خراسان، تاریخ را در طی اعصار ذخیره کرده است
کد خبر: 4111196
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۹

خراسان، تاریخ را در طی اعصار ذخیره کرده است

عضو هیئت علمی دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی گفت: خراسان، تاریخ را در طی اعصار ذخیره کرده، است. همچنین در دامان خود شخصیت‌هایی را پرورانده که توفیق بزرگی برای خراسان محسوب می‌شوند.

محمدجعفر یاحقی، عضو هیئت علمی دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسیبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمدجعفر یاحقی، عضو هیئت علمی دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی در مراسم بزرگداشت روز ملی مشهد که با عنوان مشهد و ارتباطات میان فرهنگی، شامگاه گذشته ۱۰ دی‌ماه در فرهنگسرای جهاددانشگاهی خراسان‌رضوی برگزار شد، اظهار کرد: در نقطه خاصی قرار گرفته‌ام، در سالنی که ناظر بر ساخت آن بوده‌ام و در روز بزرگداشت مشهد و تجلیل از هادی خانیکی که همه این‌ها برای من مقدس است.

یاحقی ادامه داد: خراسان مفهوم گرانقدر و خطیری است که فرهنگ خفته‌ای دارد و تاریخ را در طول زمان ذخیره کرده است. همچنین در دامان خود شخصیت‌هایی را تربیت کرده که توفیق بزرگی برای خراسان محسوب می‌شوند.

وی افزود: مشهد به‌روز شده طوس است که رسالت فرهنگی خود را بر دوش مشهد گذاشته است و باید روز ملی مشهد، شهر ادب و حماسه را تبریک گفت که چهره‌های بزرگ فرهنگی را در دامان خود پرورانده است، این دو بال شریف، اجزایی دارد که پرورده شده‌اند و تا امروز این پرورش ادامه داشته است.

یاحقی درباره سرایت زبان فارسی و افتخاری که بر دوش خراسان است، بیان کرد: طبق پژوهشی که انجام دادیم، ۵۳۶ شخصیت طوسی فهرست کردیم، چهره‌های شاخصی که نه تنها در خراسان، بلکه در دیگر اماکن هم حضور داشته‌اند و این رشته سترگی از خراسان است که در همه‌جا دمیده و فرهنگ را بر دوش می‌کشد که افتخاری برای خراسان است.

وی ادامه داد: امروز اگر بخواهیم دنبال کسانی بگردیم که این رسالت را بر دوش دارند، هادی خانیکی سلاله‌ای است که این امر را بر دوش کشیده ‌و به این می‌بالیم که از ریشه‌های فرهنگی خراسان سرچشمه گرفته است. خانیک مثل یک خراسان کوچک است که شخصیت‌های نجیب و شریفی مثل خانیکی را به جامعه عرضه کرده است.

نقش بی‌بدیل آثار عملی و تجربی خانیکی

علی یوسفی، استاد جامعه‌شناسی نیز در ادامه این مراسم درباره موقعیت فرهنگی شهر مشهد اظهار کرد: مشهد موقعیت فوق‌العاده‌ای برای مسائل میان‌فرهنگی دارد و منظور از ارتباط میان‌فرهنگی، روابط چهره‌به‌چهره از میان خرده‌فرهنگ‌های مختلف و رابطه میان‌فرهنگی در این شهر است. کسانی که در مشهد مسئولیتی دارند یک ویژگی ممتاز آن‌ها باید توانایی ارتباط میان‌فرهنگی باشد، در همین شرایط بسیاری نقش بی‌بدیلی را در عرصه ارتباطات اجتماعی ایجاد کردند که خانیکی چهره نام آشنایی است و می‌توان گفت نیاز به معرفی چندانی ندارد و اگر نگاهی به کارنامه او بیندازیم نقش او در بسیاری از زمینه‌ها بی‌بدیل است.

وی با اشاره به تألیفات و آثار علمی هادی خانیکی افزود: هم به لحاظ علمی و هم به لحاظ قلمی آثار متعددی از او برجای مانده است و آخرین اثرش «در جهان گفت‌وگو» است که به‌دست چاپ هم سپرده شده و این اثر درحالی به نگارش درآمده که در اوج بیماری هم بوده‌ است. اگر به تجربه عملی خانیکی نیز جدای تجربه علمی که استاد تمام دانشگاه است و فهرستی از مقالات هم دارد، نگاه کنیم خواهیم دید که آثار عملی و تجربی او، مخصوصاً آنهایی که تلاش برای ساختارهای گفت‌وگویی کرده نقشی بی‌بدیل دارد. نقش‌های او به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور و معاونت فرهنگی نیز بسیار گرانقدر است.

این استاد جامعه‌شناسی درباره موضوع گفت‌وگو و برجسته کردن گفت‌وگو در قلم خانیکی اظهار کرد: یک بخش دیگر از میراث ارزنده او در حوزه نمادسازی و ساختارسازی است و از آن طرف هم در بخش روزنامه‌نگاری که از سردبیری کیهان تا مدیرمسئولی چند روزنامه دیگر می‌توان نام برد.

یوسفی تصریح کرد: به لحاظ علمی برجسته کردن گفت‌وگو در قلم و حتی آخرین کتاب او ارزشمند است، خانیکی توانسته هیبت بیماری را بشکند که این خود یک امتیاز است‌ و شخصیتی از او در دوران ابتلا به سرطان شکوفا شد.

وی با اشاره به موافقان و مخالفان و خودمحوریت گفت‌وگو اظهار کرد: تنها راه‌حل اجتماعی را می‌توان گفت‌وگو دانست و البته با حضور موافقان و مخالفینی که امکان تحمل دشته باشند. هادی خانیکی استاد راهبری است که این موضوع را برای جامعه حل کرد. شیخ حسین‌الرازی می‌گوید: لقب امام رضا(ع) را به این دلیل رضا گذاشتند که حتی به رضایت مخالفان خود هم بوده است، به نظر می‌آید شخصیت‌ خانیکی هم در همین امتداد است، هم احترام در نزد دوستان و هم احترام در نزد دانشجویان.

انتهای پیام
captcha