تربیت ۹۰۰ حافظ کل در جامعة‌القرآن کاشان
کد خبر: 4164912
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۵

تربیت ۹۰۰ حافظ کل در جامعة‌القرآن کاشان

کارشناس امور قرآنی اداره تبلیغات اسلامی کاشان با بیان اینکه جامعة‌القرآن از مؤسسات قرآنی پویای این شهرستان به‌شمار می‌رود، گفت: این مؤسسه بیش از ۹۰۰ حافظ کل قرآن در شش شعبه تربیت کرده است.

سیدعبدالرضا تولیت کارشناس اداره تبلیغات اسلامی کاشانسیدعبدالرضا تولیت، کارشناس امور قرآنی اداره تبلیغات اسلامی شهرستان کاشان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان با اشاره به تعدد مؤسسات قرآنی در این شهرستان اظهار کرد: تاکنون ۱۰ مؤسسه قرآنی، 8 خانه قرآن شهری و ۱۷ خانه قرآن روستایی در روستاهای بخش مرکزی، برزک، نیاسر و قمصر با مجوز سازمان تبلیغات اسلامی تأسیس شده است.

وی با بیان اینکه برگزاری کلاس‌های روخوانی، روان‌خوانی، قرائت سطوح یک تا پنج، هنر و فنون تلاوت و همچنین دوره‌های حفظ قرآن، ترجمه و مفاهیم، تفسیر و تدبر در قرآن از جمله فعالیت‌های این مؤسسات و خانه‌های قرآن است، افزود: سبک زندگی، مهارت‌های زندگی، فرزندآوری، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مثل طلاق و... از دیگر عناوین دوره‌های آموزشی در مؤسسات قرآنی کاشان به شمار می‌رود. 

کارشناس امور قرآنی اداره تبلیغات اسلامی کاشان ادامه داد: در بعضی از مؤسسات، آموزش‌های قرآنی مقطع پیش‌دبستانی یک و دو نیز در حال اجراست که کودکان در قالب بازی، شعر، قصه‌گویی و حفظ با معارف قرآنی آشنا می‌شوند. به علاوه، دوره‌های آموزشی نظیر آشنایی با مهدویت، بیانیه گام دوم انقلاب، تلاوت تمدنی و تدبری و تحلیل قصص قرآنی در بعضی از این مؤسسات در حال اجراست.

وی با معرفی پویاترین مؤسسات قرآنی شهرستان کاشان گفت: استادان و مربیان شاخصی در این منطقه عهده‌دار مدیریت مؤسسات قرآنی هستند؛ اما به لحاظ سابقه و حجم فعالیت‌ها به‌ویژه در حوزه حفظ قرآن کریم باید به مؤسسه «جامعة‌القرآن» و «حافظان وحی» با مدیریت مجید عربی به‌عنوان مؤسسات قرآنی پویای شهرستان اشاره کنیم. البته از سال گذشته، مؤسسات و خانه‌های قرآن با توفیق الهی احیا شده‌اند و پس از دوران همه‌گیری، مجدداً شاهد شور و حضور قرآن‌آموزان بوده‌ایم.

تولیت با بیان اینکه فقط مؤسسه «جامعة‌القرآن» بیش از ۹۰۰ حافظ کل قرآن در شش شعبه تربیت کرده است، تصریح کرد: در سال گذشته براساس گزارش‌های کلاسی و دیگر فعالیت‌های ترویجی، علاوه بر «جامعة‌القرآن» و مؤسسه «نور علی نور»، خانه‌های قرآن «سپیده صبح»، «سردار دل‌ها» و دارالقرآن روستای علوی از مجموعه‌های فعال قرآنی شهرستان کاشان بوده‌اند. 

وی با بیان اینکه بیش از 100 مربی قرآن در بخش بانوان مؤسسات قرآنی در حال فعالیت هستند، افزود: بیش از ۸۰ درصد فعالیت‌ این مجموعه‌ها به حوزه بانوان مربوط می‌شود و هم‌اکنون اگر آمار یک هزار حافظ کل قرآن را برای شهرستان در نظر بگیریم، بیش از ۸۰۰ نفر از این حافظان را بانوان تشکیل می‌دهند. 

کارشناس امور قرآنی اداره تبلیغات اسلامی کاشان بیان کرد: مصطفی اصفهانیان، رتبه اول مسابقات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در رشته حفظ کل، معصومه گودرزی دارای مدرک درجه یک حفظ تخصصی قرآن معادل دکترا و سمیه مسعودی‌نیا، زینب تونئی، فاطمه جمال و فاطمه اخباری‌راد دارای مدرک درجه دوی حفظ تخصصی قرآن معادل فوق لیسانس، فقط تعدادی از خروجی‌های مؤسسات قرآنی شهرستان کاشان هستند. 

وی گفت: در راستای اجرای منویات رهبر معظم انقلاب در فصل نوین فعالیت سازمان تبلیغات اسلامی، تحقق بیانیه گام دوم انقلاب و با هدف زمینه‌سازی حضور عالمانه و مؤثر بانوان در توسعه فرهنگ قرآن و عترت در حوزه‌های گوناگون، نزدیک دو سال است که هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی در سازمان تبلیغات اسلامی کاشان شروع به فعالیت کرده که مدیر و اعضای این هیئت هفت نفره با حکم رئیس اداره تبلیغات اسلامی کاشان مشغول به فعالیت هستند. 

تولیت ضمن گرامیداشت یاد و خاطره داور و حافظ کل قرآن، مرحوم فاطمه بدیعی اظهار کرد: اعظم ظهیر، سمیه مسعودی‌نیا، لیلاسادات مروجی، معصومه گودرزی، فاطمه میرزایی کاشانی، زینب تونئی و مطهره رسولی فینی از اعضای هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی کاشان هستند. 

وی در پایان تأکید کرد: شهرستان کاشان یکی از قطب‌های قرآنی کشور محسوب می‌شود و به لحاظ مستندات آماری می‌توان به این نکته اشاره کرد که هر ساله تعداد شرکت‌کنندگان منطقه کاشان و آران‌وبیدگل در آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم از ۱۷ استان کشور بالاتر است.

زهراسادات محمدی

انتهای پیام
captcha