آمار مخاطبان خانه‌های قرآن در روستاها روند کاهشی دارد
کد خبر: 4167527
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۳
مدیر خانه قرآن نورالهدی پلدختر:

آمار مخاطبان خانه‌های قرآن در روستاها روند کاهشی دارد

یک فعال قرآنی با اشاره به روند کاهشی آمار مخاطبان خانه‌های قرآن روستایی، گفت: دشمنان برای مقابله با قرآن هزینه‌های هنگفتی می‌کنند ولی در جامعه ما برای قرآن هزینه نمی‌شود و مسئولان قرآنی انتظار دارند مؤسسات قرآنی با دست خالی برای قرآن کار کنند.

آمار مخاطبان خانه‌های قرآن در روستاها روند کاهشی داردسیده سمیه شاهرخی‌فرد، مدیر خانه قرآن نورالهدی سراب حمام شهرستان پلدختر در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با اشاره به کاهش آمار مخاطبان خانه‌های قرآن در روستاها، گفت: در شهرستان پلدختر با توجه به گرمی هوا در ایام تابستان آمار قرآن‌آموزان و مخاطبان قرآنی خانه‌های قرآن به شدت کاهش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه خانه قرآن نورالهدی در سال 90 با کسب مجوز از اداره کل تبلیغات اسلامی لرستان فعالیت خود در روستای سراب حمام(که جدیداً به شهر تبدیل شده است) آغاز کرده است، افزود: این خانه قرآن در زمینه آموش قرائت سطح یک تا سه و مفاهیم و حفظ قرآن فعالیت دارد و در حال حاضر کلاس‌‌های آموزش این خانه قرآن در قرائت سطح یک و 2 و طرح قرآنی «بشری» دایر است.

مدیر خانه قرآن نورالهدی سراب حمام شهرستان پلدختر با انتقاد از عدم حمایت‌های مادی و معنوی تبلیغات اسلامی از این خانه قرآنی، اضافه کرد: حق‌الزحمه‌ای که تبلیغات اسلامی بابت کلاس‌های تأیید شده به من پرداخت میکند جوابگوی نیازها نیست این در حالی است که خانه‌های قرآن برای جذب مخاطب احتیاج دارند هزینه کنند اردوی تفریحی برگزار و قرآن‌آموزان را تشویق کنند که متأسفانه از این نظر دست ما بسته است و مجبور هستیم از جیب خودمان برای تشویق قرآن‌آموزان هزینه کنیم.

شاهرخی‌فرد با بیان اینکه در خانه قرآن نورالهدی در ایام محرم، رمضان، ایام شهادت و ولادت امامان و ائمه‌اطهار و مناسبت‌های مختلف برنامه اجرا می‌شود و قرآن‌آموزان این خانه قرآن اکثراً دانش‌آموز پایه ابتدایی تا متوسطه هستند، ادامه داد: خانه قرآنی نورالهدی علی‌رغم فعالیت خوبی که در این روستا داشته اما فاقد مکان است و کلاس‌ها در داخل مسجد روستا برگزار می‌شود و از این جهت با مشکلات زیادی مواجه هستیم که مهمترین آن برخورد نامناسب هیئت‌امنای مسجد است و مرتب به ما تذکر می‌دهند که قرآن‌آموزان به شاخه‌های درخت یا کتاب‌های داخل مسجد دست می‌زننند و از این جهت مدام باید غر زدن‌های هیئت‌امنای مسجد را تحمل کنیم.

این بانوی فعال قرآنی با بیان اینکه با گذشت بیش از یک دهه از فعالیت خانه قرآنی نورالهدی متأسفانه پول رهن و اجاره برای اجاره یک مکان مناسب برای تشکیل کلاس‌ها را ندارم و از قرآن‌آموزان هم نمیتوانم شهریه‌ای دریافت کنم، گفت: امروز ما می‌بینیم که دشمنان برای مقابله با قرآن این کتاب آسمانی مسلمانان چه هزینه‌های هنگفتی می‌کنند ولی در جامعه خودمان برای قرآن هزینه نمی‌شود و مسئولان قرآنی انتظار دارند مؤسسات و خانه‌های قرآنی با دست خالی برای قرآن کار کنند.

این فعال قرآنی ادامه داد: مسجدی که خانه قرآن نورالهدی در آن فعالیت دارد قبلاً پنج دستگاه کولر داشت اما تعداد کولرها را به یک دستگاه کاهش داده‌اند که جوابگو نیست و گرمای مسجد باعث می‌شود قرآن‌آموزان تحمل ماندن در مسجد را نداشته باشند و از آمدن به کلاس‌های قرآن خودداری کنند.

وی با بیان اینکه اگر مکان خانه قرآن مستقل باشد مخاطبان نیز انگیزه حضور در کلاسها را خواهند داشت، ادامه داد: قطعاً اگر مؤسسات و خانه‌های قرآن هزینه کافی را در اختیار داشتند میتوانستند کیفیت کارشان را بالا ببرند و در جذب مخاطب نیز موفق‌تر عمل کنند وقتی مؤسسات و خانه‌های قرآن محروم‌ و ضعیف باشند مخاطب قرآنی رغبتی به حضور در این اماکن نخواهد داشت.

این بانوی فعال قرآنی پلدختری با بیان اینکه نزدیک به پانزده سال است در زمینه آموزش قرآن چه در مؤسسات قرآنی و چه در خانه قرآنی فعالیت دارم اما سابقه بیمه‌ام به چهار سال نیز نمیرسد، اظهار کرد: متأسفانه هر سال به یک بهانه بیمه من را قطع می‌کنند و من باید چندین ماه برای پیگیری وصل دوباره بیمه‌ام تلاش کنم و همین قطع و وصل‌های مکرر ضربات سختی به سابقه بیمه‌ای من زده است.

وی افزایش حق بیمه را یکی از مشکلات فعالان قرآنی دانست و گفت: فعالان قرآنی چون درآمد چندانی ندارند پرداخت این حق بیمه برایشان سنگین است که می‌طلبد حمایتی از فعالان قرآنی صورت بگیرد.

انتهای پیام
captcha