راه‌اندازی خانه‌های سلامت در آموزش و پرورش خوزستان
کد خبر: 4097847
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۶

راه‌اندازی خانه‌های سلامت در آموزش و پرورش خوزستان

مدیر کل آموزش و پرورش خوزستان با بیان این‌که طرح هادیان فرهنگی به منظور حل مسائل پرورشی خوزستان طراحی شده است، گفت: در زمینه حل مسائل آسیب‌های اجتماعی پیگیر راه‌اندازی خانه‌های سلامت در آموزش و پرورش هستیم و انتظار می‌رود با کمک شهرداری حداقل در چهار ناحیه اهواز خانه‌های سلامت راه‌اندازی شوند.

مسعود حمیدی‌نژادبه گزارش ایکنا از خوزستان، مسعود حمیدی‌نژاد، مدیر کل آموزش و پرورش خوزستان در هشتاد و دومین جلسه علنی شورای شهر اهواز که امروز ۱۶ آبان‌ برگزار شد، با بیان این ‌که اثرگذاری مباحث آموزشی و فرهنگی، زمان‌بر است، گفت: ریل‌گذاری و برنامه‌ریزی در این زمینه بسیار مهم است تا در آینده آثار این کارها مشاهده شود.

وی با اشاره به وضعیت آموزش و پرورش خوزستان در بدو فعالیت خود تصریح کرد: متاسفانه وضعیت آموزشی، آموزش و پرورش خوزستان خوب نبود؛ در خوزستان به جز در یک دوره در دیگر دوره‌ها وضعیت مطلوب نبوده است. در آموزش و پرورش خوزستان از نظر سنجش آموزشی رتبه مطلوبی نداشتیم و خوزستان جزو استان‌های آخر بوده است.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان گفت: در بحث آسیب‌های اجتماعی نیز وضعیت خوزستان مطلوب نیست و جزو استان‌های پرخطر محسوب می‌شود که باید در این زمینه به صورت ویژه کار شود. در بحث‌های پرورشی نیز به جز مباحث قرآنی که معمولا استان اول هستیم، بعضا وضعیت جالب نبوده است اما در بحث ورزشی توفیقاتی حاصل شده و مدال‌های ملی و بین المللی کسب شده است.

حمیدی‌نژاد با بیان اینکه امسال توفیق کسب مدال‌های ملی و بین المللی در مدارس سمپاد را داشته‌ایم، افزود: وضعیت رفاهی آموزش و پرورش خوزستان خوب نیست؛ یکی از دلایلی که موجب شده شاهد مهاجرت عجیب و بیش از حد همکاران فرهنگی از خوزستان باشیم، نبود هیچگونه امکانات رفاهی برای همکاران فرهنگی است.

وی عنوان کرد: پس از دو سال از شیوع کرونا، امسال مدارس بازگشایی شدند و در این راستا پروژه مهرماه به خوبی اجرا شده است. زنگ آغاز مدارس در اهواز با حضور استاندار خوزستان و در آبادان با حضور معاون رئیس جمهور زده شد.

حمیدی‌نژاد با تقدیر از شهرداری‌های خوزستان در زمینه رنگ‌آمیزی در و دیوار مدارس تصریح کرد: احداث شبکه فاضلاب در اهواز موجب شده کنده‌کاری در اطراف مدارس زیاد باشد که با تذکرات داده شده برخی از این کنده‌کاری‌های اصلاح شد اما همچنان در نزدیکی برخی مدارس این مشکل وجود دارد و موجب به زحمت افتادن شهروندان و دانش‌آموزان شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان گفت: با توجه به عقب‌ماندگی در مباحث آموزشی، با بررسی مشکلات آموزشی اجرای طرح جهش به منظور جبران این مشکلات آغاز شده است؛ در این طرح ابتدا مسائل و مشکلات با مدیران مدارس بررسی می‌شود که مشکلات احصاء شده است و انتظار می‌رود با اجرای این طرح گام بلندی در مسائل آموزشی برداریم.

وی افزود: همچنین طرح هادیان فرهنگی نیز به منظور حل مسائل پرورشی خوزستان طراحی شده است. در زمینه حل مسائل آسیب‌های اجتماعی پیگیر راه‌اندازی خانه‌های سلامت در آموزش و پرورش هستیم که امیدواریم به زودی نخستین خانه سلامت افتتاح شود اما باید توجه شود راه‌اندازی یک خانه در کلان‌شهر اهواز مانند حضور یک بازیکن در میدان فوتبال است بنابراین در نهایت شاید تاثیر آن چنانی نداشته باشد بنابراین انتظار می‌رود با کمک شهرداری حداقل در چهار ناحیه اهواز خانه‌های سلامت راه‌اندازی شوند.

حمیدی‌نژاد بیان کرد: وقوع اتفاقات اخیر موجب ایجاد قرارگاه جهاد تبیین شده تا در سه بخش همکاران فرهنگی، اولیاء و دانش‌آموزان برنامه‌ها اجرایی شوند.

