30درصد از معلمان خراسان رضوی فاقد رتبه‌بندی هستند
کد خبر: 4137586
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۸
مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی:

30درصد از معلمان خراسان رضوی فاقد رتبه‌بندی هستند

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: در حال حاضر حدود 30 درصد از معلمان استان فاقد رتبه‌بندی هستند که دلیل این موضوع، مشکل در سامانه سامانه و عدم بارگزاری مدارک همکاران بوده است که در حال رسیدگی به این مشکلات هستیم و امیدواریم که این مشکلات حل شود.

سیدامیر شوشتری، مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، سیدامیر شوشتری، مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی، امروز ۱۰ اردیبهشت‌ماه در نشست خبری که به مناسبت هفته گرامیداشت مقام معلم، با حضور اصحاب رسانه در محل این اداره کل برگزار شد، اظهار کرد: مقام معظم رهبری می‌فرمایند که این سخن امام خمینی(ره) را که معلمی را شغل انبیاء دانستند یک شعار تبلیغاتی نبود، بلکه سخن قرآن بود که فرموده است تزکیه، تعلیم و کتاب و حکمت الهی چهار واژه کلیدی در دعوت اسلام به همه پیامبران است و واژه کلیدی دیگر نیز قیام به قسط است، در مدرسه نبوت نسل‌های بشر با کتاب و حکمت آموزش و پرورش می‌یابند و آنگاه زندگی عدالت‌محور بنا می‌کنند و جوامع بشری بدین ترتیب به هدف‌های آفرینش انسان می‌رسد.

وی بیان کرد: در واقع ایشان این سخن امام را تبیین می‌کنند و می‌فرمایند که این آموزش حیاتی و ساز و کار تحقق‌آمیز همان کار بزرگ و جهاد مبارکی است که معلمان عهده‌دار آن شده‌اند.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی ابراز کرد: از سال گذشته تا امروز شاهد هستیم که بسیاری دسیسه‌ها رخ داد تا کلاس‌ها را به تعطیلی بکشاند، اما همه این دسیسه‌ها به همت معلمان، دانش‌آموزان و والدین آن‌ها نقش بر آب شده و سال تحصیلی در حال اتمام است و در ماه‌های پایانی سال تحصیلی تمام معلمان و دانش‌آموزان در پی عقب‌افتادگی سال‌های گذشته و دوران کرونا هستند و همچنان که در جبهه‌های فرهنگی، جنگ و ارتقای علمی توانستیم اشراف خود را بر دشمن اثبات کنیم در این جبهه هم این اشراف را خواهیم داشت.

دروس وابسته به استدلال‌های محکم شهید مطهری

شوشتری تصریح کرد: با توجه به اینکه هفته معلم با نام و یاد شهید مطهری آغاز می‌شود، شهید والامقامی که تحولی در ساز و کار ایدئولوژیک جوانان و نوجوانان در زمان خودشان ایجاد کردند که پس از ایشان نیز بسیاری از دروس و استدلال‌های ما همگی وابسته به استدلال‌های محکم این شهید بزرگوار در رابطه با مبارزه با مکتب‌های انحرافی مانند کمونیست و... است، مکتب‌هایی که شهید مطهری در آن دوران شدیداً با استدلال‌های منطقی خود به نفی آن‌ها پرداخت که این استدلال‌ها امروزه همچنان سرچشمه زلالی است برای افرادی که به دنبال ایدئولوژی ناب و زلال اسلامی و انقلابی هستند.

وی بیان کرد: ایشان فردی بودند که ارتباط خوبی بین حوزه و دانشگاه ایجاد کرد و این دو را به یکدیگر پیوند داد و همچنین آنچنان مکتب اسلام را تفسیر کرد که آن مکاتب مادی که در گذشته وجود داشت امروزه هیچ نام و نشانی از آن‌ها وجود ندارد و خوشبختانه به فراموشی سپرده شده است.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی اظهار کرد: در هفته معلم ستاد بزرگداشت مقام معلم در استانداری برگزار شد و پس از آن کمیته‌های اجرایی در دبیرخانه ستاد که اداره کل آموزش و پرورش استان است فعالیت خود را از یک ماه گذشته آغاز کرده‌اند و مصوبات خوبی داشتند که در نتیجه آن مصوبات برنامه‌های مختلفی تدوین شد.

