همگامی مرکز «نفس» با مساجد برای اجرای سیاست‌های جمعیتی
کد خبر: 4113848
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۶

همگامی مرکز «نفس» با مساجد برای اجرای سیاست‌های جمعیتی

مسئول بسیج جامعه پزشکی آذربایجان غربی با اشاره به همکاری مرکز «نفس» با مساجد گفت: در مساجد و مصلی‌ها جلسات مختلف با خروجی‌های ارزشمند برگزار شده است که امیدواریم بتوانیم برای به حداقل رساندن سقط جنین اقدامات مؤثری انجام دهیم.

مرکز «نفس»خداوند متعال در آیات نورانی قرآن به عواملی که سبب از بین بردن جنین توسط والدین می‌شود، پرداخته و ضمن نکوهش این عمل، به همه نگرانی‌های والدین پاسخ داده است. ذات اقدس الهی ضمانت‌های محکم و وعده‌های حتمی داده است، تا والدین از بابت روزی و سایر مسائل فرزند خود نگران نباشند و حق حیاتی که خداوند به آنها عطا کرده است، از فرزند خود سلب نکنند.

ایکنای آذربایجان غربی، با توجه به اینکه ادله بسیاری برای حرمت شرعی سقط جنین وجود دارد و سیاست‌های جمعیتی توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده است گفت‌وگویی با وفا عسگری، رئیس بسیج جامعه پزشکی آذربایجان غربی به بهانه راه‌اندازی مرکز مردمی نفس انجام شده است.

ایکنا ـ از فلسفه شکل‌گیری مرکز مردمی نفس توضیح بفرمایید.

در راستای عمل به سیاست‌های ابلاغی در حوزه جمعیت و عمل به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر فرزندآوری این مرکز برای نخستین بار در مشهد مقدس راه‌اندازی شده و شروع به کار کرد، با توجه به اینکه در حل مسائل مرتبط با سقط بسیار موفق عمل کرد، پس سازمان بسیج جامعه پزشکی در سطح استان‌ها این مجموعه را گسترش داد.

افتتاح این مرکز نیز در استان ما همزمان با هفته گرامیداشت زن در خیابان عمار، کلینیک تدبیر و طبقه هفتم برگزار خواهد شد. دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی، اداره کل امور بانوان و خانواده استانداری در این زمینه مشارکت دارند که در کنار استفاده از کمک‌های مردمی در راستای تحقق اهداف موردنظر تلاش خواهد شد.

ایکنا ـ مرکز مردمی نفس آذربایجان چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

در وهله نخست مادرانی که متمایل به سقط هستند، شناسایی و در صورت نیاز از مشاوره حقوقی، پزشکی و ... بهره‌مند خواهند شد، در صورت نیاز از حمایت مادی و معنوی نیز بهره‌مند می‌شوند، که در این راستا دانشگاه علوم پزشکی، کمیته امداد امام خمینی و معاونت پیشگیری از جرایم دادگستری آذربایجان غربی در کنار ماست.

تعدادی از مادران تاکنون در این ارتباط شناسایی شده و با اهدای یک جلد قرآن کریم و پلاک طلای منقوش به اسم جلاله الله برای حفظ فرزند و به دنیا آوردن آن تشویق شده‌اند. همچنین نسبت به شناسایی مراکز غیرقانونی سقط جنین و معرفی آنها به معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی استان و پلمپ این مراکز اقدام شده است؛ که گام برداشتن در این زمینه نیز یکی از اهداف ما در مرکز مردمی نفس است.

گفتمان‌سازی و جریان‌سازی فرهنگی برای کاهش و مقابله با سقط جنین نیز در صدر برنامه‌ها است، تا نهادها و ارگان‌ها و سازمان‌هایی که به نحوی در نرخ جمعیت مؤثر هستند وارد عرصه شوند تا اینکه شاهد افزایش جمعیت شویم.

ایکنا ـ وضعیت کنونی کشور در شاخص جمعیت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

هفت سال فرصت داریم تا از پنجره جمعیتی که یکی از مهمترین مراحل در ساخت سنی یک جمعیت است، بهره ببریم و از آن موفق و سربلند بیرون بیاییم، اگر غیر از این باشد، در چاله جمعیتی گرفتار شده و احتمال بروز معضل‌های متعدد در حوزه اشتغال، فرهنگ و ... نیز وجود دارد. به عنوان مثال برای تأمین نیروی کار حتی سرباز شاید مجبور شویم از سایر کشورها کمک بخواهیم، این موضوع یک تهدید برای امنیت ملی کشورمان است، بنابراین همه نهادها باید دست به دست دهند، تا بتوانیم روند پیری جمعیت را معکوس کنیم که این موضوع اتفاق نخواهد افتاد، مگر اینکه مسائل را در حوزه جمعیت را حل کنیم.

ایکنا ـ درباره ضرورت مقابله با سقط لطفاً بیشتر توضیح دهید

روزانه هزار مورد سقط معادل میزان تولدها در کشور انجام می‌شود که با هم‌‌افزایی فرهنگی نهادهای مرتبط امیدوار هستیم، بتوانیم از پنجره جمعیت با موفقیت عبور کنیم.

