آموزش اخلاق قرآنی در جامعه امروزی یک نیاز است
کد خبر: 4121092
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۹

آموزش اخلاق قرآنی در جامعه امروزی یک نیاز است

بانوی فعال قرآنی گفت: برگزاری مسابقات قرآن خوب است اما اکتفاکردن به آن به تنهایی نباید مدنظر باشد چون آنچه در جامعه نیاز داریم، تشکیل کلاس اخلاق قرآنی است که در کنار مباحث آموزشی باید مورد توجه باشد.

شهین ملکوتیان، پیشکسوت و فعال قرآنی استان یزدبه گزارش ایکنا از یزد، شهین ملکوتیان، عضو هیئت‌مدیره سومین دوره مؤسسه قاریان و حافظان استان یزد، 20 بهمن‌ماه در نشست اعضای این مؤسسه با حضور جمعی از پیشکسوتان استان، با اشاره به اجرای طرح «چهار هزار شهید چهار هزار حافظ» گفت: این طرح در صورتی موفق است که اجرای آن در زمینه نامگذاری هر شهید در آغاز حفظ، مورد تأکید باشد و لذا این اقدام برای حافظان قرآن باید اجرایی شود و هر فرد در ابتدای شروع حفظ، نام یک شهید را انتخاب کند.

وی با اشاره به فعالیت‌های اوقاف در زمینه برگزاری مسابقات قرآن اظهار کرد: برگزاری مسابقات خوب است اما اکتفا کردن به مسابقات به تنهایی نباید مدنظر باشد چرا که آنچه نیاز داریم تشکیل کلاس اخلاق قرآنی، تدبر و تفسیر و اشاعه جلسات خانگی قرآن است و لذا نباید صرفاً در پوسته برگزاری مسابقات باشیم و در کنار آن باید به دیگر مباحث توجه و بویژه در بین نوجوانان اشاعه دهیم.

فاطمه تجملیان، مدیر مؤسسه بوتراب و بانوی فعال قرآنی نیز در این نشست بر تربیت مربیان متخصص و برگزاری کلاس‌های آموزشی تخصصی ویژه این قشر تأکید کرد و گفت: مربیانی باید تربیت شوند که در همه زمینه‌ها از جمله اخلاق قرآنی بهره‌مند باشند و برای ادامه مسیر مورد حمایت ویژه قرار گیرند.

وی بیان کرد: قرآن‌آموزان باید از مربیان خبره‌ای بهره‌مند باشند که هم آموزش‌های لازم در حوزه‌های مختلف را دیده باشند و هم آموزش‌های اخلاق قرآنی را گذرانده باشند، سپس می‌توان به تربیت نسل قرآنی امیدوار بود.

محمدرضا حسینی بغدادآبادی، پیشکسوت و بازرس مؤسسه قاریان و حافظان استان یزد نیز در این نشست گفت: فعالیت‌های روی زمین مانده در حوزه قرآن زیاد است و از حوزه دانش‌آموزی تا استادی فعالیت‌های زیادی وجود دارد و لذا نمی‌توانیم خود را به چند فعالیت خاص محدود کنیم.

وی ادامه داد: باید در حوزه اخلاق قرآنی تمرکز خاصی داشته باشیم و این مورد را به صورت ویژه گوشزد کنیم، رشته‌های قرآنی زیاد داریم اما باید در کنار آن، مباحث اخلاق قرآنی به صورت ویژه دنبال شود. همچنین نباید مسابقات را به زمان خاصی محدود کنیم.

حسینی بر تشکیل کمیته‌های مختلف اعم از مستعدان، دانش آموزان، همخوانی  و... در سومین دوره این مجمع و مؤسسه تاکید کرد.

مصطفی شایق، عضو هیئت‌مدیره مؤسسه قاریان و حافظان استان یزد نیز در این نشست گفت: در گذشته جلسات قرآن به حالت استاد شاگردی برگزار و شاگر علاوه بر مباحث آموزشی، از اخلاق قرآنی استاد نیز بهره‌مند می‌شد اما اکنون جلسات از این حالت خارج می‌شود و به حالت کلاسیک تبدیل شده و آنچه باید محقق شود، نمی‌شود، و لذا این یک آسیب محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: نگاه به مسابقات باید به صورت یک وسیله و ابزار باشد نه اینکه نگاه هدف داشته باشیم چرا که دایره وسیعی ندارد. در زمینه حمایت‌ها، نیز باید از افراد برتر حمایت شود و به حال خود رها نشوند، در جلسات مؤسسه و مجمع نیز باید توانایی‌ها به اشتراک گذاشته شود. 

انتهای پیام
captcha