینه‌هایی که به داشتن شرح صدر کمک می‌کند، می‌توان به همنشینی با علما، دعا و نیایش و مطالعه مستمر اشاره کرد. در مقابل، کسانی که دچار ضیق صدر هستند، به جهل، گناه، دنیاپرستی و همنشینی با بدان عادت کرده‌اند. همه این عوامل، راهبردهایی برای تقویت شرح صدر و رفع موانع آن در اختیار ما قرار می‌دهند.

حاج‌کاظمیان با بیان اینکه تقویت شرح صدر در سه حوزه دنبال می‌شود، گفت: حوزه اول، شناخت جایگاه و کاربرد قرآن در زندگی؛ حوزه دوم، استخراج راه‌حل‌های متناسب با زمان از قرآن و حوزه سوم، اقدام به تبیین این راهکارها در جامعه است. اگر بتوانیم در این سه حوزه پیش برویم، می‌توانیم به ترویج قرآن در جامعه و قرار گرفتن آن در رأس همه ارزش‌ها امیدوار باشیم.

وی تأکید کرد: هدف از برگزاری همایش نیز این است که شیوه‌ها و راهکارهای شناخت، استخراج و عمل به آموزه‌های قرآن، به جامعه آموزش داده شود و دانشگاه معارف قرآن و عترت(ع) اصفهان نیز آمادگی دارد تا شرایط را برای استمرار ایده‌پردازی در این زمینه فراهم کند.

انتهای پیام
captcha