حمایت از مؤسسات قرآنی سازماندهی می‌شود
کد خبر: 4164369
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۵
حسین بهبودی خبر داد:

حمایت از مؤسسات قرآنی سازماندهی می‌شود

مدیرکل توسعه مشارکت‌های مردمی سازمان دارالقرآن الکریم در خصوص سیاست جدید سازمان برای حمایت از مؤسسات قرآنی، گفت: موضوع حمایت از تشکل‌های قرآنی در دست سازماندهی است و در این راستا، شاخص‌هایی تعریف شده که با چاشنی نوآوری و خلاقیت مورد توجه و دقت واقع شده است.

حسین بهبودی، مدیرکل توسعه مشارکت‌ ها

حسین بهبودی، مدیرکل توسعه مشارکت‌های مردمی سازمان دارالقرآن الکریم در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری در پاسخ به پرسشی مبنی بر میزان حمایت این سازمان از مؤسسات قرآنی در سال‌های اخیر، اظهار کرد: باید بگویم که متأسفانه حمایت از مؤسسات قرآنی چه در چهارمحال‌وبختیاری و چه سایر استان‌ها نداریم و عنایتی در این خصوص نبوده و هر روز که می‌گذرد نباید امیدی هم در این راستا داشته باشیم که کمکی اتفاق بیفتد زیرا اعتبارات رفته رفته محدودتر می‌شود. 

وی با ذکر اینکه در سال ۱۴۰۱ اعتبار محدودی به حساب ۱۵ درصد تشکل‌های قرآنی اعم از مؤسسات و خانه‌های قرآن واریز شد، ادامه داد: امسال همین حمایت نیز انجام نشده و لذا افق روشنی در زمینه حمایت از مؤسسات قرآنی وجود ندارد.

بهبودی با اشاره به اینکه روند تخصیص بودجه قرآنی در فضایی شفاف و ساز و کاری مشخص اتفاق می‌افتد، توضیح داد: فعالان قرآنی مستحضر هستند که نمایندگان مؤسسات و تشکل‌های قرآنی کشور در قالب اتحادیه‌های قرآنی در تمامی سطوح تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی و تخصیص اعتبارات حضور و مشارکت دارند؛ شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی 6 صندلی را به اتحادیه اختصاص داده و اتحادیه در کمیته تخصیص نیز صاحب کرسی است. 

 وی با اشاره به نقش مهم اتحادیه قرآنی استان‌ها در توجیه نیروهای قرآنی و مجاب کردن و شفاف‌سازی حمایت‌ها، ادامه داد: من علت اصلی گلایه قرآنیان از نبود حمایت و حتی شائبه‌هایی را که بعضاً ایجاد می‌شود و نیروهای قرآنی قائلند اعتباراتی به استان‌ها تزریق می‌شود اما به دست قرآنیان کف میدان یعنی مؤسسات و خانه‌های قرآن نمی‌رسد، متوجه عملکرد اتحادیه استان و کشور می‌دانم که باید بتوانند برای مؤسسات تبیین‌گری کنند.

بهبودی اتحادیه‌های قرآنی را در واقع نمایندگان مؤسسات و چشم و گوش و زبان گویای آنها دانست و گفت: اینکه من به فراخور مسئولیتی که دارم از جایگاه حاکمیتی بیان کنم که حقیقتاً حمایتی از مجموعه‌های قرآنی وجود ندارد، شاید نتواند طمأنينة قلبی و اطمینان خاطر لازم را نزد نیروهای قرآنی ایجاد کند، اما نمایندگان این تشکل‌ها در اتحادیه قرآنی که از جنس خود فعالان قرآنی استان هستند اگر همین حرف را تبیین و شفاف‌سازی کنند، قطعاً همگان خواهند پذیرفت. 

مدیرکل توسعه مشارکت‌های مردمی سازمان دارالقرآن الکریم تصریح کرد: به اتحادیه استان پیشنهاد می‌کنم پیگیری کند آیا واقعاً حمایتی از جانب سازمان تبلیغات اسلامی به استان تزریق شده یا خیر و اگر اعتباری تخصیص یافته آیا عادلانه توزیع شده یا ناعادلانه؟ تا اگر تبعیضی اتفاق افتاده کشف و شفاف‌سازی کنند و این یکی از فلسفه‌های وجودی انحادیه است. 

سیاست جدید حمایت از تشکل‌های قرآنی 

بهبودی در خصوص سیاست جدید سازمان دارالقرآن الکریم، اظهار کرد: موضوع حمایت از تشکل‌های قرآنی با نگاه ویژه ریاست این نهاد، در دست سازماندهی است که در این راستا، شاخص‌هایی تعریف شده که با چاشنی نوآوری و خلاقیت مورد توجه و دقت واقع شده است. آیین‌نامه‌ این کار نیز تدوین شده است و پیش‌بینی بنده این است که اگر این طرح را برای امسال نتوانیم اجرایی کنیم اما از سال آینده این آیین‌نامه و تمامی اتفاقاتی که در دل آن دیده شده اعم از جشنواره‌ها و رویدادها و ... وارد فاز اجرایی شود.

بهبودی افزود: مقرر شده است که هرگونه حمایتی از مجموعه‌های قرآنی استان‌ها در قالب این آیین‌نامه تعریف و اجرایی شود تا تبعیضی اتفاق نیفتد، بر این اساس شاخصه‌های متعددی در مؤسسات و تشکل‌های قرآنی از جمله فعالیت در مناطق دوردست و محروم، میزان خلاقیت، نوآوری، کارآفرینی و... تعریف شده و تخصیص اعتبارات به تشکل‌های قرآنی با نگاه به این شاخصه‌ها تعریف می‌شود. شفاف و مشخص بودن میزان اعتبار و نیز نحوه تخصیص از ویژگی‌های دیگر این طرح است. 

وی تأکید کرد: شورای توسعه فرهنگ قرآنی هر ساله اعتبارات محدودی را دریافت می‌کرد که بخش اندک آن نیز به تشکل‌های مردمی قرآنی اختصاص می‌یافت، پرداخت مبلغ یک میلیون تومان بلاعوض به تمام مؤسسات قرآنی فعال و غیر فعال کشور در سال ۱۴۰۰ آخرین توزیع اعتبارات شورای توسعه بود که پرداخت شد و از این تاریخ، کمکی تزریق نشده است. البته این شورا در حال حاضر تقریباً نیمه تعطیل است و لذا اینکه از محل شورا بتوانیم اعتباری مجدداً جذب و توزیع کنیم، امکان‌پذیر نیست. اصل زحمت فعالیت‌های قرآنی بر عهده تشکل‌هاست و این در حالیست که حمایتی از آنها صورت نمی‌گیرد و امیدواریم این اتفاق محقق شود.

ساز و کار واگذاری طرح‌های قرآنی به مؤسسات 

مدیرکل توسعه مشارکت‌های مردمی سازمان دارالقرآن الکریم در پاسخ به پرسشی مبنی بر میزان نظارت بر واگذاری طرح‌های قرآنی به مؤسسات از سوی ادارات امور قرآنی استان‌ها و نحوه پرداخت‌ها، توضیح داد: اعتبارات قرآنی ردیف دارد و متولیان برای خرج کردن اعتبارات قرآنی در محلی دیگر دست باز ندارند زیرا سازمان در حوزه ردیف‌های قرآنی نظارت کامل دارد. بخشی از اعتبارات ردیف‌های قرآنی در استان‌ها به‌صورت متمرکز از تهران تخصیص می‌یابد؛ این اعتبارات متمرکز از تهران که البته زیاد هم نیست معمولاً در قالب فصل پنج تعریف می‌شود.

بهبودی ادامه داد: بخش عمده اعتبارات قرآنی اما ناظر بر طرح‌هایی است که در استان‌ها تصویب می‌شود و از طریق بودجه سنواتی تخصیص می‌یابد که از سوی خزانه دولت استانداری‌ها توزیع می‌شود. با اینحال تمامی این سازوکار باید به تصویب رسیده باشد و کسی اجازه ندارد اعتبارات قرآنی را در جای دیگری خرج کند و دستگاه‌های نظارتی همواره رصد می‌کنند.

وی در پایان گفت: البته این امکان هم وجود دارد که مدیرکل دستگاهی در استان که قاعدتاً بر امور داخلی استان اشراف دارد، در جایی ممکن است یک ردیف خاص از اعتبارات فرهنگی و دینی و حتی قرآنی را در ضرورتی هزينه کند که بر حسب اقتضا در جامعه ایجاد شده و باید در اولویت قرار گیرد. این کار هم در قالب مکاتبه با مرکز باید انجام شود و مستندات در اسناد مالی کاملاً شفاف باشد تا مشکلی از حیث نظارت و بازرسی برای استان ایجاد نشود.

انتهای پیام
captcha