تأثیر تربیت قرآنی کودکان در جامعه نمود عینی پیدا می‌کند
کد خبر: 4175308
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۸
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

تأثیر تربیت قرآنی کودکان در جامعه نمود عینی پیدا می‌کند

شرکت‌کننده دوره تربیت مربی مهد قرآن با اشاره به اثرگذاری فعالیت‌ها و تربیت قرآنی، گفت: وقتی کودک تحت تعلیم و تربیت قرآنی و دینی قرار می‌گیرد عملکردش به شکل مفید در جامعه نمود عینی پیدا می‌کند.

کودکان در مسجدفاطمه بِلالی، مدرس قرآن و شرکت‌کننده در دوره تربیت مربی مهد قرآن، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، سطح برگزاری دوره را مثمرثمر توصیف کرد و افزود: سطح دوره بسیار بالا بود و اساتید به مطالب اشراف کامل داشته و از دانش خوبی برخوردار بودند. اگر دوره با بازه‌ زمانی بیشتر برای بهره‌وری بهتر در نظر گرفته شود، قطعاً در رشد و ارتقای مربیان اثرگذار است.

وی در خصوص چگونگی آشنایی با این دوره، اظهار کرد: مطالعاتی در حوزه تدبر در قرآن و زندگی بزرگانی که سیر و سلوکی در عرفان داشتند انجام می‌دادم که روزی به خودم قول دادم به یکی از توصیه‌های آیت‌الله قاضی عمل کنم. در کتاب «عطش» یکی از توصیه‌ها صحیح خواندن قرآن، فراگیری و آموزش تاریخ ظهور اسلام بود، از همان‌جا برای عملی کردن قولی که داده بودم راهی خانه قرآنی امام هادی(ع) شده تا قرائت صحیح را فراگیرم. مربی این کلاس توصیه کرد برای آموزش باید نحوه صحیح و اصولی آن را بیاموزم و برای اثرگذاری باید از کودکان در مهدهای قرآنی شروع کرد. وارد دوره شده و نکات را آموختم، اما مسیر سخت است و برای تحقق اهداف باید بیشتر تلاش کرد.

کودکان آنچه را که می‌آموزند فراموش نخواهند کرد

بلالی به فرمایش مولا علی(ع) که فرمودند: «آموختن دانش در خُردسالى، همچون نقشى است كه بر روى سنگ كنده شود»، استناد کرد و افزود: کودکان آنچه را که می‌آموزند فراموش نخواهند کرد. زمان کودکی بهترین سن برای فراگیری است و توجه به آموزش در این سنین به ساختن جامعه‌ای متعالی منتج خواهد شد. ضروری است این دوره‌ها با اساتید مجرب در آموزش و پرورش و مدارس پیش‌دبستانی برگزار شود، تا با عنایت خدا با ساختن و تربیت افراد قرآنی بتوان زمینه‌ساز ظهور حضرت مهدی(عج) باشیم.

وی در مورد اثرگذاری فعالیت‌ها و تربیت قرآنی در جامعه، گفت: وقتی کودک تحت تعلیم و تربیت قرآنی و دینی قرار می‌گیرد عملکردش به شکل مفید در جامعه نمود عینی پیدا می‌کند. این فرد به جای اینکه تأثیرپذیر باشد، می‌تواند تأثیرگذار در جامعه باشد. آن زمان عامل عالمی است که در هر جای هستی باشد منشأ خیر و برکت است و می‌تواند مسیر حرکتی مردم را به سمت کمال هموار و روشن سازد.

بلالی اضافه کرد: والدین اولین افرادی است که از خروجی این دوره (تربیت مربی مهد قرآن) و اثرات مثبتش در فضای خانه بهره‌مند می‌شوند، اما برای مشاهده خروجی این دوره در سطح وسیعتر همچون اجتماع باید حداقل 10 سال فرصت داد تا کودک از سن کودکی و نوجوانی عبور کرده و به مرحله جوانی برسد تا با بهره‌گیری از دانش قرآنی که آموخته در بزنگاه‌های زندگی تصمیم‌های درست و قرآنی بگیرد.

رشد و توسعه فعالیت قرآنی و دینی از طریق خانواده

وی در ادامه گفت: خانواده قبل از اینکه فرزندآوری داشته باشند باید والدگری را آموخته و در زمینه‌های قرآنی فعالیت داشته باشند تا با تربیت قرآنی فرزندان هم‌سو پیش رفته و در ادامه مسیر تعارضی ایجاد نشود. گاه کودک و نوجوان آموزش قرآنی را در مدارس و مهدها دریافت می‌کند، اما چون با فرهنگ والدین در تعارض است دچار دوگانگی می‌شود. برای آشنایی هرچه بیشتر کودکان و نوجوانان با مضامین دینی و قرآنی باید تاریخ ظهور اسلام را در قالب‌های داستان کوتاه برای آنان تشریح کرد تا بدین روش از بروز شبهات ذهنی که در آینده ایجاد می‌شود جلوگیری به عمل آید.

بلالی با بیان اینکه استقبال بانوان از دوره تربیت مربی کودک خوب بود و ورود به بحث‌های روانشناسی برای آقایان می‌تواند مفید باشد، اظهار کرد: رشد و توسعه فعالیت قرآنی و دینی از طریق خانواده به فرزندان ابلاغ می‌شود. والدین بهترین گزینه برای ارتقا و رشد هستند و از بین اعضای خانواده، بانوان می‌توانند از اثرگذاری بهتری برخوردار باشند. برای رشد و توسعه مفاهیم قرآنی در جامعه باید از بانوان کمک گرفت؛ چراکه ارتقای بانوان برابر با ارتقای خانواده و ارتقای خانواده مساوی با ارتقای جامعه است.

انتهای پیام
captcha