بنابراین مرکز مردمی نفس با همت بسیج جامعه پزشکی آذربایجان غربی فعالیت خود را آغاز کرده و جلسات مختلفی با مسئولان اداره‌ها، ارگان‌های فرهنگی و مذهبی برگزار شده و ساختار اداری آن نیز مشخص شده است، برای رونق و تجهیز آن نیز تلاش می‌کنیم، تا مراکز فعال در حوزه ناباروری و مسائل ژنتیک شناسایی شده، از کمک آنها نیز بهره‌مند شویم و به زوج‌هایی که به پزشک نیاز دارند، معرفی شوند.

تربیت 170 نفر از کارشناسان مامایی و متخصصان مامایی با حضور اساتید مدعو کشوری که در حوزه جمعیت فعال هستند، در حوزه مسائل پزشکی، فقهی و حقوقی مسئله سقط جنین از جمله اقدامات این مرکز است، تا در صورت مواجهه با موضوع‌های مرتبط تصمیم درستی اتخاذ کنند.

سعی ما بر این است مادرانی که قصد سقط دارند، شناسایی شده و به مرکز مردمی نفس معرفی شوند، تا در آنجا از مشاوره‌های کارشناسان پزشکی، حقوقی، کارشناسان امداد و حمایتی و شرعی بهره‌مند شوند و درنهایت کار اقناع‌سازی صورت پیدا کرده و فرد از سقط‌ جنین منصرف شوند؛ همچنین از همراهی آحاد مردم برای کمک‌های فکری یا خیریه‌ها و ... برای پیشبرد اهداف استقبال می‌کنیم.

ایکنا ـ نگرانی‌ خانواده ایجاد نگاه امنیتی به موضوع سقط است، در این ارتباط لطفا توضیح دهید.

چنین نگرشی نسبت به زوج‌هایی که قصد دارند فرزندشان را سقط کنند وجود ندارد، چون اصلا پیگرد حقوقی انجام نخواهد شد، ولی مراکزی که به صورت غیرقانونی عمل سقط را انجام می‌دهند، اعم از اینکه درمانگاه، مطب پزشک یا مراکز درمانی باشد، توسط عواملی که برای این کار منصوب شده‌اند، شناسایی شده و به مراجع قانونی مربوطه معرفی خواهند شد.

 بنابراین هشدار می‌دهم به هرنحوی افراد متخصص حتی کارشناسان مامایی و کسانی که بدون مجوز و زیرزمینی مرتکب این عمل می‌شوند، مراکز فعالیت‌شان را جمع‌آوری کنند، در غیراین صورت شبکه‌ای که برای شناسایی این مراکز شناسایی شده‌اند، هیچ‌گونه تعارف نداشته و آنها را برای پاسخگویی در ساحت قانون مجبور خواهند کرد. به ویژه اینکه در این زمینه گزارشات مردمی و شکایات مردمی نیز واصل می‌شود، چون علاوه بر تهدیدهای جانی که برای مادر و نوزاد به بار می‌آورند و آنها را به عفونت‌ها و ناراحتی‌های جسمانی مختلف مبتلا می‌کنند، برای کشورمان مشکل امنیتی نیز به بار می‌آورند.

ایکنا ـ درباره اشکال سقط درمانی لطفاً توضیح دهید.

ناقص بودن نوزاد دلیل بر سقط تلقی نمی‌شود، براساس متون فقهی و حقوقی هیچ کسی مجاب به سقط نیست، مگر در آن مواردی از سقط‌های درمانی که بنا به تشخیص پزشک معالج که موضوعی جان مادر را تهدید می‌کند، به واسطه صدور جواز از مراکز قضایی و قانونی توسط پزشک‌های متخصص در مراکز درمانی که مشخص خواهد شد، اقدام می‌شود. در غیر این صورت چون از زمان شکل گیری نطفه روح به بدن جنین وارد می‌شود، پس هرگونه سقط جنین به منزله قتل می‌باشد، بنابراین به لحاظ شرعی و عرفی عملی غیرمجاز است.

ایکنا ـ برای موفق شدن مرکز مردمی نفس و کاهش سقط جنین به نقش مساجد اشاره بفرمایید.

خوشبختانه قانون جوانی جمعیت اخیراً توسط قوه مجریه به سازمان‌ها ابلاغ شده است، استانداری و دانشگاه علوم پزشکی در این زمینه نقش مستقیمی دارند و در این ارتباط افراد مسئولیت‌پذیری متولی امر شده‌اند. سازمان تبلیغات اسلامی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مداحان، روحانیان، خادمان مساجد و .... همه کسانی که تریبون در اختیار دارند می‌توانند برای جلب مشارکت مردم گام‌های بلندی بردارند.

در مساجد شهرستان‌ها و مصلی‌ها جلسات مختلف برای آگاه‌سازی برگزار شده است که خروجی‌های ارزشمندی داشته است و امیدوار هستیم، بتوانیم در بستر مساجد برای کاهش و به حداقل رساندن سقط اقدامات مؤثری انجام دهیم.

گفت‌وگو از سونیا بدیع

انتهای پیام
captcha