علل دین‌گریزی از دیدگاه شهید مطهری
کد خبر: 4085058
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۰

علل دین‌گریزی از دیدگاه شهید مطهری

شهید آیت‌الله مطهری در کتاب «حکمت‌ها و اندرز‌ها ۱ و ۲» نکاتی درباره دین‌گریزی افراد بیان کرده‌اند که در این مجال مروری بر آن خواهیم داشت.

شهید آیت‌الله مطهریمردم در حال جهالت از هيچ‌چيز استفاده كامل نمى‏‌كنند حتى از دين. منشأ بسيارى از بى‏‌دينى‌ها بى‏‌علمى و آشنا نبودن به تعليمات الهى است.

قرآن كريم درباره كسانى كه منكر قرآن بودند اين طور مى‏‌فرمايد: «بَلْ كَذَّبُوا بِما لَمْ يُحِيطُوا بِعِلْمِهِ وَ لَمَّا يَأْتِهِمْ تَأْوِيلُهُ كَذلِكَ كَذَّبَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ‏» (یونس:۳۹) يعنى اين گروه چيزى را منكر شدند و نسبت جعل و افتراء به آن دادند كه آن را به درستى ندانسته و نفهميده‏‌اند و حقيقت آن چيز بر آن‌ها كشف نشده است.

گذشتگان هم كه منكر نبوت انبيا بودند روى همين جهت بوده، يعنى روى اصل نادانى و بى‏‌اطلاعى بوده است. امروز پاره‌‏اى از مردم روى بى‌‏اطلاعى از اصول و مبانى محكمِ مسئله خداشناسى، راه ماديت را مى‏‌پيمايند و خيال مى‌‏كنند دليل اساسى و منطقى بر اين موضوع نيست.

البته اين از آن ‏جهت است كه اطلاعاتشان در اين مسئله منحصر بوده به آنچه از عوام‌الناس شنيده يا در كتب عاميانه خوانده‌‏اند، يا آن كه ابزار فكرى آن‌ها وافى نبوده است [تا] حقيقت مطالبى كه در كتب محققين الهيين مسطور است درك كنند.

منبع: کتاب «حکمت‌ها و اندرزها 1 و 2» جلد 22 صفحه 308 و 309

انتهای پیام
captcha