پس از حفظ قرآن تلاش می‌کنم رفتار قرآنی در وجودم متبلور شود
کد خبر: 4179181
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۲
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

پس از حفظ قرآن تلاش می‌کنم رفتار قرآنی در وجودم متبلور شود

یک حافظ 14 ساله گفت: مهم‌ترین تأثیر قرآن را آنجایی حس می‌کنم که دلم می‌خواهد رفتار قرآنی در وجودم متبلور شود. دلم می‌خواهد به گونه‌ای رفتار کنم که برای همه الگو باشم تا با دیدن رفتار و منش من به سمت قرآن جذب شوند.

نرگس مولایی، حافظ چهارده ساله14 ساله باشی و حافظ کل قرآن کمی سخت، اما شیرین به نظر می‌رسد؛ هستند کسانی که شاید استعداد حفظ نداشتند، اما با تلاش و برنامه‌ریزی توانستند به این درجه دست پیدا کنند. ایکنا این بار به معرفی یک خانواده قرآنی می‌پردازد، مادر مربی و حافظ قرآن، پدر قاری قرآن، برادر حافظ بخشی از قرآن کریم و دختر نیز حافظ کل قرآن است. به‌راستی چقدر لذت‌بخش است مهمان این خانواده بودن که نور قرآن در خانواده پیچیده و همگی توفیق یکرنگ شدن با قرآن را پیدا کرده‌اند.

نرگس مولایی، حافظ 14 ساله و قرآن‌آموز جامعةالقرآن واحد خردسالان همدان در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، با بیان اینکه در حال تحصیل در پایه هشتم هستم و در سن 10 سالگی موفق به حفظ کل قرآن کریم شدم. اهل استان زنجان هستیم که به‌طور اتفاقی با مسئول جامعةالقرآن خردسالان همدان آشنا شدم و اکنون به‌صورت مجازی از کلاس‌های این مرکز استقاده می‌کنم.

وی با اشاره به اینکه از سن پنج سالگی روخوانی و روانخوانی قرآن را در جامعةالقرآن شروع کردم، شش ساله بودم که وارد حفظ قرآن شدم، هر سال یک جزء حفظ می‌کردم تا اینکه در سن ۹ سالگی موفق به حفظ سه جزء از قرآن شدم. وقتی خانواده علاقه و پشتکارم را دیدند کمک کردند که در طرح یک ساله حفظ قرآن کریم شرکت کنم. برای استفاده از طرح حفظ یک ساله قرآن کریم یک سال از مدرسه مرخصی تحصیلی گرفتم و مابقی قرآن را حفظ کردم، در سن 10 سالگی بود که حافظ کل قرآن شدم.

مولایی به نقش خانواده در این راستا اشاره کرد و گفت: از آنجایی که من بچه بودم و نمی‌دانستم دقیقاً استعدادم را باید به چه سمت و سویی هدایت کنم، خانواده راهنمای من شدند، مسیر درست زندگی را به من نشان دادند و بیشتر وقتشان را صرف موفقیت من کردند. از ثبت‌نام در کلاس‌های قرآنی گرفته تا مرور محفوظاتم را خانواده بر عهده گرفتند‌.

وی با بیان اینکه ما یک خانواده قرآنی هستیم و این موضوع را نباید نادیده گرفت، افزود: پدرم قاری قرآن، مادر حافظ جزء و مربی جامعةالقرآن هستند؛ همچنین برادرم که 11 سال دارد، حافظ ۱۵ جزء قرآن کریم است.

در اوج ناراحتی‌ها با قرآن آرام می‌گیرم

این حافظ قرآن اظهار کرد: از همان بچگی من عاشق قرآن خواندن بودم، هر زمانی که سردرد می‌گیرم یا حال جسمی و روحی خوبی ندارم با قرآن آرام می‌شوم و این بهترین حسی است که من در زندگی‌ام تجربه کرده‌ام. در امتحاناتم همیشه با قرآن مأنوس می‌شوم و با یاد خدا آنها را پشت سر می‌گذارم.

