آثار ایمان در زندگی شخصی و اجتماعی
کد خبر: 4131367
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۸
عابدینی مطرح کرد

آثار ایمان در زندگی شخصی و اجتماعی

امام جمعه قزوین در جلسه سخنرانی ویژه ماه مبارک رمضان که در مشهد مقدس برگزار شد، گفت: اولین اثری که ایمان روی انسان می‌گذارد این است که شخصیت آدم را متحول کرده و جان آدم را نورانی می‌کند، ما به وسیله چراغ ایمان خود و جهان اطراف خویش را می‌شناسیم و نسبت به خدای متعال معرفت پیدا می‌کنیم.

عابدینی امام جمعه قزوین

به گزارش ایکنا از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، امام جمعه قزوین، شب گذشته چهاردهم فروردین ماه در سومین جلسه سخنرانی ویژه ماه مبارک رمضان که در رواق امام‌خمینی (ره) حرم امام‌رضا (ع) برگزار شد، گفت: امام رضا (ع) فرمودند عبادت فقط نماز خواندن و روزه گرفتن نیست، عبادت این است که یک انسان مؤمن عقل و فکر خود را در امر خدا به کار بگیرد. یعنی یک مؤمن باید ببیند در نماز چه می‌خواند، مفهوم کلمات نماز چیست؟ این تفکر کردن و فهمیدن عبادت را نورانی کرده و کیفیت آن را ارتقا می‌بخشد.

امام جمعه قزوین ادامه داد: حال ببینیم ایمان چه فایده‌ای دارد و چه تأثیری بر شخصیت ما می‌گذارد؟ اولین اثری که ایمان روی انسان می‌گذارد این است که شخصیت آدم را متحول کرده و جان آدم را نورانی می‌کند، ما به وسیله چراغ ایمان خود و جهان اطراف خویش را می‌شناسیم و نسبت به خدای متعال معرفت پیدا می‌کنیم.

وی بیان کرد: وقتی چراع ایمان در جان آدمی روشن می‌شود، انسان به دار و ندار خود پی می‌برد و متوجه می‌شود کدام بدی در دلش رخنه کرده و باید آن را بیرون کند، خدای متعال در آیه ۲ سوره انفال می‌فرماید «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ إِذَا ذُکرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِیتْ عَلَیهِمْ آیاتُهُ زَادَتْهُمْ إِیمَانًا» یعنی مؤمنان همان کسانی اند که چون خدا یاد شود دلهایشان بترسد و چون آیات او بر آنان خوانده شود بر ایمانشان بیفزاید.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: دومین اثر ایمان، آرامش و آسودگی است، ما وقتی از خیلی چیزها خسته هستیم و رنج می‌بریم، به منبعی احتیاج داریم که به ما آرامش بدهد و جان ما را آرام و خیال ما را راحت کند.

وی تصریح کرد: خداوند فرمود شما مؤمن باشید، این آرامش را به من بسپارید، خداوند در آیه ۲۸ سوره رعد می‌فرماید «الَّذِینَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِکرِ اللَّهِ أَلَا بِذِکرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ»، یعنی آن کسانی که ایمان آورده‌اند و دلهایشان به یاد خدا آرام می‌گیرد، آگاه باش که با یاد خدا دل‌ها آرامش می‌یابد، بنابراین آرامش دل بدون ایمان ممکن نیست.

آیت‌الله عابدینی گفت: ما اگر آرامش دل و طمأنینه نداشته باشیم، با کدام سرمایه می‌خواهیم از این دنیا به آخرت برویم؟ آن زاد و توشه‌ای که می‌خواهیم با خودمان ببریم چیست؟ خداوند فرموده این زاد و توشه تقواست، تقوا بدون ایمان ممکن نیست، خدا فرموده «اَلَا بِذِکرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ»، آن موقعی که می‌خواهیم از دنیا برویم خدا ما را صدا می‌کند و می‌فرماید «یَا أَیتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ، ارْجِعِی إِلَی رَبِّک رَاضِیةً مَرْضِیةً، فَادْخُلِی فِی عِبَادِی، وَادْخُلِی جَنَّتِی»، نفس مطمئنه یعنی همان جانی که آرامش پیدا کرده است. حال اگر هیچ آرامشی را در دنیا کسب نکرده باشیم، آن زمان دست ما خالی بوده و ندای این آیه به گوش ما نمی‌رسد.

فرق انسان مؤمن با حیوانات در چیست؟

وی بیان کرد: سومین اثر از آثار ایمان در زندگی ما این است که ما تا ایمان نیاوریم، نمی‌دانیم زندگی یعنی چه، زندگی فقط خوردن، خوابیدن و آشامیدن نیست، چون حیوانات هم این کارها را انجام می‌دهند، اگر زندگی ما نیز این‌گونه باشد فرق ما با حیوانات چیست؟

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: خدای متعال در آیه ۲۴ سوره انفال می‌فرماید «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَجِیبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکمْ لِمَا یحْییکمْ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یحُولُ بَینَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ وَأَنَّهُ إِلَیهِ تُحْشَرُونَ»، یعنی ای اهل ایمان! هنگامی که خدا و پیامبرش شما را به حقایقی که به شما حیات معنوی و زندگی واقعی می‌بخشد، دعوت می‌کنند اجابت کنید، و بدانید که خدا میان آدمی و دلش حائل و مانع می‌شود تا حق را باطل و باطل را حق مپندارد و مسلماً همه شما به سوی او گردآوری خواهید شد، طبق این آیه، انسان مؤمن حیات طیبه دارند، حیوانات این را ندارند.

