نظام سلطه به دنبال سلطه بر جریان شناخت است
کد خبر: 4160892
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۵

نظام سلطه به دنبال سلطه بر جریان شناخت است

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان خراسان رضوی گفت: نظام سلطه به دنبال یک مسئله و آن تسلط بر جریان شناخت است مهمترین مسئله ما در این پیچ تاریخی بحث شناخت، اعتقاد و باور است همه ما باور داریم اما نحوه و نوع نگرش ما به یک واقعیت با توجه به زاویه ای که نشسته ایم متفاوت است و اینجا مسئله سخت تبیین پیش می آید.

حجت‌الاسلام والمسلمین جواد مهدوی‌نسب، رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین جواد مهدوی‌نسب، رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی، امروز 16 مرداد، در نشست خبری تشریح دوره‌های طرح «حامیم دو» که در سازمان مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: سال گذشته طرح «حامیم یک» را برگزار کردیم و از جمله طرح‌های موفقی بود که ثمرات فرهنگی، اخلاقی و تربیتی آن را در افراد شرکت‌کننده دیدیم.

وی افزود: ما به عنوان نماینده حوزه و رهبری در دانشگاه‌ها حضور داریم تا هم سخنان جامعه دانشجویی را بشنویم و هم در خصوص مشکلات چاره‌جویی کنیم. انقلاب اسلامی با خواست مردم به وقوع پیوست و ملت استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی را فریاد زدند، اما این انقلاب برای استکبار و ارباب‌مداران جهان خوش نیامد و هیچ دوست نداشتند نظام تک‌قطبی آنان دچار تزلزل شود، لذا از همان روزهای اول انقلاب بدخواهی علیه نظام شروع شد.

رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی ادامه داد: ذهن جامعه و مردم از انبوه شیطنت‌ها و دشمنی‌ها مملو است و حوادثی نظیر ترورها، جنگ تحمیلی، کودتای نوژه و حمله به هواپیمای مسافربری در اذهان مردم ما باقی مانده است. بعد از اینکه دشمن در جنگ سخت تمام تلاش خود را کرد و به نتیجه نرسید، روش مواجهه خود با انقلاب را تغییر داد و با در دست‌گیری ابزارهای رسانه و فضای مجازی، جنگ نرم علیه ما را آغاز کرد.  

مهدوی‌نسب ضمن تبریک روز خبرنگار بیان کرد: امروز وظیفه سنگینی تبیین واقعیات بر دوش شما قرار دارد. حتی ممکن از بعضی از این واقعیت‌ها برای برخی تلخ باشد، اما این تلخی، دارویی است که موجب بیداری مسئولان می‌شود. نظام سلطه به دنبال تسلط بر جریان شناخت است. امروز مهمترین مسئله ما در این پیچ تاریخی بحث شناخت، اعتقاد و باور است. همه ما باور داریم، اما نوع نگرش ما به یک واقعیت با توجه به زاویه‌ نگاه‌مان متفاوت است و اینجا مسئله سخت تبیین پیش می‌آید.

وی اضافه کرد: در تقابل جبهه کفر و ایمان دشمن به این مطلب پی برده که اگر ما فرهنگ شهادت‌طلبی برگرفته از عاشورا  و فرهنگ مهدوی برگرفته از انتظار را حفظ کنیم، نمی‌تواند کاری کند، لذا سعی دشمن این است که با ایجاد انبوه شبهات، قیام امام حسین(ع) را تحریف کند.

رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی ابراز کرد: امروز دشمنان در خصوص نظام جمهوری اسلامی دو تلاش شیطان‌گونه دارند؛ یکی اینکه سعی می‌کنند برکات و پیشرفت‌های انقلاب اسلامی را کوچک جلوه دهند یا به طور کلی آن را انکار می‌کنند و دوم تلاش‌شان در راستای بزرگنمایی نقاط ضعف و مشکلات کشور است.

مهدوی‌نسب تصریح کرد: دانشگاه منشا تحولات جامعه است لذا اگر قرار است رشد و ارتقایی رخ دهد، با توجه به ضریب نفوذ جامعه دانشگاهی این امر از طریق دانشگاه اتفاق خواهد افتاد. از طرفی دانشجویان طبق فرمایشات رهبری افسران جنگ نرم هستند. در دو سال کرونا فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشجویان کمرنگ شد و این موضوع تاثیرات خود را در ناآرامی‌های سال گذشته نشان داد، چراکه دانشجویانی در این ناآرامی‌ها شرکت داشتند که پای درس استاتید خود نبودند و بهره‌ای از مباحث فرهنگی و اجتماعی نبرده بودند.

وی با اشاره به تاکیدات رهبری در خصوص جهاد تبیین، اظهار کرد: نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها برای جهاد تبیین دوره‌ای را به عنوان طرح حامیم تعریف کرده که همان طرحی است که رهبری به عنوان حلقه‌های میانی از آن یاد کردند. فلسفه برگزاری طرح حامیم جذب و دعوت از جوانانی است که علاوه بر اینکه خودشان روشن هستند، به دنبال روشن‌سازی افراد دیگر نیز هستند و این حلقه پلی بین مردم و مسئولان خواهد بود.

رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی گفت: این طرح یک هفته برگزار خواهد شد و موارد آموزشی مورد نیاز دانشجو در این دوره تدارک دیده شده است. ضمن اینکه طرح حامیم پایان کار ما نیست، لذا ما چیزی به نام اختتامیه در این طرح نداریم، بلکه این طرح آغازی برای ارتباطات بعدی با دانشجویان خواهد بود.

مهدوی‌نسب افزود: مدیریت این دوره بیشتر در دست دانشجویان خواهد بود و مراسم‌هایی از جمله آزاداندیشی، کرسی‌های نظریه‌پردازی، کرسی‌های نقد و ... برگزار خواهد شد و هدف ما این است دانشجویان علاوه بر انتقاد از مسائل جامعه، راهکاری نیز ارائه دهد و امید است طرح حامیم هم به این هدف کمک کند و قشر دانشجو که مولد فکر و ایده است در این راستا ما را یاری رسانند.

 

انتهای پیام
captcha