شیرینی همنشینی با قرآن به مردم منتقل نشده است
کد خبر: 4165695
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۵
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

شیرینی همنشینی با قرآن به مردم منتقل نشده است

یک حافظ کل قرآن و مدرس دانشگاه گفت: ما هنوز نتوانسته‌ایم شیرینی همنشینی با قرآن را به مردم منتقل کنیم و بعد از گذشت چند دهه از انقلاب، با وجود این همه محافل قرآنی، غالب مردم هنوز هم از قرآن دور هستند.

سمیه مسعودی‌نیا حافظ کل قرآنسمیه مسعودی‌نیا متولد اردیبهشت ۱۳۵۸، حافظ کل قرآن و دارای مدرک دکترای علوم قرآن و حدیث از دانشگاه کاشان است. او در خانواده‌ای‌ متولد شده که والدینش سه دختر حافظ کل قرآن و یک دختر قاری قرآن تربیت کرده‌اند. وی در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان به نقش والدین در تربیت قرآنی فرزندان اشاره کرد و گفت: در خانواده ما، مادرم با التزام عملی به ساحت قرآن و اهل بیت(ع) و هویدا کردن اعتقادات قرآنی در رفتار روزمره و زندگی خود در تربیت قرآنی فرزندان نقش اساسی و تعیین‌کننده داشته و پدرم پشتوانه واقعی و مؤید اصلی مادر برای حصول این اتفاق مبارک و قرآنی شدن خانواده است. 

وی درباره چگونگی آغاز حفظ قرآن توضیح داد: من از سال ۷۴ به‌واسطه یکی از دوستانم که وارد وادی حفظ شده بود، با این مسیر آشنا شدم. در آن سال‌ها برنامه حفظ به‌صورت منسجم و گسترده تبلیغ نشده بود و من نه با این مسیر آشنایی و نه الگوی قرآنی در دسترس داشتم. در نهایت، زیر نظر استاد مجید عربی به‌صورت هفتگی به حفظ پرداختم و توانستم طی چهار سال حافظ کل قرآن شوم.

مسعودی‌نیا تصریح کرد: از سال ۷۹ وارد مؤسسه جامعة‌القرآن شدم و به تدریس در کلاس‌های حفظ تخصصی یک ساله قرآن، تجوید، تفسیر و علوم قرآنی پرداختم و از سال ۹۰ نیز در خدمت دانشجویان رشته‌های علوم قرآن و حدیث در دانشگاه‌های دولتی کاشان، آزاد اسلامی، فرهنگیان و فنی و حرفه‌ای هستم. 

این حافظ کل ادامه داد: پس از مدتی موفق شدم مدرک داوری تجوید و حسن حفظ را از سازمان تبلیغات اسلامی و مرکز قرآنی اوقاف دریافت کنم. اعتماد استادان بزرگ شهرستان و لزوم فعالیت داوران خانم برای پر کردن خلأ موجود باعث شد تا در مسیر داوری قرار بگیرم. درواقع، ۲۰ سال پیش با نبود داور روبرو بودیم و من به‌واسطه کلاس‌هایی که داشتم و تجربیاتی که از استادان به دست آورده بودم، به این کار رو آوردم. سال ۹۱ هم پس از اخذ مدرک داوری حسن حفظ از دارالقرآن تهران به داوری آزمون‌های تخصصی برای اخذ مدرک حفظ قرآن پرداختم.

وی درباره جالب‌ترین اتفاقی که در زمان داوری برایش رخ داده است، گفت: می‌توانم بگویم جالب‌ترین و سخت‌ترین اتفاق داوری، زمانی است که خواهرانم جزو متسابقان هستند. مبارزه بین احساس و انصاف برای خودم جالب است. یکی از خصوصیت‌های داوران، عدالت در برخورد با متسابقان است که وقتی خواهرانم حضور دارند، باید این عدالت را مراعات کنم.

مسعودی‌نیا درباره اینکه کدام آیات قرآن برای او دلنشین‌تر هستند، بیان کرد: تابستان سال ۷۰ بعد از گذراندن کلاس دوم راهنمایی در کلاس تجوید ثبت‌نام کردم. آموزش ما زیر نظر استاد ابوالقاسم تصویری انجام می‌شد که برای تقویت تجوید عملی، استفاده از یک‌سری نوارهای آموزشی را پیشنهاد داد. من سوره لقمان را انتخاب کردم و در طول روز به دفعات زیاد به آن گوش می‌دادم، به‌طوری که ناخودآگاه با کیفیت عالی حفظ شدم و فکر می‌کنم تداعی خاطره شیرین شروع حفظ، آیات سوره لقمان را برای من دلنشین‌تر می‌کند. 

