رونمایی از «پژوهشنامه مطالعات نسخ خطی» در کتابخانه حرم رضوی
کد خبر: 4106457
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۹

رونمایی از «پژوهشنامه مطالعات نسخ خطی» در کتابخانه حرم رضوی

همزمان با هفته پژوهش، نشریه «پژوهشنامه مطالعات نسخ خطی» به همت سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با همکاری انجمن ایرانی تاریخ اسلام در کتابخانه بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) رونمایی و معرفی شد.

نسخه خطیبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از آستان نیوز، مراسم رونمایی نخستین شماره نشریه تخصصی «پژوهشنامه مطالعات نسخ خطی» با حضور جمعی از مدیران و کارشناسان این سازمان در اتاق کنفرانس کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شد.

در این مراسم ابوالفضل حسن‌آبادی، مدیر مرکز نسخ خطی آستان قدس رضوی اظهار کرد: این آستان مقدس همواره به عنوان یک حوزه مهم فرهنگی و تأثیرگذار در تاریخ ایران به‌ویژه خراسان مطرح بوده و کتابخانه حرم مطهر رضوی نیز با توجه به قدمت دیرینه خود بازوی فکری و فرهنگی آن بوده است.

مدیر مسئول این نشریه با اشاره به سابقه همکاری واقفان، کتابدوستان و استادان برجسته با کتابخانه آستان قدس رضوی در طول تاریخ افزود: نشریه پژوهشنامه مطالعات نسخ خطی با هدف برقراری ارتباط مستمر با دانشجویان و استادان دانشگاه‌ها، مجموعه‌داران و پژوهشگران حوزه نسخ خطی و همچنین ایجاد یک شبکه ارتباطی منظم و مشخص با توجه به ظرفیت موجود در مرکز نسخ خطی آستان قدس رضوی پس از پیگیری یک‌ساله و کسب مجوزهای لازم راه‌اندازی شد.

حسن‌آبادی تصریح کرد: امیدواریم در پرتوی انتشار این پژوهشنامه با استادان و پژوهشگران دانشگاهی و غیردانشگاهی، چه در داخل و چه خارج از کشور ارتباط برقرار کرده و از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

نقش نسخ خطی در انتقال دانش بشری

حمیده شهیدی پژوهشگر سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی نیز گفت: نسخ خطی، میراث فرهنگی ملت‌ها محسوب می‌شوند که بیانگر تلاش مردم یک کشور در گردآوری و حفظ دستاوردهای فکری، علمی و تاریخی آن سرزمین است.

مدیر داخلی این نشریه ادامه داد: به عبارتی نسخ خطی از عوامل اصلی نقل و انتقالات دانش و تجربیات بشری به شمار می‌آیند، از این‌رو در مطالعات و تحقیقات در حوزه‌های مختلف نقش مهمی دارند.

وی بیان کرد: مخطوطات موجود در آرشیو آستان قدس رضوی، از جمله ذخایر گرانبهای این سرزمین محسوب می‌شود که حاوی اطلاعات ارزشمندی است که با توجه به این ذخایر، لازم است علاوه بر اهتمام به امر فهرست‌نویسی نسخ خطی و حفظ و نگهداری آن در مخازن، به مطالعات پژوهشی نیز توجه ویژه‌ای داشت.

شهیدی افزود: این سازمان نیز در راستای احیای بخشی از میراث کهن و ارزشمند فرهنگ و تمدن اسلامی با ایجاد هم‌افزایی میان پژوهشگران و متخصصان در حوزه نسخ خطی جهت اشتراک دانش و دانش‌افزایی که سبب رشد و ارتقای جامعه در حوزه‌های علمی و فرهنگی می‌شود، پژوهشنامه مطالعات نسخ خطی را به صورت دوفصلنامه منتشر می‌کند.

به گفته مدیر داخلی پژوهشنامه مطالعات نسخ خطی، این نشریه مقالات اصیل علمی- پژوهشی در موضوعات کلی «نسخه‌پژوهی» را مورد توجه قرار می‌دهد. 

وی ادامه داد: «مطالعات نسخه‌پژوهی و کتاب‌آرایی نسخه‌های خطی اسلامی»، «نقد و بررسی شیوه‌های فهرست‌نگاری، فهرست‌نگاران و چگونگی آموزش و انتقال تجارب»، «نقد و بررسی فهرست‌ها، فهرستگان‌های جدید و فهرست‌های مشترک» و «نقد و بررسی کتابخانه‌های دیجیتال و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی نسخه‌های خطی»، از جمله موضوعات فرعی این پژوهشنامه است

شهیدی اضافه کرد: همچنین می‌توان از موضوعات «شیوه‌ها، چالش‌ها و راهکارهای تصحیح و تحقیق نسخه‌های خطی»، «مدیریت و ساماندهی مجموعه‌های نسخ خطی»، «نقد و بررسی شیوه‌های آموزش نسخه‌شناسی»، «معرفی تحلیلی نسخ خطی نفیس هنری اسلامی موجود در موزه‌ها و کتابخانه‌ها» و «مطالعات تحلیلی پیرامون شیوه‌های فراهم‌آوری، حفاظت، نگهداری و دیجیتال‌سازی نسخه‌های خطی اسلامی»، نام برد.

مدیر داخلی پژوهشنامه مطالعات نسخ خطی با اشاره به اینکه این نشریه تخصصی به صورت چاپی و دیجیتال منتشر شده است، تصریح کرد: پژوهشگران علاقه‌مند می‌توانند مقالات خود را با رویکرد علمی و پژوهشی به این پژوهشنامه ارسال کنند.  

انتهای پیام
captcha