تحریف هویت نظامی گنجوی پذیرفتنی نیست
کد خبر: 4127554
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۹

تحریف هویت نظامی گنجوی پذیرفتنی نیست

مدرس ادبیات فارسی در دانشگاه آزاد اسلامی چهارمحال‌وبختیاری گفت: نظامی یک شاعر فارسی‌زبان بوده است و چیزی جز این برای ما پذیرفتنی نخواهد بود چرا که این موضوع یک واقعیت تاریخی بوده و تحریف آن مصداق جهل مرکب است.

حکیم نظامی گنجوی

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری و به نقل از روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد حکیم‌آذر، مدرس ادبیات فارسی دانشگاه‌ آزاد اسلامی شهرکرد روز گذشته ۲۰ اسفندماه در «مراسم بزرگداشت حکیم نظامی» که به همت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در شهرکرد برگزار شد گفت: این مراسم به‌دلیل تقابل و رویارویی با یک دروغ بزرگ و تحریف جدی در تاریخ برگزار شده است.

این استاد ادبیات فارسی در استان ضمن اشاره به قلب واقعیت در جمهوری آذربایجان، اظهار کرد: چندی است که این حکومت با وارونه جلوه دادن حقایق در مورد نظامی گنجوی، اصرار دارد این شاعر را یک شاعر ترک‌زبان معرفی کند. جای تعجب است که شاعری را که حتی یک بیت ترکی هم نسروده است، ترک‌زبان جلوه می‌دهند.

حکیم‌آذر بیان کرد: در جمهوری آذربایجان دیوان اشعار یک شاعر دیگر که مربوط به قرن ۱۵ و ۱۶ میلادی است را به حکیم نظامی نسبت می‌دهند که عین تحریف واقعیت است.

این فرهیخته ادبیات استان تأکيد کرد: نظامی یک شاعر فارسی‌زبان بوده است و چیزی جز این برای ما پذیرفتنی نخواهد بود چرا که این موضوع یک واقعیت تاریخی بوده و تحریف آن مصداق جهل مرکب است.

حکیم‌آذر ضمن تشریح شجره‌نامه نظامی گنجوی، به مقایسه‌ و تطابق‌های تاریخی در جهت اثبات فارسی‌زبان بودن و ایرانی بودن این شاعر پرداخت و افزود: عظمت و شکوهمندی ایران در زبان و کلام حکیم نظامی، ملموس و انکارناپذیر است.

این مراسم همراه با اجرای گروه موسیقی و نقالی لیلی و مجنون و خسرو و شیرین در سالن اندیشه فرهنگسرای شهرکرد پذیرای عموم ادب‌دوستان استان بود.

انتهای پیام
captcha