درک عظمت قرآن با تدبر در آیات میسر است
کد خبر: 4126735
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۵

درک عظمت قرآن با تدبر در آیات میسر است

یک مفسر قرآن معتقد است: قرآن برنامه زندگی است و تنها زمانی عظمت آن درک می‌شود که در آن تدبر کنیم و موجبات تفکر عمیق در آیات آن‌را برای همه فراهم آوریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی امین‌نیا، استاد حوزه و دانشگاه و مفسر قرآن کریمبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی امین‌نیا، استاد حوزه و دانشگاه و مفسر قرآن کریم، در دومین جلسه از سلسله نشست‌های «قرآن، برنامه زندگی» که امروز، 16 اسفندماه، به‌صورت مجازی برگزار شد، با اشاره به بخش‌هایی از آیات مرتبط با مسئولیت‌های فردی و اجتماعی، اظهار کرد: انسان در برابر خود، جامعه و دیگری مسئولیت دارد و پاداش‌ها و تنبیهاتش نتیجه اعمال خوب و بد و تأثیری که روی خود فرد و دیگران می‌گذارد، است. لذا مراقبت از رفتار، اعمال و مسئولیت آن، بیش از هرکسی، متوجه خود شخص است.

وی ادامه داد: انسان گاهی متوجه عمل اشتباهی که انجام داده است، می‌شود و مسئولیت آن‌را می‌پذیرد و در مسیر جبران آن قدم برمی‌دارد که خداوند رحمان نیز طبق آیات و روایات کمک می‌کند و پاداشش را می‌دهد. گاهی نیز عدم مسئولیت‌پذیری شخص در برابر اشتباهات نه تنها روی فرد که روی اجتماع اطرافش تأثیر می‌گذارد و گاهاً اثراتش ماندگار است که موجبات تنبیه شخص را فراهم می‌آورد و خداوند طبق آیات به عهدش وفا می‌کند.

امین‌نیا با بیان اینکه قرآن برنامه زندگی است و تنها زمانی عظمت آن درک می‌شود که ما در آن تدبر کنیم و موجبات تفکر عمیق در آیات آن‌را برای همه فراهم آوریم، گفت: بسیار دشمنانی که از سر عداوت با قرآن و برای ایرادگیری از آن، قرآن را مطالعه و در آن تفکر کردند و از مبلغان و طرفداران این کتاب آسمانی شدند.

وی در خصوص نمایان شدن تأثیرات قرآن برای افرادی که در آن تدبر می‌کنند، گفت: شرط نمایان شدن اثرات تفکر و تدبر در این کتاب آسمانی جاری کردن دستورات قرآن به‌صورت واقعی و عملی در زندگی است.

طبق برنامه اعلامی دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان رضوی، برگزاری 8 نشست قرآنی با عنوان «قرآن، برنامه زندگی» تا پایان ترم جاری، با همکاری یکی از مراکز آموزش علمی کاربردی استان، با محوریت تبیین کاربرد آیات قرآن کریم در ساحت‌های مختلف زندگی به‌صورت حضوری برای مراکز آموزش علمی کاربردی استان و به‌صورت مجازی برای خانواده بزرگ دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور و علاقه‌مندان برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha