مقامات معنوی ملازم مقام رضای الهی است
کد خبر: 4144870
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۷
حجت‌الاسلام‌ عالی:

مقامات معنوی ملازم مقام رضای الهی است

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر اینکه مقامات معنوی ملازم با مقام رضای الهی است، گفت: اینکه به حضرت ثامن‌الحجج «رضا» گفته می‌شود، به این دلیل است که هرکس در این عالم می‌خواهد به مقام رضا برسد، واسطه آن امام رضا(ع) است که با تکیه‌ بر خداوند متعال طعم آرامش واقعی در زندگی را خواهد چشید.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مسعود عالی، استاد حوزه علمیهبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مسعود عالی، استاد حوزه علمیه در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت که شامگاه 9 خردادماه در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، ضمن گرامیداشت ولادت باسعادت علی بن موسی‌الرضا(ع)، با بیان اینکه در تاریخ تشیع دو نقطه عطف تحول بزرگی را در تاریخ شیعه ایجاد کرده است، اظهار کرد: عاشورای حسینی و شهادت سیدالشهدا(ع) تحول عمیقی را در مسیر حفظ دین و مذهب ایجاد کرده است.

وی با تأکید بر اینکه عاشورای حسینی دین اسلام و مذهب شیعه را تا قیامت تضمین کرده است، ادامه داد: ملت ایران در کوره‌راه‌های تاریک گستره تاریخ، همواره زیر پرچم امام حسین(ع) مسیر را طی کردند و خداوند متعال نیز به‌ پاس این هزار سال حسینی بودن، پرچم‌داری دینش را بر دوش ملت ایران نهاد.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به اینکه تمام انبیای الهی در ایجاد عاشورا نقش داشته و در حفظ و احیای آن پرچمدار بودند، بیان کرد: فرهنگ عاشورای حسینی، چنان در قلوب نفوذ می‌کند که افرادی که به‌ ظاهر اهل مناسک دینی نیستند، باز هم خود را دور این پرچم حماسی جمع کرده‌اند.

وی هجرت امام رضا(ع) به ایران را از دیگر نقاط عطف تاریخ شیعه دانست و گفت: این سفر تشیع را در سرزمین ایران گسترش داد، با آمدن امام رضا(ع) و حضور امامزادگان در این سرزمین، هرکدام از امامزادگان چراغی را برای معرفت و تمسک به ذات اقدس الهی و توسل به اهل‌ بیت(ع) فروزان کردند.

عالی با اشاره به اینکه حضور حضرت معصومه(س) و کاروان ایشان در سرزمین ساوه و سپس قم سعادتی برای اهل این دیار است، اظهار کرد: با ورود کاروان چند هزار نفری احمد بن موسی شاهچراغ که از بصره وارد ایران شدند، حکومت بنی‌عباس احساس خطر کرد و در شیراز با این کاروان درگیر شدند.

وی با بیان اینکه حدود هشت هزار امامزاده شناخته‌شده در ایران وجود دارد، تصریح کرد: امامزادگان مکمل رسالت رضوی برای تبدیل ایران به پایگاه تشیع بودند و در سیره رضوی، ایران باید پایتخت شیعه می‌شد تا براساس روایات اسلامی در آخرالزمان پرچم دین را ایرانیان برافراشته کنند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه امام صادق(ع) کشته‌شدگان برافراشته‌ شدن پرچم در این سرزمین را شهید نامیده، می‌فرمایند؛ اینان پرچم را به کسی جز صاحب اصلی‌اش که امام زمان(عج) است، نخواهند سپرد.

وی با تأکید بر اینکه وجود مقدس امام رضا(ع) ایران را به پایگاه تشیع در جهان تبدیل کرده و فرهنگ شیعه و علوم اهل‌ بیت(ع) را در جای‌جای جهان گسترش داد، تصریح کرد: دشمنان اهل‌ بیت(ع) نه‌ تنها مرجعیت سیاسی را از ایشان غصب، بلکه مرجعیت علمی را از ایشان گرفتند؛ به‌گونه‌ای که در ۱۰ سال، ۲۷۰ حدیث از امام حسین(ع) نقل‌ شده است، و این نشان‌دهنده موانع جوشش و جریان چشمه فروزان معرفت الله از زبان اباعبدالله‌الحسین(ع) است.

عالی با بیان اینکه از میان اهل‌ بیت(ع) تنها امام باقر(ع)، امام صادق(ع) و امام رضا(ع) موفق شدند بخشی از نور درخشان معرفت الله را منعکس کنند، اظهار کرد: قبل از امام رضا(ع)، امام و ولی خدا را تنها خواص می‌شناختند و بعد از امام رضا(ع) بحث ولایتمداری و امام‌شناسی در میان شیعیان رشد چشمگیری یافت.

استاد حوزه علمیه زیارت جامعه کریمه را بالاترین متن امام‌شناسی ناظر به فهم انسان توصیف کرد و یادآور شد: وجود نازنین امام رضا(ع) شیعیان را نه‌ تنها از جهت کمیت و جغرافیا، بلکه از منظر عمق و فرهنگ گسترش داد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مشکلات اقتصادی حاکم بر کشور تصریح کرد: جنگ روانی و سیاه‌نمایی که بر کشور سایه افکنده، بسیار بدتر و مخرب‌تر از مشکلات اقتصادی است که سختی و احساس بدبختی را در کشور افزایش داده است.

عالی با بیان اینکه برای ظهور منجی عالم بشریت، یاران و پیروان حضرت باید قدرتمند شوند، اظهار کرد: همان‌طور که امت به امام نیاز دارد، امام هم به امت نیاز دارد تا بتواند جامعه مهدوی را تشکیل دهند.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در بخش دیگری از سخنان خود به لقب رضای امام رضا(ع) اشاره کرد و یادآور شد: اینکه به ثامن‌الحجج «رضا» گفته می‌شود، به این دلیل است که در این عالم هرکس می‌خواهد به مقام رضا برسد، واسطه آن امام رضا است که با تکیه‌ بر خداوند متعال طعم آرامش واقعی در زندگی را خواهد چشید.

عالی با تأکید بر اینکه مقامات معنوی ملازم با مقام رضای الهی است، یادآور شد: هر کسی به مقام رضای الهی نائل آید، آرامش داشته، مرضیه خدا خواهد شد و وارد باب اطمینان و توحید و درک مقامات بالا خواهد شد.

انتهای پیام
captcha