ویکی‌ مهدویت؛ تخصصی‌ترین دانشنامه مجازی مهدویت در کشور
کد خبر: 4102409
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۱

ویکی‌ مهدویت؛ تخصصی‌ترین دانشنامه مجازی مهدویت در کشور

دانشنامه مجازی «ویکی مهدویت» به همت بنیاد مهدی موعود(عج) شهرستان امیدیه فعالیت خود را با هدف معرفی فرهنگ مهدویت آغاز کرد و هم‌اکنون محتوای خود را به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی در اختیار پژوهشگران قرار داده است.

ویکی‌مهدویتپایگاه اینترنتی «ویکی مهدویت» به همت بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) شهرستان امیدیه و حمایت مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه فعالیت مجازی خود را با هدف معرفی فرهنگ مهدویت از تابستان سال گذشته آغاز کرد. هم‌اکنون این دانشنامه مجازی، محتوای خود را به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی در اختیار پژوهشگران و علاقه‌مندان قرار داده است.

علی طاعتی، مسئول بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) شهرستان امیدیه، در این باره به ایکنای خوزستان، گفت: راه‌اندازی سایت «ویکی‌ مهدویت» یکی از تلاش‌های این مجموعه است که از سال گذشته آغاز شد و در حال حاضر 100 مدخل در موضوعات مختلف مهدوی روی این پایگاه قرار گرفته است و این محتوا همچنان به تدریج در حال اضافه شدن است.

طاعتی با بیان اینکه ساختار ویکی‌ها یک ساختار تخصصی است، اظهار کرد: با توجه به خلأ پایگاه تخصصی در زمینه مهدویت تفاهم‌نامه‌ای با مرکز تخصصی مهدویت در قم منعقد شد. مدخل‌های موجود به زبان فارسی از طریق مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم در اختیار پژوهشگران ما قرار می‌گیرد و پژوهشگران آن‌ها را به دو زبان عربی و انگلیسی ترجمه می‌کنند. این پایگاه تخصصی‌ترین دانشنامه مجازی مهدویت کشور است که مطالب آن برای طلاب و دانشجویان قابل استفاده است. 

وی ادامه داد: دسته‌بندی محتوایی این دانشنامه شامل آیات مهدوی، احادیث مهدوی، ادعیه مهدوی، اماکن‌ مهدوی، شخصیت‌شناسی، علائم ظهور، کتاب‌شناسی مهدوی، مدعیان دروغین، مستشرقان، معارف مهدویت، منجی در ادیان و مهدویت در اهل سنت است. 

مسئول بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) امیدیه با اشاره به آغاز فعالیت بنیاد مهدی موعود(عج) از سال 88 گفت: از زمانی که بنیاد در شهرستان راه‌اندازی شد هدف این بود که در کنار برنامه‌های روزمره خلأهای‌ موجود در حوزه مهدویت را رصد و برای آنها برنامه‌ریزی کنیم. از جمله این برنامه‌ها راه‌اندازی پایگاه اینترنتی «المرتجی» به همت تعدادی از طلاب شهرستان امیدیه به زبان عربی بود. با توجه به این که بیشتر کشورهای مسلمان، عرب‌زبان هستند و مذهب آنها تسنن است، تلاش شد آموزه‌های مهدوی به زبان عربی و به‌طور خاص برای مردم کشورهای خلیج فارس تولید شود و بر روی این پایگاه قرار گیرد.

وی ادامه داد: مطالب متنوعی در حوزه‌های مختلف مهدویت تهیه شده و در حال تهیه است که در بخش‌های عقاید، معارف و سیره، جامعه و مهدویت، کتب و مقالات ارائه شده‌اند. به طور مثال در بخش عقاید، موضوعاتی همچون حضرت مهدی(عج) در قرآن، حضرت مهدی(عج) در نزد اهل سنت، پرسش و پاسخ، شناخت امام و پاسخ به شبهات ارائه شده است. در بخش معارف و سیره نیز به موضوعاتی چون احادیث مهدوی، حکومت جهانی، جهان پس از ظهور، دشمن‌شناسی، سبک زندگی منتظرانه، علایم ظهور و ... پرداخته شده و بخش جامعه و مهدویت نیز به موضوعاتی مانند غرب و مهدویت، ولایت فقیه، تشرف و دیدار و ... می‌پردازد.

طاعتی در پایان گفت: اخیراً برنامه «المرتجی» به زبان عربی از سیمای استان خوزستان پخش شد، البته مدتی در آن وقفه‌ای افتاد و امیدواریم به زودی از سر گرفته شود.

انتهای پیام
captcha