وی افزود: برگزاری‌های اردوهای ایران قوی نیز آغاز شده است؛ در قالب این اردوها دانش‌آموزان با توانمندی‌های ایران اسلامی آشنا خواهند شد؛ در این اتفاقات و بازدیدها متوجه شده‌ایم که دانش‌آموزان و حتی همکاران فرهنگی از اتفاقاتی که در ایران در حال رخ دادن است، اطلاع ندارند؛ برخی اعلام کردند شبکه صدا و سیمای خوزستان را نمی‌بینند و برخی تنها بعضی اوقات صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران را می‌بینند بنابراین زمانی که کسی همه اطلاعات و اخبار خود را از خارج از ایران دریافت می‌کند، طبیعی است در چنین اتفاقاتی تحت تاثیر مسائل بیرونی قرار بگیرد.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به پیگیری تامین امکانات ورزشی مورد نیاز استان به منظور رفع برخی مشکلات، گفت: بیش از ۸۰ پروژه ورزشی کلنگ‌زنی یا افتتاح شده‌اند یا در حال عقد قرارداد برای این پروژه‌ها هستیم.

حمیدی‌نژاد با اشاره به انتظارات آموزش و پرورش خوزستان از شهرداری اهواز بیان کرد: در بسیاری از کلان‌شهرها، شهرک ترافیک به عنوان محلی برای آموزش دانش‌آموزان وجود دارد اما در اهواز یک شهرک ترافیک آبرومند وجود ندارد. در اهواز به شدت در ایاب و ذهاب دانش‌آموزان مشکل داریم که در راستای رفع این مسائل به همکاری شورا و شهرداری نیازمند هستیم.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش خوزستان آماده همکاری در زمینه استفاده از فضاهای آموزشی برای مردم عنوان کرد: استفاده از فضاهای شهرداری برای دانش‌آموزان از دیگر نیازهای آموزش و پرورش خوزستان است.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان گفت: کمک شهرداری در زیباسازی و ایجاد فضای سبز مناسب در فضاهای آموزشی، آموزش و پرورش خوزستان، در بحث آسیب‌های اجتماعی، احصای مطالبات آموزش و پرورش، راه‌اندازی کتابخانه‌های مدارس به منظور رشد و توسعه کتابخوانی، کمک در زمینه برگزاری مسابقات ملی، طراحی و ساخت مجتمع ورزشی و رفاهی فرهنگیان، طراحی پارک خلاقیت شهری به منظور برگزاری اردوهای درون و برون شهری، کمک به اعزام دانش‌آموزان نخبه برای شرکت در مسابقات ملی و رفع برخی مسائل سرویس‌های بهداشتی مدارس برخی از انتظارات از شورا و شهرداری هستند.

وی افزود: از سال ۹۲ بیش از ۷۰ درصد ساختمان‌های دو مجتمع ورزشی و رفاهی فرهنگیان آماده شده اما ۱۰ سال است این ساختمان‌ها رها شده‌اند و این همه هزینه در حال از بین رفتن است. شهرداری می‌تواند در تکمیل این ساختمان‌ها به ما کمک کند و هر دو مجموعه از این مجتمع‌ها استفاده کنند.

حمیدی‌نژاد تصریح کرد: مدارس مرکز کلان شهر اهواز بسیار فرسوده هستند؛ در مجاورت بازار طلافروشان اهواز، مدرسه مرکزی این منطقه در حال تخریب است و بسیاری از مراکز آموزشی در مرکز شهر چنین مشکلاتی دارند.

وی افزود: در کل کشور ایاب و ذهاب دانش‌آموزان استثنائی بر عهده شهرداری‌ها است اما در اهواز هنوز این اتفاق نیفتاده است.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با بیان اینکه آلودگی هوا بر دانش‌آموزان و مدارس خوزستان اثرگذاشته است، گفت: انتظار داشتیم در بحث حق آلایندگی یک تا سه درصد این اعتبار در اختیار آموزش و پرورش خوزستان قرار بگیرد تا بخشی از این مشکلات حل شود.

حمیدی‌نژاد افزود: تعدادی دانش‌آموز بازمانده از تحصیل در اهواز داریم که بعضا این مساله به دلیل مشکلات مالی بوده و این موضوع را حل کرده‌ایم اما بعضا این موضوع به دلیل مسائل دیگر است و شورا و شهرداری می‌توانند به ما کمک کنند.

وی با بیان اینکه کمبود فضای آموزشی در مرکز شهر اهواز مشکل جدی است، تصریح کرد: در این راستا اختلافات حقوقی بین شهرداری و آموزش و پرورش حل شود.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان گفت: موضوع محلات مسجدمحور تصویب شده و کارها در این زمینه در حال پیگیری است؛ این کار به صورت پایلوت در ۶۰ محله خوزستان اجرایی می‌شود.

حمیدی‌نژاد بیان کرد: متاسفانه هنوز بحث در اختیار قرار دادن کولرهای قاچاق به آموزش و پرورش حل نشده است. تعدادی از کولرها را قبول کردند در اختیار ما قرار دهند، بعد گفتند این کولرها برای جای دیگر در نظر گرفته شده است. انتظار می‌رود این موضوع برای مدارس خوزستان ویژه دیده شود.

 

انتهای پیام
captcha