موکب‌داران مصداق دعای حضرت ابراهیم(ع) هستند
کد خبر: 4159521
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۸
آیت‌الله علم‌الهدی:

موکب‌داران مصداق دعای حضرت ابراهیم(ع) هستند

آیت‌الله علم‌الهدی گفت: تنها دعای حضرت ابراهیم(ع) این بود که خدایا دل‌های بعضی از مردم را عاشق کن. یعنی تمامی مردم لیاقت این عاشقی را ندارند و تنها قسمتی از دل‌های مردم، عاشق این خاندان می‌شوند و موکب‌داران مصداق این دعای حضرت ابراهیم(ع) هستند.

آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهد، ظهر امروز 9 مردادماه، در جلسه هماهنگی مواکب اربعین حسینی خراسان رضوی که با حضور مقامات لشکری و کشوری در حرم مطهر رضوی برگزار شد، در خصوص عشق سیدالشهداء(ع) اظهار کرد: زمانی که به حضرت ابراهیم(ع) از جانب خداوند ماموریت داده شده بود، که همسر جوان و کودک تازه به دنیا آمده‌اش را از سرزمین شامات به سنگستان داغی تبعید کنند، کاروان سه نفره آنها حرکت کرد و هنگامی که از شنزارهای حجاز و دره سیاه عبور می‌کردند، هاجر اظهار کرد که وحشت زیادی او را فرا گرفته است.

وی ادامه داد: در همان لحظه وحی الهی نازل شد که حضرت ابراهیم(ع) باید بازگردد و همسر و فرزندش همانجا بمانند. حضرت ابراهیم(ع) به همسرش گفت: «من به فرمان خداوند باید شما را در اینجا بگذارم و خودم بازگردم». هاجر به حضرت گفت: «اینجا هیچ سرپناهی وجود ندارد، من و فرزندمان را به کی می‌سپاری؟»، حضرت ابراهیم(ع) فرمودند: «به همان خدایی که این فرمان را به من داده است» و شروع به حرکت کرد.

امام جمعه مشهد اضافه کرد: حضرت ابراهیم(ع) به بالای کوه می‌رسد و بازمی‌گردد تا همسر و فرزندش را مشاهده ‌کند. ایشان دید که همسرش فرزند را در بغل، درحالی که فرزند از شدت عطش گریه می‌کند، درحال جست‌وجوی برای سرپناه است. حضرت متوجه شد که تنها کاری که از دستش برمی‌آید این است که برای آنها دعا کند. حضرت شروع به تلاوت دعا کرد و گفت: «رَبَّنَا إِنِّي أَسْكَنْتُ مِنْ ذُرِّيَّتِي بِوَادٍ غَيْرِ ذِي زَرْعٍ عِنْدَ بَيْتِكَ الْمُحَرَّمِ رَبَّنَا لِيُقِيمُوا الصَّلَاةَ فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوِي إِلَيْهِمْ وَارْزُقْهُمْ مِنَ الثَّمَرَاتِ لَعَلَّهُمْ يَشْكُرُونَ.»

علم‌الهدی تصریح کرد: تنها دعای حضرت ابراهیم(ع) این بود که خدایا دل‌های بعضی از مردم را عاشق اینها کن. یعنی تمامی مردم لیاقت این عاشقی را ندارند و تنها قسمتی از دل‌های مردم، عاشق این خاندان می‌شوند. همچنین دلدادگی این خانواده سابقه تاریخی دارد که حتی از سبقه بعثت پیامبر اکرم(ص) هم بیشتر است. مسئله سابقه این دلدادگی به 3000 الی 4000 سال پیش، مربوط می‌شود و باید گفت موکب‌داران مصداق این دعای حضرت ابراهیم(ع) هستند. 

وی اظهار کرد: عشق اباعبدالله الحسین(ع) و دلدادگی سیدالشهدا(ع) در اختیار هیچکس نیست. زیرا بر حسب دعای حضرت ابراهیم(ع) بعضی از مردم به خواست خداوند این سعادت را دارا هستند. اینکه انسان نوکر خانه اهل‌ بیت باشد، سعادت بزرگی شاملش شده است. اما بستگی دارد این نوکری و خدمت‌گذاری در چه راهی به کار گرفته شود. اگر این نوکری در راه خاصیت واسطه‌گری عشق مردم به سیدالشهدا(ع) به کار گرفته شود، ارزشمندترین نوکری است.

امام جمعه مشهد در خصوص عشق ائمه‌اطهار ابراز کرد: امام موسی بن جعفر(ع) در حدیثی فرمود: «خدا رحمت کند کسی را که محبت مردم را به سمت ما جلب کند» و در ادامه حدیث، جمله دستوری دارند که می‌گوید «همه عشق‌ها را به سمت ما بیاورید. در تمامی گرفتاری‌های مردم، شما به عنوان دلال عشق، برگزیده شده‌اید.»

علم‌الهدی تشریح کرد: از روزی که این راه باز شد و با شهادت خالصانه برخی شهدا این مسیر گشایش پیدا کرد، تا امروزه برنامه‌های مهمی را رقم زده‌ایم. اگر ابدای شما نبود، علی‌رغم فعالیت تمامی عتبات، این اقدامات و مجاهدات صورت نمی‌گرفت. همچنین از تمامی ظرفیت‌های خراسان رضوی، در خصوص بازسازی عتبات عالیات استفاده شود، تا بیشترین بهره را ببریم. باید با برنامه‌ریزی مخصوص، باتوجه به شرایط خاص خراسان‌رضوی، بهره‌برداری و فعالیت‌های مطلوبی صورت گیرد. 

وی با اشاره به سخنی از امام باقر(ع) افزود: باید تمامی توان و ظرفیت خود را به کار گیریم و در فراگیری عشق امام حسین(ع) هیچ کوتاهی انجام ندهیم، تا هیچ عشقی در خارج از گستره‌ اهل بیت موجود نباشد. این امر را باید جدی بگیریم تا بتوانیم زمینه‌ساز انجام آن باشیم. اگر بر در این خانه امدیم، باید تمام توانمان را بگذاریم و از چیزی دریغ نکنیم. 

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی گفت: شهدا به درجه‌ای رسیده بودند که از هیچ چیزی دریغ نمی‌کردند و جان خود را هم در این امر دادند. اما وجود مقدس اباعبدالله(ع) خیلی بیشتر از جان دادن بود، زیرا باید تمامی عزیزان خود را هم با خود همراه کنند. تنها جایی که امام حسین(ع) اظهار درد کردند، زمان وداع آخر بود، هنگامی که حضرت سکینه(س) شروع به گریه و سیدالشهدا(ع) شروع به احضار درد و ناراحتی کردند.

انتهای پیام
captcha