خدمت‌رسانی ۶ هزار خادم در اردوی راهیان نور
کد خبر: 4119711
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰

خدمت‌رسانی ۶ هزار خادم در اردوی راهیان نور

مسئول شبکه مرکزی خادمین ستاد مرکزی راهیان نور از حضور ۶ هزار نفری خادمین در راهیان نور امسال خبر داد و گفت: ۳ هزار نفر طی یک ماه در یادمان‌های دفاع مقدس جنوب به خدمت‌رسانی اقدام می‌کنند و همین تعداد نیز در اردوگاه‌های خوزستان مستقر می‌شوند.

محمد حاجی رحیمیبه گزارش ایکنا از خوزستان، محمد حاجی‌رحیمی، مسئول شبکه مرکزی خادمین ستاد مرکزی راهیان نور، امروز، 16 بهمن در حاشیه برگزاری طرح «ساکنان نور» ویژه خادمان راهیان نور در یادمان شهدای هویزه گفت: این طرح در قالب 4 دوره آموزشی سه روزه ویژه دختران دانش‌آموز نخبه از استان‌های مختلف کشور برگزار می‌شود و طی آن حدود 400 دانش‌آموز با سفر به زیارتگاه شهدای هویزه در حوزه‌های سبک زندگی شهدا و تشریح منطقه عملیاتی، جهاد تبیین، سواد رسانه و فرصت‌ها و تهدیدهای فضای مجازی توسط اساتید مجرب آموزش می‌بینند.

وی در تشریح اهداف این دوره آموزشی اظهار کرد: طرح «ساکنان نور» را سال گذشته پیشنهاد دادیم تا بتوانیم نخبگانی را که مخاطب راهیان نور و علاقه‌مند به این سفر معنوی هستند فارغ از جنبه‌های سیر و سیاحتی در یک نقطه یادمانی و قتلگاه شهیدان با عنوان خادم‌الشهید به مدت 3 روز گرد هم آوریم و در قالب آموزش، برخی از معضلات رفتاری ایجاد شده در جامعه را رفع کنیم. به همین منظور نیز طی توافق با بسیج دانش‌آموزی سهمیه‌ای در حد 100 نفر را برای هر دوره در نظر گرفتیم.

مسئول شبکه مرکزی خادمین ستاد مرکزی راهیان نور، معیار انتخاب دانش‌آموزان شرکت‌کننده در این دوره را معدل بالای 18عنوان کرد و افزود: دانش‌آموزان پایه دهم که به عنوان فعال فرهنگی شناخته می‌شوند یا فرمانده بسیج مدرسه‌ هستند نیز واجد شرکت در این دوره هستند.

حاجی‌رحیمی دوره اول این طرح را مختص استان‌های خوزستان و مرکزی دانست و گفت: در دوره‌های بعدی دانش‌آموزان سایر استان‌ها حضور خواهند داشت.

وی در پاسخ به این سؤال که شرکت‌کنندگان در این دوره‌ها صرفاً در اردوهای راهیان نور به‌کار گرفته خواهند شد، گفت: فلسفه خادمی، تربیت است. خادمین برای مثل شهدا شدن دور هم جمع می‌شوند و ما می خواهیم آنها را با سبک زندگی شهدا آشنا کنیم.

ثبت‌نام 111 هزار دانش‌آموز در سایت کوله‌بار 

وی اعلام کرد: در حال حاضر 111 هزار خادم‌الشهید در سایت کوله‌بار ثبت نام کرده‌ و آماده اعزام به مناطق عملیاتی هشت سال دفاع مقدس هستند، اما برای به کار گیری این عزیزان محدودیت‌هایی وجود دارد. بنای ما این است که هر نفر حداقل یک بار فرصت استفاده از این ظرفیت را داشته باشد؛ لذا بعد از این دوره به آنها مأموریت می‌دهیم که در برگشت به شهرها سفیران خوبی برای شهدا باشند و در دبیرستان، مسجد، محله و خانواده خودشان مُبلغ سیره شهدا شوند.

مسئول شبکه مرکزی خادمین ستاد مرکزی راهیان نور از برگزاری این دوره در ایام راهیان نور دانش‌آموزی پسران برای دانش‌آموزان پسر نیز خبر داد و درباره اساتید دوره اظهار کرد: اساتید این دوره‌ها از میان افرادی انتخاب شده‌اند که خودشان از نوجوانی در راهیان نور رشد کرده و الان در سطوح عالی علمی قرار دارند. به عنوان نمونه حجت‌الاسلام هاشم‌پور که معمولاً در این دوره‌ها مدرس است، دکترای اقتصاد دارد و از اساتید و راویان توانمند ما به حساب می‌آید یا آقای هاشمی که در حوزه سواد رسانه‌ای تدریس می‌کنند. 