وی ازدواج با مردی شایسته، با اخلاق نیکو و مبادی آداب، فرزندان صالح و بسیار با ادب و دوستانی ارزشمند را از برکات قرآن در زندگی‌اش دانست و ادامه داد: همسرم از پیشکسوتان و فعالان قرآنی است. او در همه عرصه‌ها پشتوانه محکمی برای من به‌شمار می‌رود؛ چه در زمینه درس خواندن، چه در زمینه داوری و... همیشه یاری‌رسان من بوده و در نبود من، زندگی را به خوبی مدیریت و از بچه‌ها مراقبت می‌کرده است.

نایب‌رئیس هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی شهرستان کاشان اظهار کرد: در این مجموعه، جمعی از فرهیختگان قرآنی به دعوت مسئول امور قرآنی اداره تبلیغات اسلامی گردهم آمدند که برنامه‌ریزی‌ برای بهبود کیفیت برنامه‌های قرآنی شهر، رفع مشکلات واحدهای قرآنی و ارائه راهکار در این زمینه از اهم موضوعاتی است که در این هیئت بررسی می‌شود. نزدیک کردن واحدهای قرآنی شهرستان به یکدیگر، یکی از ایده‌های نوی مطرح‌شده در این هیئت است که از طریق تعامل افراد و انتقال تجربیات صورت می‌گیرد.

وی در پاسخ به اینکه با وجود تمام فعالیت‌های قرآنی چه نقدی در زمینه نشر معارف و انس با این کتاب آسمانی در جامعه وجود دارد، گفت: ما هنوز نتوانسته‌ایم شیرینی همنشینی با قرآن اعم از حفظ، تلاوت، تفسیر و... را به مردم منتقل کنیم. بعد از گذشت چند دهه از انقلاب با وجود این همه محافل قرآنی، غالب مردم هنوز هم از قرآن دور هستند. امسال برنامه‌ای تلویزیونی مثل «محفل» توانست افراد را با فضای با نشاط قرآنی آشنا کند. یکی از خصوصیات این برنامه، قائل شدن شأن بالا برای قهرمانان قرآنی بود. احیای این برنامه‌ها که تلفیق هنر و مضامین کلام وحی است، می‌تواند خانواده‌ها را جذب کند.

مسعودی‌نیا با تشویق جوانان به مأنوس شدن با کتاب آسمانی قرآن توضیح داد: برنامه تدریجی حفظ از ابتدای کار تا انتها، گوش، چشم و دل حافظ را به مفاهیم قرآن نزدیک می‌کند. این نزدیکی به کلام وحی‌، آرامش، شیرینی و لذتی دارد که تا کسی وارد وادی حفظ نشود، درک نمی‌کند. به جوانان توصیه می‌شود برای کسب این لذت خوشایند با قرآن مأنوس شوند.

وی بیان کرد: ان‌شاءالله جامعه ما با صلاحیت لازم به برکت قرآن به دست امام زمان(عج) خواهد رسید. اکنون اوضاع به‌گونه‌ای‌ست که فشارهای اقتصادی و هجمه‌هایی که در فضای مجازی اتفاق می‌افتد، سبب می‌شود افراد دچار یأس و ناامیدی شوند؛ اما طبق فرمایش مقام معظم رهبری که «ما سختی‌های مسیر را طی کردیم و به قله نزدیک شده‌ایم» و بنا به این آیه قرآن که‌ می‌فرماید: «أَلَيْسَ الصُّبْحُ بِقَرِيبٍ؛ مگر صبح نزدیک نيست»، امید داریم که به آینده‌ای روشن نزدیک می‌شویم.

این حافظ کل قرآن در پایان اظهار کرد: «صبح خیزی و سعادت طلبی چون حافظ/ هرچه کردم همه از دولت قرآن کردم». زندگی زیر سایه قرآن، طعم آن را بسیار شیرین و متفاوت می‌کند. طبق روایات، قرآن ۷۰ بطن دارد، اعم از استماع، حفظ، تدبر، درک مفاهیم و...؛ هر کدام لذتی دارد که اگر مخاطبان آن را بچشند، رهایش نمی‌کنند و فرهنگ قرآنی هم می‌تواند با چشیدن شیرینی فهم قرآن منتشر شود.

زهراسادات محمدی

انتهای پیام
captcha