چهارمین دوره «فصل سخن» در جهاددانشگاهی کردستان برگزار شد
کد خبر: 4148852
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۸

چهارمین دوره «فصل سخن» در جهاددانشگاهی کردستان برگزار شد

چهارمین دوره نشست «فصل سخن» با موضوع نقد کتاب «ایران بین دو انقلاب» امروز، 29 خرداد در جهاددانشگاهی کردستان برگزار شد.

نشست فصل سخن در جهاددانشگاهی کردستان

به گزارش ایکنا از کردستان، چهارمین دوره نشست فصل سخن به همت سازمان انتشارات استان کردستان در قالب چهارمین دوره طرح ملی فصل سخن امروز، 29 خرداد در جهاددانشگاهی کردستان برگزار شد.

نشست فصل سخن با موضوع نقد کتاب «ایران بین دو انقلاب» با حضور عثمان یوسفی، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی کردستان، برهان تفسیری از اساتید دانشگاه کردستان و جلیل سحابی از اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی سنندج برگزار شده است.

در این نشست دانشجویان دانشگاه مذاهب اسلامی سنندج، دانشجویان رشته تاریخ دانشگاه آزاد اسلامی و دانشجویان دکترای رشته تاریخ دانشگاه کردستان حضور داشتند که به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود در مورد موضوعات این کتاب تاریخی و وقایع بیان شده در آن پرداختند و سخنرانان این نشست نیز در ادامه بیان دیدگاه و نظرات دانشجویان به نقد و بررسی کتاب پرداختند.

عثمان یوسفی، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی کردستان، در این نشست گفت:  کتاب ایران بین دو انقلاب، اثر دکتر یرواند آبراهامیان است که در دهه 90 قرن گذشته برای تحلیل رویدادهای اجتماعی سیاسی سده اخیر ایران (از انقلاب مشروطه تا انقلاب 57) در سه بخش نوشته شده است. نویسنده دارای گرایش‌های فکری چپ گرایانه است؛ به همین علت کوشیده تا اولویت تحقیق خود در ایران را به سیر ظهور و افول حزب توده در جایگاه یکی از احزاب چپ ایران اختصاص دهد.

وی افزود: یکی از نکات مثبت این کتاب این است که نویسنده کتاب وقایع را از نزدیک لمس کرده و خود وی در بطن وقایع روی‌داده آن دوران قرار گرفته است و بیشتر اطلاعات کتاب در مورد مشاهدات خود و کسانی که در آن وقایع حضور داشته‌اند، بوده است.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی کردستان با اشاره به اینکه نویسنده در این کتاب یک رویکرد منبع محور داشته و یک دیدگاه وقایع نگاری را دارد، بیان کرد: نویسنده این کتاب یک دیدگاه مارکسیستی داشته که این دیدگاه خود را در نگارش وقایع این دوران بیان کرده است.

وی افزود: نویسنده در این داده‌نگاری به پیوست‌های اجتماعی و فرهنگی کشور توجه نکرده است اما در تاریخ ایران یک پیوستگی هویتی و اجتماعی در تمام وقایع اقوام ایرانی وجود دارد که به این امر توجه‌ای نشده است.

یوسفی اظهار کرد: با دقت در وقایع تاریخی ایران این حقیقت بر ما مشخص می‌شود که در تمام جریان‌های قومیتی بیشتر رهبران افراد دیندار و مذهبی بوده‌اند در حالیکه در این کتاب به هویت دینی مردم ایران هیچ توجه‌ای نشده است و این هویت دینی در نگارش جنبش مشروطه و سایر وقایع نادیده گرفته شده است.

وی افزود: در ایران همواره صبغه مذهبی بر صبغه ملی ارجحیت داده شده است و برهمین اساس بوده که بیشتر افراد صاحب نام در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی افراد متدین بوده اند.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی استان وابسته دانستن علما به دربار را از دیگر نقدهای وارده به این کتاب دانست و گفت: در طول تاریخ همواره علمای دینی ما به مسئولیت اجتماعی و مدنی خود همواره توجه داشته‌اند و یکی از شیوه‌های نادرست این کتاب تعمیم جزء به کل می‌باشد.  

گفتنی است؛ در ادامه سایر اعضای حاضر به بیان دیدگاه‌های و نقدهای موجود بر این کتاب پرداختند.

انتهای پیام
captcha