حاجی‌رحیمی درباره پیشینه برگزاری این دوره‌ها نیز گفت: طرح نخبگان دانش‌آموزی برای نخستین بار از اسفند 91 و در یادمان فتح‌المبین آغاز شد و هر سال مسیر رو به رشدی را تجربه کرده است. دوره امسال نیز بعد از 3 سال وقفه به دلیل برخی از مشکلات و شیوع کرونا در زیارتگاه شهدای هویزه تا 26 بهمن ادامه خواهد شد و بعد از آن نیز وارد ایام پیک راهیان نور خواهیم شد.

شروع بازه‌های خادمی راهیان نور از اول اسفند

مسئول شبکه مرکزی خادمین ستاد مرکزی راهیان نور، شروع بازه‌های خادمی راهیان نور امسال را اول اسفند اعلام کرد و افزود: خادمی راهیان نور جنوب در قالب 3 دوره 10 روزه  تا 3 فروردین 1402 ادامه خواهد داشت.

وی از حضور 6 هزار نفری خادمین در راهیان نور امسال خبر داد و خاطرنشان کرد: حدود 3 هزار نفر از این خدام طی یک ماه در یادمان‌های دفاع مقدس جنوب به کارگیری خواهند شد و تقریبا همین تعداد را نیز استان‌ها در اردوگاه‌های خوزستان مستقر خواهند کرد.

حاجی‌رحیمی شرایط و آمادگی نسبی یادمان‌های جنوب را خوب ارزیابی کرد و افزود: هم‌اکنون در حال رفع مشکلات هستیم و امسال شرایط برای یک سفر راهیان نور خوب مهیا است. به عنوان مثال یادمان شهدای هویزه که چند روزی است در آن مستقر هستیم واقعاً فضای خوب و دلچسبی دارد و می‌تواند حال زائران و خادمان را خوب کند. شهدای هویزه تنها یادمانی است که شهدا در محل شهادت شان دفن هستند؛ این یادمان به شدت تأثیرگذار است و شما می‌توانید همان حماسه را دریافت کنید. اینجا انصافاً همه شرایط فراهم است و مدیریت و عوامل یادمان حداکثر همکاری را شکل دادند تا بتوانیم این دوره را به خوبی برگزار کنیم.

عضو ستاد مرکزی راهیان نور کشور با تأکید بر این نکته که خاک سرزمین‌های نور، قدرت و انرژی عجیبی در رفع بیماری‌های روحی آدم‌ها دارد، به روایت خاطراتی از حس و حال خادمان و زائران راهیان نور پرداخت و گفت: زندگی شهری خسته کننده و جذابیتش زودگذر است؛ لذا وقتی از شهر خسته می‌شویم، دنبال بهانه‌ای می‌گردیم که خودمان را به این سرزمین برسانیم و با استشمام هوا و تبرک جستن از خاک اینجا حال دل‌مان را خوب کنیم. این سرزمین حال ما و خیلی‌ها را خوب می‌کند. افراد با هر روحیه و مدلی وارد اینجا می‌شوند و هرچه زمان می‌گذرد دگرگون تر شده و کم کم به نقطه تحول می‌رسند. 

حاجی‌رحیمی ادامه داد: بعضی وقت‌ها با اینکه به راهیان نور آمده‌ایم، اما درگیر خودمان می‌شویم؛ درگیر نفس و عنوان و اجرا، طوری که از محتوا باز می‌مانیم. در این سرزمین اگر کسی طالب این باشد که شهدا را پیدا کند و با آنها ارتباط برقرار کند، فضا کاملاً فراهم است.

راهیان نور فرصت مقطعی نیست

این فعال فرهنگی در ادامه راهیان نور را حلال برخی از معضلات فرهنگی امروز جامعه برشمرد و تصریح کرد: به عنوان یک فعال فرهنگی و نه کسی که در راهیان نور مسئولیت دارد، معتقدم که ما می‌توانیم با راهیان نور بخشی از معضلات فرهنگی جامعه را حل کنیم؛ نه اینکه ما حل می‌کنیم؛ شهدا حل می‌کنند. این شهدا برای مردم جان دادند و مردم هم نسبت به آنها حب و علاقه دارند.

وی تأکید کرد: اگر خوب برنامه‌ریزی و پشتیبانی کنیم و همدل پای کار بیاییم می‌توانیم قلوب مردم را تسخیر کنیم. اگر امروز در دبیرستان و جامعه معضل داریم دلیلش حال بد آدم‌هاست. دل که به هم بریزد، فکر و مغز هم به هم می‌ریزد.

حاجی‌رحیمی یادآور شد: نباید به راهیان نور به عنوان فرصتی محدود و مقطعی نگریست. جایی مثل یادمان شهدای هویزه که یک دانشگاه است را جوان‌ها باید در طول سال بیایند و آموزش سبک زندگی شهدا و مقاومت ببینند و تجهیز بشوند و دوباره به خط مقدم جبهه امروز که شهرهایمان هستند برگردند.

مسئول شبکه مرکزی خادمین ستاد مرکزی راهیان نور در پایان گفت: با تغییراتی که در ساختار و نیروی انسانی قرارگاه راهیان نور سپاه و بسیج اتفاق افتاده است، حال راهیان نور در آینده از وضعیت فعلی بهتر خواهد بود.

انتهای پیام
captcha