ایجاد تالار مطالعاتی نسخ خطی ویژه محققان در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی
کد خبر: 4157718
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۰

ایجاد تالار مطالعاتی نسخ خطی ویژه محققان در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی

مدیر مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی از ایجاد تالار مطالعاتی نسخ خطی و چاپ سنگی ویژه اساتید و محققان در این مجموعه خبر داد.

کتابخانه آستان قدس رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از گنجینه رضوی، ابوالفضل حسن‌آبادی، مدیر مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، این اقدام را فرصتی برای تسهیل مطالعه نسخ خطی برای پژوهشگران و ایجاد تسهیلات در این زمینه عنوان و اظهار کرد: حضور اساتید و اهل فن برای مطالعه این نسخ فرصتی را فراهم می‌آورد تا در کنار بهره‌مندی از ظرفیت‌های پژوهشی اساتید این رشته، فرصتی برای انتقال تجارب فراهم شود.

وی بیان کرد: دسترسی مستقیم به نسخ خطی و در اختیار داشتن میز مطالعه خاص در صورت لزوم از ویژگی‌های تالار مطالعه نسخ خطی است که با رعایت شرایط نگه‌داری و ضوابط اداری در اختیار پژوهشگر قرار خواهد گرفت.

مدیر مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی تصریح کرد: این مرکز با دارا بودن 58 هزار و 329 نسخه دارنده بزرگ‌ترین مرکز چاپ سنگی در کشور بشمار می‌رود.

حسن‌آبادی همچنین به آماری از موجودی منابع ارزشمند در این مرکز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 58 هزار و 329 نسخه خطی، 53 هزار و 20قرآن و 14 هزار و 979 جزوه در مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی رضوی نگه‌داری می‌شود که در مجموع 180 هزار و 141 نسخه را شامل می‌شود که برخی از این آثار مربوط به سده‌های اوليه اسلام و برخی ديگر به قلم استادان بزرگ خوشنويسی همچون عثمان‌بن حسين وراق غزنوی و ديگر سلاطين خط كتابت شده است.

همچنین گفتنی است که توسط کارشناسان نسخ خطی و چاپ سنگی کتابخانه مرکزی رضوی نفایسی از نسخ چاپ سنگی مصور با محوریت عاشورا توسط کارشناسان این رشته معرفی و به نمایش گذاشته شد.

«ماتمکده» تالیف قربان‌بن رمضان بادشتی رودباری قزوینی(بیدل) با محتوای وقایع کربلا و پس از آن، یکی از این آثار نفیس است که در تاریخ 1286 و 1282 هجری قمری توسط شاهزاده علی قلی ميرزا و آخوند ملا عبدالحسين و آقا محمدتقی خوانساری به چاپ رسیده است.

«اسرارالشهاده» اثر اسماعیل خان بروجردی که به مصائب زندگانی ائمه اطهار(ع) به صورت مجمل و واقعه کربلا به‌ صورت مفصل پرداخته است نیز در تاریخ های 1283، 1297 و 1274 توسط استاد النجمائی، آخوند ملا محمد عبدالله خوانساری و آميرزا بابای خوانساری سفارش چاپ شده است.

همچنین «طوفان البکاء» اثر محمد ابراهیم جوهری نیز که در تاریخ‌های 1278 ق، 1304ق، 1271ق توسط انتشارات دارالطباعه دولتی، علی‌قلی خان، آقا عبدالخالق به زیور چاپ آراسته شده و در سال‌های 1292ق، 1320ق، 1264 ملاحسن، محمدبن ملا علی خوانساری و ميرزا عباس خان بانی چاپ آن شدند نیز از دیگر آثار مصور نفیس چاپ سنگی با موضوع عاشورا بشمار می‌رود که در مجموعه نسخ خطی کتابخانه مرکزی نگه‌داری می‌شود.

در مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی رضوی نزدیک به 54 هزار نسخه چاپ سنگی نگه‌داری می‌شود که از این تعداد بیش از یک هزار جلد آن به موضوع عاشورا و محرم مرتبط است. طریق البکاء، مخزن البکاء، بیت الاحزان، لهوف سیدبن طاووس، نفس الهموم، مختارنامه، مصباح الفردوس نیز از دیگر آثار چاپ سنگی این مرکز هستند که به موضوع محرم و واقعه عاشورا اشاره دارد.

انتهای پیام
captcha