اهم برنامه‌های هفته گرامیداشت مقام معلم

شوشتری برنامه‌های هفته بزرگداشت مقام معلم را برشمرد و ادامه داد: در روز 12 اردیبهشت‌ماه برنامه‌هایی چون دیدار با خانواده معلم شهید روحانی، تدریس نمادین در کلیه مدارس، ارسال پیامک تبریک از طرف مدیر کل آموزش و پرورش استان برای کلیه فرهنگیان، هر مدرسه یک پایگاه استقبال، تقدیر سراسری از معلمان کلیه مدارس، اعزام فرهنگیان بسیجی برای دیدار با مقام معظم رهبری و برگزاری راهیان پیشرفت برای بازدید از معلمان از مراکز علمی تهران، دیدار ۴۲ نفر از معلمان نمونه و شاخص استان با مقام معظم رهبری، دیدار 42 نفر از معلمان شاخص استان با ریاست جمهوری، حضور مدیر کل آموزش و پرورش استان در برنامه تلویزیونی صدا و سمای استان، استقبال از همکاران اداری در اداره کل، مراسم بزرگداشت شهید مرتضی مطهری د ر فریمان را خواهیم داشت.

وی با اشاره به برنامه‌های روز 13 اردیبهشت‌ماه اظهار کرد: زنگ سپاس معلم در محل دبیرستان بانوان قفلی، دیدار با تولیت آستان قدس رضوی، دیدار با بیماران صعب‌العلاج پیشکسوت، تجلیل مدیران کل و معاونین ادوار گذشته و بازنشستگان اداره کل، تجلیل از مشاورین نمونه، برگزاری مسابقات ورزشی همکاران اداری ۴۷ اداره تابعه، انجام غربالگری سلامت ویژه همکاران اداره کل و تجلیل از معلمان نمونه استانی و منطقه‌ای از جمله برنامه‌های روز 13 اردیبهشت‌ماه خواهد بود.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی ابراز کرد: همایش پیاده‌روی همکاران تربیت بدنی قطب شهید هاشمی‌نژاد منطقه تبادکان، دیدار جمعی از فرهنگیان با استاندار، تخصیص اردوگاه‌ها و استخرها به همکاران و خانواده‌هایشان و برگزاری اختتامیه جشنواره علمی و پژوهشی فرهنگیان استان نیز از جمله برنامه‌های تدارک دیده شده برای روز 14 اردیبهشت‌ماه است.

شوشتری به برنامه‌های پیش‌بینی شده برای روز 15 اردیبهشت‌ماه اشاره کرد و گفت: سخنرانی پیش از خطبه‌‎های نماز جمعه، تشکیل میز خدمت پس از نماز جمعه، غبارروبی و گلباران مزار شهدای معلم و دانش‌آموز در گلزار شهدا، تقدیر از معلمان نمونه کلیه مدارس از جمله برنامه‌های روز 15 و برگزاری نشست تخصصی معلمان عشایر، آغاز نمادین طرح تحول و پیشرفت مدرسه به صورت الگویی در ۱۱۴ مدرسه تبادکان و بازدید فرهنگیان از شرکت دانش‌بنیان بهپویان نیز از جمله برنامه‌های روز 16 اردیبهشت‌ماه خواهد بود.

وی بیان کرد: آغاز تولید و ساخت فیلم‌سینمایی بعد از ظهرهای فعال، اجرای نمایش در سطح مدارس، برگزاری شب شعر با موضوع شهید مطهری و مقام معلم در کلیه ادارات تابعه و دیدار معلمان جوان و نمونه استان با نماینده ولی‌فقیه در استان را می‌توان از جمله برنامه‌های تدارک دیده شده برای روز 17 اردیبهشت برشمرد.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی تصریح کرد: یادواره معلمان شهید، برگزاری مراسم تجلیل از معلمان استثنایی، افتتاحیه جشنواره دست‌سازه‌ها و تولید محتوا معلمان با نیازهای ویژه اداره استثنایی، تجلیل از معلمان برتر حوزه تربیت بدنی، برگزاری نمایشگاه دستاوردهای تحولی آموزش و پرورش، تقدیر از فرهنگیان بسیجی نمونه در هفته بزرگداشت معلم، تقدیر از مربیان برتر سازمان دانش‌آموزی، تجلیل از فرهنگیان بسیجی نمونه در هفته معلم، بزرگداشت استاد فرزانه مرحوم غلامرضا حیدری، اختتامیه طرح شهید پژوهی و تهیه مستند معلم شهید احمدنیا و پدر معلم ایشان در هفته بزرگداشت مقام معلم نیز از جمله برنامه‌های دیگری است که برای این هفته در نظر گرفته شده است.