وی یادآور شد: مهم‌ترین تأثیر قرآن را آنجایی حس می‌کنم که دلم می‌خواهد رفتار قرآنی در وجودم متبلور شود. دلم می‌خواهد به‌گونه‌ای رفتار کنم که برای همه الگو باشم تا با دیدن رفتار و منش من به سمت قرآن جذب شوند، چراکه امروزه می‌بینیم متأسفانه جوانان دیدگاه خوبی نسبت به چادری‌ها و افراد مذهبی ندارند، بنابراین این رسالت ماست که بتوانیم این جوانان را جذب مسیر الهی کنیم.

مولایی گفت: خوشبختانه بسیاری از دوستانم را توانسته‌ام جذب خود کنم، همیشه برای نماز جماعت با هم به نمازخانه می‌رویم. سعی می‌کنم از لذت‌های حفظ قرآن برای آنها بگویم و از این طریق آنها را جذب قرآن کنم.

وی با بیان اینکه حافظان قرآن حافظه بسیار خوبی دارند و می‌توانند مطالب درسی را هم بهتر درک کنند و این از برکات حفظ قرآن است، افزود: می‌شود همزمان با درس و مدرسه قرآن را هم حفظ کرد این کار تلاش و برنامه‌ریزی می‌خواهد. البته یکی از معجزات قرآن برای ما این است که به وقت انسان برکت می‌دهد و ما می‌توانیم همزمان با درس‌خواندن قرآن را هم حفظ کنیم. ماه گذشته نیز در مسابقات قرآن امام علی(ع) شرکت کرده‌ام و موفق شدم به مرحله کشوری این دور از مسابقات راه پیدا کنم.

سمیرا سعیدی، مادر نرگس مولایی نیز در ادامه به خبرنگار ایکنا گفت: مربی روخوانی و روانخوانی قرآن و مربی پیش‌دبستانی هستم، فرمانده پایگاه بسیج و طلبه، تقریبا حافظ قرآن هستم، اما از آنجایی که فرصت مرور کردن قرآن را ندارم نمی‌توانم بگویم کاملاً قرآن را حفظ هستم.

وی درباره دخترش نرگس گفت: دخترم اراده بسیار قوی در حفظ قرآن داشت. وقتی دیدیم به این زمینه علاقه‌مند است و برای آن تلاش می‌کند کمکش کردیم تا به آرزوهایش برسد.

سعیدی تأکید کرد: توصیه‌ام به تمام خانواده‌ها این است که اولین کلاسی که فرزندانشان را ثبت‌نام می‌کنند کلاس‌های قرآنی باشد، چراکه وقتی از کودکی فرزندی در مسیر قرآن قرار بگیرد قطعاً از بسیاری از آسیب‌های اجتماعی مصون مانده و یک شخصیت معنوی برای آنها شکل می‌گیرد.

وی ادامه داد: وقتی کودکی با قرآن انس می‌گیرد به راحتی مسائل دینی و اعتقادی را درک می‌کند و هیچ گاه در سختی‌ها ناامید نخواهد شد که البته خداوند پاداش قدمی را که در راه قرآن برداشته شود هزاران برابر به انسان برمی‌گرداند. نرگس واقعا برگزیده از سوی خداوند بود از همان کودکی سعی می‌کرد ابتدا مفاهیم قرآن را درک کند برای حفظ قرآن ابتدا از من و پدرش معانی قرآن را می‌پرسید و سپس آیات را حفظ می‌کرد.

این بانوی فعال قرآنی با اشاره به اینکه صبر و آرامش مهم‌ترین تأثیر حفظ قرآن بر شخصیت نرگس بوده است، گفت: احترام به پدر و مادر، احترام به اساتید و رفتارهای پسندیده نرگس همگی برخاسته از انس با قرآن است.

انتهای پیام
captcha