برگزاری نخستین نشست هم‌اندیشی اصحاب طریقت و عرفان با مدیر کل ارشاد کردستان
کد خبر: 4150355
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۲

برگزاری نخستین نشست هم‌اندیشی اصحاب طریقت و عرفان با مدیر کل ارشاد کردستان

نخستین نشست هم‌اندیشی اصحاب طریقت و عرفان با حضور مدیر کل ارشاد کردستان و ماموستایان و مشایخ و خلیفه‌های خانقاه‌های سطح استان برگزار شد.

علی اصغر دریایی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان

به گزارش ایکنا از کردستان، علی‌اصغر دریایی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان شامگاه گذشته، چهارم تیر در نخستین نشست هم‌اندیشی با اصحاب طریقت و عرفان که با حضور ماموستایان و مشایخ و خلیفه‌های خانقاه‌های سطح استان برگزار شد، ضمن تسلیت شهادت امام محمد باقر(ع) گفت: ریشه اصلی طریقت، خداخواهی و مبحث توحید است، هر عبادتی اگر با اخلاص همراه باشد بدون شک در جامعه معنویت ایجاد می‌کند.

وی افزود: در صورتی که کار و فعالیت‌های دینی و عرفانی همراه با اخلاص و برای خدا و اهل بیت پیامبر(ص) باشد، معنویت به جامعه تزریق خواهد کرد.

مدیرکل ارشاد کردستان با تأکید بر اینکه در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری، تعامل و مشارکت ماموستایان‌ مشایخ و خلیفه‌های خانقاه‌های سطح استان مبحث اسلامیت تقویت خواهد شد، بیان کرد: این نشست‌ها با بازدید و دیدار چهره به چهره در خانقاه و تکایای مبارک شما ادامه دار خواهد بود.

ماموستا معروف خالدی، امام جمعه موقت سنندج ضمن قدردانی از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برگزاری نشست هم‌اندیشی گفت: خانقاه‌ها در مبحث آموزش و ترویج طریقت بسیار مؤثر و از جایگاه قوی برخودار هستند.

وی افزود: امروز آفات زیادی به شهرها وارد شده است نیاز به حرکت جدید در این عرصه احساس می‌شود، تدریس در خانقاه‌های سطح شهرها کم شده و نیاز است در این زمینه راهکارها و روش جدید اتخاذ شود، به واقع دروس طریقت را در مدرسه نمی‌توان آموخت خانقاه‌ها در این زمینه تبحر دارند، اهل طریقت منبع تمام نشدنی به نام رسول اکرم(ص) را دارند.

سیدمهدی تخت فیروزه، یکی از اهل طریقت سنندج در ادامه گفت: هدف نهایی طریقت و عرفان تزکیه نفس است، در این ناآرامی‌ها و اغتشاشات اخیر یک نفر از طیف طریقت در زندانیان دیده نشد.

وی افزود: در واقع طریقت تهدید نیست بلکه فرصتی بسیار مناسب برای تزکیه نفس است، متأسفانه میان نحله‌های مختلف طریقت اختلافاتی وجود دارد که نیاز است برطرف شود

ماموستا صطفی شیرزادی، امام جمعه شهر مریوان در این هم اندیشی گفت: از مهم‌ترین اهداف طریقت و عرفان ایجاد آرامش و صلح بین مردم و جامعه است، اهل طریقت و عرفان از جنگ و خون‌ریزی و و آشوب در جامعه بایستی جلوگیری کند و خود نیز از آن بپرهیزند.

وی  افزود: خانقاه‌های ما در این مقطع زمانی با استفاده از مکتب و راه و روش پیامبر اعظم(ص) در پرورش افراد اهل طریقت و علم، کوشش وافر انجام دهند، ضروری است از ورود اهل طریقت و عرفان به مسائل سیاسی جلوگیری شود از طریقت نباید سوء استفاده شود، افراد منضبط و خوش نام را به خانقاه‌ها دعوت کنیم.

خلیفه بغدادی از فعالان عرصه طریقت و عرفان نیز در این مجلس گفت: طریقت یعنی بیداری دل‌ها و حواس باطنی انسان، طریقت علوی از مدینه منوره و امام جعفر صادق(ع) آغاز شد، آموزش طریقت در خانقاه بسیار ضروری است در غیر این صورت طریقت به فراموشی سپرده خواهد شد، بیشتر اهل طریقت از جمله امام محمد غزالی و بایزید بسطامی ایرانی بوده‌اند.   

انتهای پیام
captcha