وی تأکید کرد: همچنین خدا در آیه ۹۷ سوره نحل می‌فرماید «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَکرٍ أَوْ أُنْثَی وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیینَّهُ حَیاةً طَیبَةً وَلَنَجْزِینَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا کانُوا یعْمَلُونَ»، یعنی هر کس از مرد یا زن کار شایسته کند و مؤمن باشد قطعاً او را با زندگی پاکیزه‌ای حیات حقیقی بخشیم و مسلماً به آنان بهتر از آنچه انجام می‌دادند پاداش خواهیم داد.

آیت‌الله عابدینی بیان کرد: در این آیه ۹۷ خداوند فرموده هر کس کارهای خوب انجام دهد و مؤمن باشد، ما حیات طیبه به او عنایت می‌کنیم، یعنی جان او روشن و آدمیتش آشکار می‌شود.

وی تصریح کرد: چهارمین اثر ایمان در زندگی ما آدم‌ها، نفی ترس و نگرانی است، اگر کسی ایمان داشته باشد ترس و نگرانی در وجودش نیست، ترس در وجود انسان مؤمن نیست و غم و غصه نخواهد داشت، در تمام دوران زندان و تبعید ما هرگز امام (ره) را عصبانی و غمگین ندیدیم، چون با ذکر و یاد خدا به آرامش رسیده بودند.

امام جمعه قزوین گفت: پنجمین اثر ایمان در زندگی ما، نفی سلطه شیطان است، خیلی وقت‌ها ما نمی‌خواهیم کاری را بکنیم، اما شیطان ما را تحریک می‌کند و بر ما مسلط می‌شود، شیطان وقتی می‌تواند بر انسان مسلط شود که ایمان نباشد.

وی خاطرنشان کرد: خداوند در آیه ۱۰۰ سوره نحل می‌فرماید «إِنَّمَا سُلْطَانُهُ عَلَی الَّذِینَ یتَوَلَّوْنَهُ وَالَّذِینَ هُمْ بِهِ مُشْرِکونَ»، یعنی تسلط او فقط بر کسانی است که وی را به سرپرستی برمی‌گیرند و بر کسانی که آن‌ها به خدا شرک می‌ورزند، مطابق این آیه شیطان بر کسانی مسلط می‌شود که ولایت او را می‌پذیرند و شیطان را همه کاره می‌بینند. خداوند در آیه ۲۲۲ سوره شعرا می‌فرماید «تَنَزَّلُ عَلَی کلِّ أَفَّاک أَثِیمٍ»، یعنی شیطان بر هر دروغگوی گناهکاری فرود می‌آیند.

وی اظهار کرد: خداوند به وسیله ایمان نمی‌گذارد شیطان به انسان نزدیک شود، یعنی این نقش و اثر ایمان در شخصیت ما و در زندگی ماست، همچنین ششمین مورد از اثرات ایمان، نفی سلطه کفار است، خداوند در آیه ۱۴۱ سوره نساء فرموده «وَلَنْ یجْعَلَ اللَّهُ لِلْکافِرِینَ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلًا»، یعنی خداوند هیچ گاه برای کافران نسبت به اهل ایمان راه تسلّط باز نخواهد نمود.

آیت‌الله عابدینی بیان کرد: هفتمین اثر ایمان در زندگی ما عزتمندی است، آدم‌های مؤمن عزیز هستند، اگر کسی مؤمن نباشند ذلیل است، منافقین همیشه ذلیل بوده‌اند، خداوند در آیه ۸ سوره منافقون فرمود «وَلِلَّهِ الْعِزَّةُ وَلِرَسُولِهِ وَلِلْمُؤْمِنِینَ وَلَکنَّ الْمُنَافِقِینَ لَا یعْلَمُونَ»، یعنی عزت از آن خدا و از آن پیامبر او و از آن مؤمنان است لیکن این دورویان نمی‌دانند، همه عزت‌ها متعلق به خدا، رسول خدا (ص) و مؤمنین است.

ایمان موجب نزدیکی مؤمنین به هم می‌شود

وی یادآور شد: هشتمین اثر ایمان در زندگی و شخصیت ما این است که ما را با هم برادر می‌کند، گاهی آدم‌ها از هم دور هستند و همه فقط می‌خواهند از همدیگر سوءاستفاده کنند، اما وقتی کسی مؤمن می‌شود خودش را کوچک همه می‌بیند و می‌گوید من باید خیرم به دیگران برسد، نه اینکه فقط از بقیه طلبکار باشم.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: نهمین ویژگی اثرگذار ایمان این است که جایگاه مؤمنین را در میان همه بالا می‌برد، قرآن به ما می‌گوید سست نباشید و غم و غصه نخورید، شما بالا و والا هستید، به شرط آنکه ایمان داشته باشید.

وی بیان کرد: دهمین اثر ایمان این است که وقتی ما مؤمن شدیم خود به خود دشمنی آدم‌هایی که شیطان‌صفت، زورگو و مستکبر هستند، علیه ما جدی می‌شود، ما در انقلاب و دفاع مقدس این را مشاهده کردیم، بنابراین وقتی مؤمن شدیم باید آمادگی داشته باشیم و بدانیم که صهیونیست‌ها، مستکبران و عوامل داخلی آنان یعنی منافقان و فتنه‌گران به دشمنی علیه ما بر می‌خیزند.

انتهای پیام
captcha