وضعیت معلمان رتبه‌بندی نشده استان

شوشتری با اشاره به معلمان رتبه‌بندی نشده و تعداد دانش‌آموزان مدارس غیرانتفاعی استان، اظهار کرد: در حال حاضر حدود 30درصد از معلمان استان فاقد رتبه‌بندی هستند که دلیل این موضوع، مشکل در سامانه و عدم بارگزاری مدارک همکاران بوده است که در حال رسیدگی به این مشکلات هستیم و امیدواریم این مشکلات حل شود. همچنین گفتنی است یک میلیون و 450 هزار دانش‌آموز در استان وجود دارد که از این تعداد 12 در مدارس غیر دولتی مشغول تحصیل هستند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 76 هزار معلم بازنشسته در سطح استان وجود دارد که به اندازه معلمان شاغل هستند، ابراز کرد: در رابطه با ساخت‌وسازها نیز باید گفت که 1500 کلاس در سال گذشته تحویل شده و در حال حاضر نیز خبرهای خوبی در این راستا وجود دارد، به گونه‌ای که بیش از 150 قرارداد تا پیش از عید نوروز با خیران بسته شده است. در برنامه سال جدید نیز 2000 مدرسه جدید را برای اینکه مقدمات قرارداده فراهم شود، هدف‌گذاری کرده‌ایم. البته که برنامه‌های جدیدی هم برای نوسازی کلاس‌ها و پروژه‌های جدیدی در سال جدید داریم که این پروژه‌ها در حال تکمیل هستند.

کمبود معلم در خراسان رضوی

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به کمبود معلم و طرح معلمان خرید خدمات در سطح استان نیز اظهار کرد: در استان با کمبود معلم مواجه هستیم و با توجه به اینکه در حال حاضر آزمونی برای جذب معلم ابتدایی و در خردادماه هم آزمون دیگری برای جذب معلمان متوسطه داریم و افرادی که در حال حاضر خرید خدمات هستند و هیچ دستورالعملی برای این دسته از افراد نیامده است، اما باز هم با اختصاصی که در دانشگاه فرهنگیان برای ما وجود دارد و خروجی دانشگاه فرهنگیان نیاز به نیرو داریم، اعلام کردیم و باید توجه داشت که کمبودهای ما با نیروهای کیفیت‌بخشی رفع نمی‌شود، اما با پیگیری‌هایی که در حال انجام است امیدواریم که این مشکلات برطرف شود.

شوشتری اظهار کرد: امسال با برگزاری دو آزمون استخدامی، ۶۰۰۰ معلم جدید استخدام می‌شوند، همچنین بیش از ۲۰۰۰ نفر خروجی‌های دانشگاه فرهنگیان نیز جذب خواهند شد که تعداد کل معلمان جدید در مجموع به حدود ۹۰۰۰ خواهد رسید و از طرفی نیز 11 هزار از معلمان نیز امسال بازنشست خواهند شد، امیدواریم که بتوانیم بیش از 4000 نفر از بازنشستگان را تداوم بخشیم و این در حالی است که بیش از 60درصد از بازنشستگان تداوم بخشیده شدند و امسال هم پیش‌بینی می‌شود که به این تعداد افزوده شود.

وی با اشاره به شهریه مدارس غیرانتفاعی تصریح کرد: سال گذشته شاهد بودیم که برای اولین بار شهریه غیردولتی‌ها در تابستان اعلام شد و در حال حاضر نیز هنوز شورای نظارت تشکیل نشده، زیرا دستورالعمل کلی از سوی وزارت آموزش و پرورش ابلاغ می‌شود و میزان شهریه را اعلام می‌کنند که این کار هنوز صورت نگرفته است که البته میزان شهریه‌هایی که دریافت می‌شود بستگی به خدماتی است که از سوی مدارس ارائه می‌شود.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی بیان کرد: با توجه به اینکه سال گذشته برای تجهیز مدارس استان تفاهم‌نامه بین آموزش و پرورش و بسیج سازندگی بسته شد، خوشبختانه اتفاق بسیار مبارکی بود، زیرا قرارگاه بسیج سازندگی قراردادهای ارزشمندی با آموزش و پرورش منعقد شد و پروژه‌های بسیار زیادی مانند ساخت سرویس بهداشتی برای برخی از مدارسی که سرویس بهداشتی مشترکی داشتند، ساخت نمازخانه و... در سطح استان انجام شد.

انتهای پیام
captcha