مقام علی بن مهزیار اهوازی نزد امام جواد(ع)
کد خبر: 4118842
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۴
یادداشت

مقام علی بن مهزیار اهوازی نزد امام جواد(ع)

در میان وکیلان امام جواد(ع)، علی بن مهزیار اهوازی جایگاه ویژه‌ای داشته، چنانکه امام در نامه‌ای خطاب به ایشان تعابیری دارند که نشان‌دهنده منزلت و علو مقام این راوی است.

حجت الاسلام حیدریبه گزارش ایکنا از خوزستان، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا حیدری، استاد حوزه علمیه خوزستان، در یادداشتی که به مناسبت سالروز میلاد امام جواد(ع) منتشر کرد، به موضوع مقام علی بن مهزیار اهوازی نزد امام جواد(ع) پرداخته است.

متن یادداشت را در ادامه می‌خوانید:

امام جواد عليه السلام از جهت امکان ارتباطی در تنگنای شدید بودند لذا ارتباط ایشان با شیعیان، بیشتر از طریق وکلا (نماینده و کارگزار ) و به شکل نامه‌نگاری انجام می‌گرفت.

سازمان وکالت امام در نقاط مختلف گسترده بود؛ در اهواز، همدان، سیستان، رى، بصره، واسط، بغداد...و مراکز شیعیان؛ کوفه و قم.

شمار راویان و اصحاب امام جواد(ع) کم نیستند به طوری که محققان، عدد آنها را از صد و چند نفر تا دویست و چند نفر ذکر کرده‌اند. افراد بزرگی مثل؛ بزنطی و برقی و صفوان بن یحیی و عبدالعظیم حسنی و حسین بن سعید اهوازی و یعقوب بن اسحاق اهوازی معروف به ابن سکیت و اهوازی‌های دیگر از جمله آن راویان و اصحاب هستند.

در میان آن وکیلان، علی بن مهزیار اهوازی جایگاه ویژه‌ای نزد امام داشته است. امام در نامه‌ای خطاب به علی بن مهزیار تعابیری دارند که نشان دهنده منزلت و علوّ مقام این راوی است. متن این نامه در کتاب الغيبة شيخ طوسی آمده است و مرحوم مجلسی هم در کتاب بحار الأنوار آن را ذکر کرده است:

یا علیّ! أحسنَ الله جزاک و أسکَنک جنّته و منعک من الخزي في الدنیا و الآخرة و حشرک الله معنا. یا علیّ قد بَلوتک و خیرتک فی النصیحة و الطاعة و الخدمة و التوقیر و القیام بما یجب علیک. فلو قلت اني لم أر مثلک لرجوت أن أکون صادقاً فجزاک الله جنان الفردوس نزلاً فما خفي علی مقامک و لا خدمتک فی الحَرّ و البَرد، في اللیل و النهار فأسأل الله إذا جمع الخلائق للقیامة أن یحبوک برحمته تغتبط بها انّه سمیع الدعاء. 

امام می‌فرماید: تو را به خیرخواهی و نُصح و اطاعت و خدمت و وقار و انجام آنچه واجب است آزمودم، اگر بگویم مانند تو را در میان اصحاب ندیده‌ام، امیدوارم راستگو باشم. دعای امام برای او این است که خداوند جزای اعمال نیک او را بهشت برین قرار دهد. در ابتدا و وسط و انتهای نامه، این دعا را دارد.

امام در ادامه‌ نامه می‌فرماید؛ البته مقام تو بر ما پنهان نیست و خدمت تو هم پوشیده نیست که در سرما و گرما و شب و روز به واجبات قیام کردی. لذا همان‌طور که نجاشی در رجالش ذکر کرده است: آن حضرت در بزرگداشت علی بن مهزیار عنایت ویژه‌‌ای داشته‌‌اند. 

انتهای پیام
captcha