اتباع خارجی در حوزه آموزش و بهداشت هزینه‌های بالایی بر استان تحمیل می‌کنند
کد خبر: 4174405
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۵
استاندار کرمان:

اتباع خارجی در حوزه آموزش و بهداشت هزینه‌های بالایی بر استان تحمیل می‌کنند

محمدمهدی فداکار با بیان اینکه آموزش و بهداشت دو حوزه بسیار مهم مورد نیاز اتباع خارجی است که هزینه‌های بالایی را نیز بر استان تحمیل می‌کند، گفت: باید در این زمینه توجه بیشتری از سوی سازمان‌های جهانی داشته باشیم.

استاندار کرمان با نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگانبه گزارش ایکنا از کرمان و به نقل از روابط عمومی استانداری، محمدمهدی فداکار، استاندار کرمان صبح امروز، ۱۸ مهرماه در دیدار با نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، به سابقه حضور بیش از چهار دهه پناهندگان کشور افغانستان در استان اشاره کرد و گفت: کرمان علاوه بر محل زندگی و اسکان، محل عبور پناهنده‌ها نیز هست.

وی قرابت‌های فرهنگی، دینی و زبانی با ایران را از دلایل حضور اتباع کشور افغانستان بیان کرد و افزود: اتباع این کشور در بسیاری از کالاهای یارانه‌ای مانند شهروندان ایرانی استفاده می‌برند و به صورت نمونه ماهانه ۱۰۰ تن آرد مصرف می‌کنند.

استاندار کرمان با اشاره به استفاده رایگان اتباع خارجی از امکانات آموزشی و مدارس و هزینه‌های بالای بهداشتی و درمانی آنها، ادامه داد: در زمان کرونا، پناهنده‌ها به‌صورت رایگان واکسن را دریافت کردند و در دیگر بیماری‌ها نیز از امکانات بهداشتی و درمانی بهره‌مند هستند.

فداکار با اشاره به اشتغال پناهنده‌ها در فرصت‌های شغلی ایران و عدم پرداخت مالیات از درآمد حاصل شده، اظهار کرد: بخشی از اتباع و پناهنده‌ها غیرمجاز هستند و به دلیل نداشتن مدارک لازم، زمینه اتفاق جرم برای آنها فراهم است و بخشی از جرائم توسط این گروه‌ها رخ می‌دهد.

وی تصریح کرد: انتظار ما بر این است که سازمان‌های جهانی به ویژه سازمان ملل به تناسب باری که پناهنده‌ها بر کشور تحمیل می‌کنند، کمک‌های مالی خود را بیشتر کنند. سیستان و بلوچستان به لحاظ اقامت اتباع خارجی ممنوع است و به همین دلیل، کرمان اولین ایستگاه حضور این گروه است و جمعیت بالایی هم در استان اقامت دارند.

استاندار کرمان در پایان گفت: آموزش و بهداشت دو حوزه بسیار مهم مورد نیاز اتباع خارجی است که هزینه‌های بالایی را نیز بر استان تحمیل می‌کند و لذا باید در این زمینه توجه بیشتری از سوی سازمان‌های جهانی داشته باشیم.

کمک‌های استان کرمان به پناهندگان قابل تقدیر است

یومیکو تاکاشیما، نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان نیز در این دیدار با قدردانی از دولت ایران و استاندار کرمان برای حمایت و کمک به پناهندگان، گفت: یک درصد کمک به پناهنده‌ها از طریق سازمان‌های بین‌المللی انجام می‌شود و ۹۹ درصد توسط دولت ایران است. وظیفه من است که کار خوب دولت ایران برای پناهنده‌ها را به کشورهای کمک دهنده مالی اطلاع دهم تا منابع بیشتری جذب کنیم.

نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در ایران اطهار کرد: باید به دنیا بگوییم چه کارهای بزرگی در ایران انجام می‌شود و آن را به عنوان یک مدل معرفی کنیم. ضمن اینکه با تهیه برنامه‌ای، درخواست جذب مالی بیشتر با توجه به نیازها در کرمان داشته باشیم. امیدواریم با حمایت و همراهی استان، این مسیر راحتر و سریع‌تر طی شود.

انتهای پیام
captcha