اهدای ۲۵ کتاب چاپ سنگی به کتابخانه ملی قزوین
کد خبر: 4092739
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۱

اهدای ۲۵ کتاب چاپ سنگی به کتابخانه ملی قزوین

مسئول پیگیری امور مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان قزوین گفت: امسال ۲۵ جلد کتاب چاپ سنگی و نسخه خطی به مرکز اسناد و کتابخانه ملی قزوین اهدا شد.

قرآن قدیمی

به گزارش ایکنا از قزوین، به نقل از روابط عمومی مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان قزوین زهره ترکمن اظهار کرد: ۱۳ جلد از موارد اهدایی کتاب چاپ سنگی و ۱۲ جلد نیز کتاب‌های خطی بوده که از مجموعه شخصی مرحوم حاج نقی شفیعی‌ها به مرکز اسناد و کتابخانه ملی قزوین اهدا شده است.

وی با اشاره به اینکه کتاب‌های اهدایی از سوی خانواده مرحوم شفیعی‎ها با موضوعات مختلف ازجمله قرآن مجید، ادعیه و کتب درسی مدارس علوم دینی بوده که تاریخ چاپ و نگارش آن‌ها مربوط به دوره صفویه تا پهلوی اول است، افزود: آثار یادشده به لحاظ فحوا و محتوا، شیوه نگارش و چاپ، جنس کاغذ، نوع صحافی، جلدسازی، تزیینات، صفحه‌بندی و سایر موارد دارای ارزش تاریخی هستند.

به گفته ترکمن، قزوین باسابقه و پیشینه‌ای تاریخی چند هزارساله خود دارای مشاهیر و شخصیت‌های علمی و تاریخی بوده که آثار مکتوب ارزشمند و بی‌شماری در گوشه و کنار این منطقه شهر یافت می‌شود.

این مسئول با اشاره به اهمیت نگاهداری صحیح و اصولی از اسناد و کتاب‌های قدیمی به‌عنوان اسناد ماندگار تاریخ کشور، تأکید کرد: تنها مرجع تخصصی نگاهداری از این نوع اسناد تاریخی، سازمان اسناد و کتابخانه ملی است.

بنا بر این خبر مرحوم حاج نقی شفیعی‌ها (۱۳۰۴ ه ش) در خانواده‌ای متدین چشم به جهان گشود و دوره نوجوانی خود را نیز تحت تعلیم و تربیت دینی و اخلاقی عمویش، حاج میرزا یوسف شفیعی‌ها سپری کرد و به‌واسطه ایشان از تعلیمات مرحوم آشیخ مجتبی قزوینی بهره برد، همچنین جلسات تلاوت قرآن آن مرحوم طی دهه ۴۰ و ۵۰ از شهرت زیادی برخوردار بوده و پس از وقایع ۱۵ خرداد سال ۴۲ نیز به نهضت امام خمینی (ره) پیوست.

وی همواره به‌عنوان یکی از معتمدین علمای حوزه‌های علمیه و بازار مطرح بوده و اجازه‌نامه مکتوب ایشان از سوی مراجع عظام «حکیم» و «خویی» جهت صرف سهم امام نیز گواهی بر این مدعا است.

راه‌اندازی مرکز خیریه کمک به ایتام، عضویت در شورای سرپرستی کمیته امداد و کمک به پشتیبانی در دوران دفاع مقدس ازجمله فعالیت‌های آن مرحوم بوده که پس از سال‌ها مجاهدت سرانجام در سال ۸۵ به فرزند شهیدش، محمد حاج شفیعی‌ها پیوست.

انتهای پیام
captcha